לינדנשטראוס: הממשלה והכנסת אינם פועלים לאכיפת דו"חות המבקר

"אם גוף או איש ציבור אינם מבצעים את הנאמר בדו"חות מבקר המדינה, אז אותו אדם או גוף צריכים לעמוד לדין משמעתי. פניתי בעניין זה לח"כים שונים, אך איש מהם לא רצה לעסוק בזה" ■ "יש להעניק חסינות למבקר המדינה"

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס תקף היום (ד') את פקידי הממשלה ואת חברי הכנסת על חדלונם בכל הנוגע לסנקציות שיש להפעיל נגד גופים ונגד אישי ציבור שאינם מקיימים את דו"חות מבקר המדינה. לינדנשטראוס אמר את הדברים במכנס לשכת המבקרים הפנימיים שנפתח היום בתל-אביב.

לדבריו, "למרות העצמאות שניתנה לי כמבקר המדינה, יש לי טענות גדולות לחברי הכנסת שלא עושים כלום בנושא החקיקה שתסדיר ותחייב ביצוע של הוראות המבקר כפי שעולות מהדו"חות. אם גוף או איש ציבור אינם מבצעים את הנאמר בדו"חות של מבקר המדינה, אז אותו אדם או גוף צריכים לעמוד לדין משמעתי. חד וחלק, אין דרך אחרת. פניתי בעניין זה לחברי כנסת שונים, אך איש מהם לא רצה לעסוק בזה.

יועץ המשפטי לממשלה יש סמכות להעמיד לדין אדם או גוף שלא מקיימים את הוראות מבקר המדינה. היה אצלי שר המשפטים והיה אצלי היועמ"ש; דיברנו על הנושא, אבל אנחנו הולכים סחור סחור ולא מסוגלים לקבל החלטה בכנסת בעניין.

"תארו לכם שמשרד ממשלתי כלשהו, שנה אחרי שנה, דו"ח אחרי דו"ח, באופן עקבי אינו ממלא אחר הוראות משרד מבקר המדינה. מה קורה עם גוף כזה? הפיתרון הוא לבוא לוועדת הכספים של הכנסת ולקבל החלטה: משרד שלא מקיים את דו"ח המבקר - ועדת הכספים תדון בתקציב של אותו משרד ותוכל לקצץ בתקציבו. אבל שום דבר לא זז בעניין הזה".

לינדנשטראוס חתם את הנושא באומרו כי לציבור יש היום אמון מלא וחסר תקדים בביקורת המדינה, ואסור לאבד את זה. לכן, הכנסת חייבת לפעול לאכיפת החלטות מבקר המדינה.

בעניין אחר אמר לינדנשטראוס כי יש להעניק חסינות למבקר המדינה, כפי שיש לשופטים. לדבריו, למרות שיש הצעת חוק בנושא שהעלו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואריה אלדד, "גם עם זה לא קרה כלום, וההצעה נדחקה לקרן זווית. הייתכן שלמבקר המדינה אין חסינות? באירופה דבר כזה לא קיים!".