מה עושה עורך דין בפייסבוק?

ועדת האתיקה מציעה לא למנוע מעוה"ד לקדם עצמם באינטרנט כשהדבר לא גורר עלות כספית

תחום הפרסום המותר לעורכי דין, במסגרת כללי האתיקה, עבר בשנים האחרונות שינויים וטלטלות. ועדיין, המציאות מתקדמת מהר יותר מהכללים שמתווה לשכת עורכי הדין בתחום הפרסומות המותרות.

אמנם, חלפו הימים שבהם הפרסומת המותרת היחידה היתה שלט ברונזה מלבני קטן הנטוע בפתח הבניין שבו שוכן משרדו של עורך הדין. ואולם, במציאות הטכנולוגית כיום לא ברור לעורכי הדין האם מותר להם לפרסם את עצמם בעקיפין או בדרכים ישירות ברשתות חברתיות, בקישורים ממומנים במנועי חיפוש או בדרכים אחרות שמציע המרחב המקוון.

השבוע תדון ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכה בהצעה לרפורמה בתחום הפרסום המותר לעורכי דין באינטרנט. את הרפורמה יזם יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד דורון ברזילי, שפנה לפני כ-36 חודשים ליו"ר ועדת האתיקה, עו"ד אפרים נוה, בבקשה לגבש סדרת כללים חדשה.

"החוקים הרלוונטיים הינם ארכאיים למדי", כתב ברזילי, "ואינם מותאמים לעידן האינטרנט. קיים צורך ממשי בגיבוש כללים ברורים שיתאימו לכללי המשחק החדשים באינטרנט ואפשרויות הפרסום במסגרתו, ויחסכו את התלונות הרבות המגיעות בעניין זה חדשות לבקרים".

כיום קובעים כללי הלשכה הוראות מעורפלות למדי, ולפיהן "פרסומת באינטרנט תובא בלא ליווי של מלל קולי; ניתן לעשות שימוש בתמונות ואיורים גרפיים שאינם פוגעים בכבוד המקצוע; ניתן לפרסם תמונות של עורך דין אך לא תמונות של לקוחותיו או עובדי משרדו שאינם עורכי דין; ניתן להוסיף קישורים לאתרים של עורכי דין או ארגונים שחל עורכי דין או אתרים מקצועיים משפטיים בלבד; אתר עורכי דין לא יכלול פסי פרסומת (באנרים) של אחרים, ולא יהיה עורך הדין רשאי לפרסם באמצעות פסי פרסומת באתר של אחר".

על-פי ההצעה שתובא לאישור השבוע, יהיו עורכי דין רשאים לבצע מגוון פעולות לקידום עצמי ברשת האינטרנט, למשל בכל הנוגע למנועי חיפוש דוגמת גוגל.

אחת הפעולות הללו, מבלי להיכנס עמוק מדי לעולם הטכנולוגי, קרויה "קידום אורגני" ו"אופטימיזציה" של אתרי אינטרנט. "מדובר בתהליך שנועד לקדם את האתר בתוצאות החיפוש הרגילות של מנועי החיפוש המובילים עבור ביטויים ומילות חיפוש רלוונטיות", נכתב בהצעת ההחלטה. "על-פי מחקרים, ב-70% עד 80% מהחיפושים בגוגל הגולשים מקליקים על התוצאות האורגניות".

על-פי ההצעה, ניתן לאשר קידום אתרים עצמי על-ידי עורכי הדין או על-ידי יועצי תקשורת מטעמם, בין היתר מאחר שמדובר בפעולות שאין להן עלות כספית ושכול נער חובב מחשבים יכול לבצע.

תחום בעייתי יותר הוא ב"קישורים הממומנים" למשרדי עורכי דין, באתרים דוגמת גוגל וברשת החברתית פייסבוק. מדובר בטקסט, או מודעת תמונה, שבמסגרתה משלם המפרסם רק בעבור מספר ה"קליקים" שנלחצו על-ידי גולשים.

בפייסבוק הפרסום מתוחכם עוד יותר, ומתפרסם באופן מפולח בהתאם לפרופיל האישי של הגולשים. "המצב כיום הינו שמרבית עורכי הדין מפרסמים על-ידי קישורים ממומנים", נכתב בדו"ח שהוגש לוועדת האתיקה.

על-פי ההצעה המסתמנת, עורך דין יוכל ליצור לעצמו קישור ממומן באתרים אלה, ואולם אפשר שהלשכה תחליט להגביל את הסכומים הכספיים שעורך דין יהיה רשאי להשקיע בסוג זה של קידום עצמי. "יודגש", נכתב בהצעה, "כי גם פרסום בדרך זו עדיין שומר על כללי הצורה של האתרים ועל המלל המופיע בהם, ובכך נשמר כבוד המקצוע".

לעומת זאת, ועדת האתיקה ממליצה לאסור פרסום באמצעות תוכנית "affiliates", שבמסגרתה מפנים בעלי אתרים, מפרסמים ובלוגרים לאתר של עורך הדין המשלם, והתשלום מתבצע בכפוף למכירה, למילוי טופס פרטים או לביצוע שיחת טלפון.

בנוסף, יימשך האיסור על פרסום באנרים של פרסומת לעורכי דין או למשרדי עורכי דין, באתרים כלליים. באשר לפרסום באינדקסים, דוגמת "דפי זהב" או אינדקסים ספציפיים יותר, מציעה הוועדה לאפשר פרסום - "ובלבד שהפרסום מתבצע במסגרת קטגוריות מכובדות ומקצועיות, שהינן ייחודיות לעורכי הדין ואינן פוגעות בכבוד המקצוע", וכן מוצע לאפשר לעורכי דין להפעיל בלוגים עצמאיים.

קיימות כמובן דרכים מגוונת נוספות לפרסום עצמי, בעיקר באתרים אינטראקטיביים וחברתיים, דוגמת רשתות חברתיות, פורומים, בלוגים, קהילות, אתרי שיתוף, ואפילו באמצעות טוקבקים באתרי חדשות.

ועדת האתיקה מציעה לא למנוע מעורכי הדין לפתוח כרטיס חבר בפייסבוק או להשתתף בשיח האינטרנטי בפורומים ובטוקבקים, כשהדבר איננו גורר עלות כספית, ואולם "יש לפעול על-פי כללי פרסומת אסורה כשמדובר במשרדי עורכי דין, וכן לפעול על-פי הכללים הנוגעים לתכנים. כשמדובר בייעוץ מקצועי יש לבצעו תוך שמירה על חיסיון, סודיות, מתן שירות מקצועי ועוד".

אין מניעה שעורך דין יהיה בעל בלוג, אך זאת בכפוף לכללים הן לעניין צורת האתר וכן בכפוף לכללי האתיקה הקיימים, כגון באשר לאופן בו המאמר יירשם, וכך למשל אסור לרשום במסגרת המאמר את התואר "מומחה" לצד שם עורך הדין, ויש להקפיד לשמור על כל כללי האתיקה לעניין פרסום בכלל.