העסקה נסגרה - זקי רכיב מצטרף למשפחת נמרודי ב"מעריב"

יחזיק בשליטה שווה בקבוצה עם משפחת נמרודי ■ ישקיע 80 מיליון שקל במניות "מעריב" וירכוש את החוב לבנק הפועלים בסך 110 מיליון שקל ■ רכיב: "ל'מעריב' יש עתיד גדול" ■ נמרודי: "זה יום חג לעיתונות ול'מעריב'"

חודשיים לאחר שנחתם מזכר העקרונות בין ד"ר זקי רכיב לבין הכשרת היישוב של יעקב ועופר נמרודי, ולאחר מספר דחיות ועיכובים - נראה כי מיליונר ההיי-טק קרוב להשלמת העסקה בה יהפוך לשותף שווה בשליטה ב"מעריב ".

בתמורה ישקיע רכיב 80 מיליון שקל במניות קבוצת התקשורת - 60 מיליון שקל בהקצאה פרטית ועוד 20 מיליון שקל ברכישת מניות ולדימיר גוסינסקי שהוחזקו בנאמנות. בנוסף ירכוש רכש רכיב את חובות העיתון לבנק הפועלים בהיקף של 110 מיליון שקל. ככל הידוע, הסכום שישלם רכיב יהיה נמוך מהיקף החוב.

דברים אלה עולים מהסיכום שאליו הגיע רכיב עם מו"ל עיתון "מעריב", עופר נמרודי, שצפוי להיחתם הערב (ה'). ההקצאה הפרטית משקפת שווי של 35 מיליון דולר ל"מעריב" (לפני הכסף). הבוקר נסחר העיתון בשווי של כ-20 מיליון דולר בלבד.

עם השלמת העסקה יחזיקו רכיב והכשרת היישוב של משפחת נמרודי כ-44% ממניות החברה כל אחד.

"אני מאמין ב'מעריב', יש לו עתיד גדול", אמר רכיב. עופר נמרודי, מו"ל מעריב, מסר: "זה יום חג לעיתונות ול'מעריב'".

על-פי הערכות בשוק התקשורת, כוונתו של רכיב היא למשוך את המותג "מעריב" אל עולם הניו-מדיה ולהעביר את משקל הפעילות של העיתון מהדפוס אל הדיגיטציה. כך, למשל, מדברים כיום בשוק על האפשרות כי רכיב יבטל את הדפסתו של העיתון היומי ויבססו רק על פלטפורמת האינטרנט, וכי גיליון סוף השבוע יודפס כרגיל.

"מעריב" נמצא בימים אלה באחת השעות הקשות בתולדותיו, וכניסתו של רכיב לתמונה עשויה לשנות מקצה אל הקצה את שוק התקשורת הישראלי ואת מאזן הכוחות בו. "מעריב" איבד באחרונה את מקומו כעיתון השני בחשיפתו בישראל, עם כניסתו של "ישראל היום" לשוק - עיתון חינמי הנהנה מגב כלכלי חזק של המיליארדר שלדון אדלסון. ביום ראשון הקרוב צפוי לעלות "חוק אדלסון", שנמרודי היה מהגורמים שמינפו אותו יותר מכל, ושמבקש למנוע מבעלי הון לא ישראלים אחזקה על כלי תקשורת בישראל.

משפחת נמרודי מחזיקה בקבוצת "מעריב" משנת 1992. נמרודי התמנה אז למנכ"ל ולעורך ראשי, תפקיד שוויתר עליו בהמשך. בנובמבר 2008 מכר בעל מניות אחר, ולדימיר גוסינסקי, את מניותיו בעיתון (27.2%) ב-10 מיליון דולר לבנק הפועלים, בתמורה למחיקת חובו שעמד על סך של 28 מיליון דולר. כיום הבנק שותף בבעלות על "מעריב" עם הכשרת היישוב.

קבוצת "מעריב", הכוללת את עיתון "מעריב", הוצאת מודיעין ומגזינים ומקומונים שונים, נמצאת במשבר זה 5 שנים, ובשורה התחתונה החברה לא הרוויחה משנת 2004. את השנה החולפת סיימה בירידה של כ-8% בהכנסות ל-372.1 מיליון שקל, וההפסד צומצם ב-45.5% ל-71.9 מיליון שקל.

ההידרדרות במצב החברה מתבטא בשווייה בבורסה ובעסקאות השונות להכנסת משקיע. השיא של "מעריב" בשנים האחרונות נרשם במאי 2005, אז נסחרה החברה לפי שווי של 733 מיליון שקל ואילו היום החברה נסחרת לפי שווי של 83 מיליון שקל בלבד.

מעריב
 מעריב