החלום האמריקני: ארה"ב שוקלת ויזת סטארט-אפ חדשה

ויזת הסטארט-אפ אמורה להוות אשרת שהייה למשך שנתיים, שתינתן ליזמים שמסוגלים לגייס לפחות 250 אלף דולר ■ עם זאת, המגמה בעולם היא החמרת הדרישות לקבלת היתרי עבודה

לפני כחודשיים הגישו הסנאטורים האמריקנים ג'ון קרי הדמוקרטי וריצ'רד לוגאר הרפובליקני הצעת חוק ליצירת אשרת שהייה למהגרים שיקימו סטארט-אפ בארה"ב ויספקו מקומות עבודה חדשים. ויזת הסטארט-אפ אמורה להוות אשרת שהייה למשך שנתיים, שתינתן ליזמים שמסוגלים לגייס לפחות 250 אלף דולר. לאחר שנתיים, אם היזם ייצור חמש משרות ויצליח לקבל השקעות או הכנסות בשווי מיליון דולר, הוא ייהפך לאזרח אמריקני מהשורה.

האשרה המדוברת עשויה לעודד חברות סטארט-אפ להעתיק את הפעילות שלהן לארה"ב, אך הדרך רצופת קשיים, ומגיעה לצד החמרה עקבית בחלק ממדינות העולם של הדרישות המוצבות בפני יזמי היי-טק לצורך קבלת היתרי עבודה.

לדברי עו"ד צבי קן תור, מומחה לדיני ניוד מומחים בעולם במשרד עוה"ד קן תור & עכו, "עד פרוץ המשבר לפני שנתיים, מדינות באירופה גילו גמישות יחסית בפתיחת שעריהן בפני כמעט כל יזם, אך מאז הקשיחו באופן דרמטי את תנאי הסף. יזמים רבים יושבים על הגדר וממתינים לראות כיצד ישפיע המשבר הכלכלי הנוכחי על מדיניות ההגירה באירופה".

לדברי קן תור, עדיין מוקדם לקבוע כיצד ישפיע המשבר האחרון על המדיניות. אך, לדבריו, בהתחשב בכך שהמשבר כולל שיעורי אבטלה גבוהים, וכי נושא העובדים הזרים עומד בראש רשימת הנושאים הפוליטיים החמים באירופה, סביר להניח כי תחול החמרה בדרישות להנפקת אשרות עבודה לזרים, החמרה אשר מטרתה להגביר את כדאיות העסקת העובדים מקומיים.

"אפילו הודו, שעד פרוץ המשבר הייתה מוקד משיכה עבור חברות היי-טק, אינה עוד מאירת פנים לכל יזם. בעת הזו מקפידות הרשויות כי בכל חברה יועסקו גם עובדים מקומיים. בנוסף, הועלה באופן משמעותי שכר המינימום שיש לשלם לעובד הזר, כך שכדאיות העסקתו מצטמצמת", אומר קן תור.

הוכחות לקיום הון

המציאות בשטח מלמדת כי כיום רשויות ההגירה בארה"ב לא מאפשרות לכל יזם הרפתקן לבוא בשעריהן. קבלת היתרי עבודה עבור חברה חדשה מחייבת את היזם לצרף תוכנית עסקית המפרטת את כוונותיו וכן לצרף הוכחות ממשיות לקיום הון המגבה את התוכנית העסקית.

אין מדובר בתוכנית עסקית רגילה במתכונת ארוכה, הנכתבת לצורך קבלת מימון ומדגישה את ההיבטים העסקיים של החברה. מדובר בתוכנית עסקית קצרה יחסית, המציגה את תכלית השהייה של העובדים בארה"ב. במסגרת תוכנית זו יפורט גם אלמנט זמינות ההון הפנוי לצורך מימון הפעילות השוטפת של החברה.

לדברי קן תור, "הניסיון מלמד שבקשות לא מעטות של חברות צעירות, שפעלו באופן נמהר, נפסלו, מאחר והן לא הצליחו לשכנע את הבודק כי יוכלו לעמוד ביעדים שהציגו. במקרים אחרים נפסלה הבקשה כי היזם לא שכנע את הרשויות שהוא מעביד ראוי, שיהיה מסוגל לשלם לכל עובדיו את מלוא שכרם".

לדברי קן תור, בשנים האחרונות שיפרו הרשויות בארה"ב את יכולת שילוב הנתונים ביניהם, באופן המקשה על יזמים לקבל אשרות עבודה עבור עובדים בעלי רקע או עבר אשר, לדעת הרשויות האמריקניות, הופך אותם לפחות רצויים. מדובר למשל בעובדים אשר בצעירותם עברו עברות על חוקי הכניסה לארה"ב, כגון שהיית יתר או עבודה באופן בלתי חוקי; עובדים בעלי עבר פלילי בישראל או כאלה שעברו עברות הגירה במדינות אחרות; וכן עובדים בעלי עבר פלילי כלשהו בתחום עברות הסמים או הרשעה בנהיגה בשכרות וכדומה.