מרכז היזמות של אוניברסיטת ת"א: קרן הון, חממה או מה שביניהן?

המירוץ למיליון: כמה פעמים ישבתם עם החבר'ה, העליתם רעיון שישנה את העולם - אבל לא עשיתם עם זה כלום? בניגוד לתרחיש המוכר הזה, יש דווקא כאלה שעושים משהו עם רוח היזמות, ואולי מהם ייצא הסטארט-אפ הבא

בספר Start-up Nation (בתרגום חופשי: אומת הסטארט-אפ), שיצא לפני כמה חודשים, מתוארת ישראל כמובילה בתחום החדשנות והיזמות. בספר שהפך לרב מכר מפורטות הסיבות העיקריות שהפכו את ישראל למעצמה בתחום והדרך בה היא מייצרת יזמים איכותיים כמנוף לצמיחה כלכלית ומקסום תועלת ההון האנושי. לכן אין זה מפתיע לראות שהאוניברסיטאות והמוסדות האקדמיים בארץ מפנים יותר ויותר משאבים כדי לפתח את רוח היזמות בקרב הסטודנטים, מתוך הבנה לפוטנציאל העצום הטמון באוכלוסייה זו.

אורן סימניאן, בן 27, בוגר כלכלה וסטודנט לחשבונאות באוניברסיטת ת''א, יזם יחד עם מספר סטודנטים נוספים ובוגרים את הרעיון להקמת מרכז היזמות - StarTau, הממוקם בבניין הנדסה באוניברסיטת ת''א. במטרה לעודד ולתמוך ביזמים מוכשרים וכן, כדי למשוך עוד ועוד סטודנטים לממש את הרעיונות וההזדמנויות העסקיות שלהם. המרכז הושק בתחילת חודש מארס, לאחר עבודה מאומצת שארכה כמעט שנה בראשות סימניאן ובתמיכת סגן הנשיא למחקר ופיתוח, פרופסור אהוד גזית ואגודת הסטודנטים.

"לשמחתי הצלחתי לרתום את אגודת הסטודנטים והאוניברסיטה, הם זיהו את הפוטנציאל הגלום במרכז והחליטו לחבור למיזם משותף אשר את הפירות שלו אנו מתחילים לראות בפעילויות השונות", סיפר סימניאן.

מרכז יזמות ת
 מרכז יזמות ת

"StarTau הוא הכתובת עבור סטודנטים ובוגרים שרוצים לפתח רעיונות חדשים ולהקים חברות. המרכז משמש עבורם גשר מושלם לעולם העסקי. בעצם, אנו יוצרים קשרים בין היזמים לבין מומחים ואנשי תעשייה מתאימים, שיעזרו להם לפתח ולקדם את רעיונותיהם", הסביר סימניאן. "מעכשיו - אין צורך רק לחשוב על רעיון, יש גם דרך לממש אותו''.

לדבריו, ''התהליך מאוד פשוט וכולל מספר שלבים: פגישת הכרות, בחינת המיזם ע''י יועץ עסקי, בחינת המיזם על-ידי מומחה מהתחום, בניית מצגת ותקציר מנהלים בשיתוף המרכז ומשם הטובים מממשיכים לליווי פרטני יותר. והכל מתבצע דרך אתר מרכז היזמות www.startau.co.il''.

מעבר לכ-25 פעילים, ביניהם סטודנטים, בוגרים ואנשי עסקים בכירים, המרכז הצליח ליצור שיתופי פעולה טובים יחד עם חברות המובילות בתחומים רבים, כגון סומך חייקין KPMG, קבוצת Manpower, משרד עו''ד ZAG&K, קבוצת ריינהולד כהן, ברוקס קרת, KIS, המשרד של קליפי&אורלב, קבוצת מולדבסקי, ברעם פרסום מקורי ועוד. כל זאת בכדי שהמרכז יעמיד לרשות הבאים: ליווי ויעוץ אישי, אתר אינטרנט אינטרקטיבי ומתקדם, ספריה עסקית, קישור לאנשי עסקים, משקיעים, מנטורים ועוד.

לדברי סימניאן, אנשי עסקים רבים הביעו את תמיכתם ברעיון להעניק לתלמידי ובוגרי אוניברסיטת תל-אביב, יזמי העתיד בתחילת דרכם, את הידע ואת הכישורים העסקיים המעשיים הנדרשים להשתלבותם בעולם העסקים האמיתי. למרות שמדובר ביוזמה סטודנטיאלית, פרופ' אהוד גזית, סגן נשיא אוניברסיטת תל-אביב למחקר ולפיתוח, הביע את תמיכתו המלאה והרחבה ביותר במרכז. לדבריו, "המרכז מהווה אמצעי מרכזי לקידום תרבות היזמות בקמפוס התל-אביבי. החזון שלי הוא למצב את אוניברסיטת תל-אביב כאוניברסיטה מובילה בתחום של חדשנות ויזמות כאשר אנו מעודדים את הפעילות הזו בקרב הסטודנטים שלנו".

יזמות לכל דורש - דוב לאוטמן תומך במרכז

מרכז היזמות באוניברסיטת ת"א יצר בשיתוף פר"ח, קורס יזמות לתלמידים בבתי ספר תיכוניים שבו החניכים נחשפים לעולם היזמות. "החוויה המשותפת הן לחונך והן kתלמידים, מקרבת לבבות ומעודדת שוויון הזדמנויות לכל גווני האוכלוסייה ללא הבדלי דת , גזע או מגדר", סיפרו הסטודנטים שהיו שותפים לתהליך בניית פרויקט החונכות, רועי ארליך ואושרית בלו.

לאחר הצלחה של המחזור הראשון לקורס שנערך בתיכון עירוני י"ב שביפו, החליט המרכז להרחיב את הפרויקט לערים ובתי ספר נוספים.

בנוסף, מראשית דרכו של המרכז ניצבה אל מול עיניו סוגיית המיעוטים בכלל והמגזר הערבי בפרט. יאסר אבו ערישה, הממונה על חטיבת המיעוטים במרכז, סיפר: "לחם חוקה של חטיבה זו הוא מתן שירות ייחודי ומותאם לאוכלוסייה זו, הרחבת המודעות לנושא היזמות העסקית בקרב סטודנטים ערבים באוניברסיטה בפרט והאוכלוסיה הערבית בכלל וכן ארגון פעילויות אשר משרתות מטרות אלו". "מטרותינו לטווח הרחוק מכוונות לשיפור כלכלת המדינה בכלל, ובפרט חיזוק האוכלוסיה הערבית מבחינה כלכלית בתקווה שנגיע בסוף לצדק חברתי-כלכלי, כך שבעוד כמה שנים כבר לא נצטרף לחטיבה מיוחדת למיעוטים", אמר אבו ערישה.

בסוף חודש אפריל, התקיים ערב ההשקה של חטיבת המיעוטים שבו נכחו אנשי עסקים ויזמים מובילים מהמגזר הערבי והכלל ארצי. את דברי הפתיחה לכנס נשא התעשיין וחתן פרס ישראל דב לאוטמן, הפועל רבות למען שוויון כלכלי חברתי למגזר הערבי ומשמש כיו"ר הוועדה המייעצת להשקעות במגזר הערבי. לאוטמן אמר כי הוא מאמין כי במגזר הערבי טמון פוטנציאל אדיר שעדיין לא נוצל ודיבר על אפליה נוראית בקבלת ערבים אקדמאים לתעשייה: "זה נובע מחוסר מודעות ומפני שהמנהלים בשטח חושבים שערבי פחות טוב מיהודי. אני מאמין כי אפשר ליצור פה שינוי".

תאמר מוסללם, סטודנט למשפטים וחשבונאות ופעיל בחטיבת המיעוטים של המרכז, סיפר: "במהלך לימודי בקורס היזמות שמפעיל המרכז, הכרתי את אורן שהציע לי להשתלב בפעילות לקידום חטיבת המיעוטים של המרכז. הדבר מצא חן בעיני שכן, זו הזדמנות לשלב בין הלימודים האקדמיים לבין יזמות בעולם העסקים האמיתי שהוא כל כך קרוב ללבי. אני מאמין בפוטנציאל הטמון במגזר הערבי, וחושב כי עלינו, הדור הצעיר של האקדמיים, מוטלת החובה לקדם את היזמות במגזר".

בנוגע לפעילות חטיבת המיעוטים ובפרט פעילותה במגזר הערבי, אמר פרופ' גזית: " גם פעילות זו תואמת את חזון האוניברסיטה כגשר לשגשוג וקידום כל המגזרים בחברה הישראלית. פעילות זו היא בהמשך לחסות האקדמית שאנו נותנים למרכז המחקר והפיתוח המשולש בכפר קרע ופעילויות חינוכיות שונות".

מרכז יזמות ת
 מרכז יזמות ת

"בישראל אחוז היזמים לנפש מהגבוהים בעולם"

במסגרת הפעילות לטיפוח מיומנויות היזמים המתחילים, המרכז מציע קורס יזמות לסטודנטים ובוגרים בעלי אוריינטציה עסקית ומתחומי ידע נרחבים, בהנחיית איש העסקים יוסי מולדבסקי שמספק לסטודנטים כלים להקמה וניהול של מיזם.

ניתן למנות לא מעט אנשי עסקים ותעשיינים בכירים מובילים מתחום היזמות אשר מרצים כאורחים בקורס, ביניהם: גיא ברעם, גדעון עמיחי, הלל שוסטר, רוני רוס, עופר וילנסקי, דוד דה וריז, קדאל ירושלמי ועוד. גולת הכותרת היא שבמהלך הקורס יעבדו הסטודנטים בצוותים ויכינו תוכניות עסקיות למיזמים שלהם.

בסיום כל קורס, יציגו הסטודנטים את המיזמים שלהם בפני משקיעים פוטנציאליים כדי להוציאם לפועל. ''מטרת העל שלנו היא להקנות לסטודנטים יכולות ביצוע והבנה אישית שמתורגמת לפעולות בשטח, מי שמגיע לקורס יזמות, קורס מסחר או קורס שיווק באינטרנט מצטרף לחוויה שכוללת ליווי מהמרצים הבכירים בתחום, יחס אישי וארגז כלים ממשי'', אמר אורן יונש המנהל את מערך ההכשרות.

מולדובסקי, המנחה הראשי של הקורס, סיפר: "בישראל אחוז היזמים לנפש מהגבוהים בעולם. מטבע הדברים גם לרבים מן הסטודנטים אספירציה על הקמת מיזם משלהם. ליזמות, להבדיל ממשפטים או חשבונאות, אין מרשם ולא ניתן ללמוד אותה מטקסט בוק".

לדבריו, המפגש עם יזמים בוגרים, גם כאלה שהצליחו וגם כאלה שכשלו, מאפשר לסטודנטים קשר ישיר עם השטח והזדמנות ללמוד מניסיונם של אחרים, על מנת להפחית טעויות בעתיד. כך גם המפגש עם משקיעים והבנה של נקודת ההסתכלות של המשקיע.

סיפורו של יזם מתחיל - פתרון חדשני לבעיית החניה בת"א

נוי דור, בן 25, בוגר תואר ראשון וסטודנט לתואר שני במשפטים מטעם אוניברסיטת תל-אביב ואחד המשתתפים במחזור הראשון של קורס היזמות, מקדם באמצעות המרכז, מיזם שמציע פתרון חדשני לבעיית החניה בתל-אביב. "המיזם שלנו מציע פתרון אינטרנטי ואפליקטיבי שעוד לא נראה כמותו, המשלב מכשירי סלולר לטובת פתרון בעיית החניה הידועה לשמצה בתל-אביב", סיפר דור, המייסד. "לפי התוכנית העסקית שלנו, אנו מעריכים כי המיזם יצליח להוסיף בין 5,000 ל-10,000 מקומות חניה חדשים בשנה הראשונה לעיר תל-אביב ובכך לשפר בצורה ניכרת את מצוקת החנייה באזורי הביקוש".

דור אומר: "כבר הספקנו לגייס מנכ"ל מוכשר למיזם שלנו, שהוא ניר מרקוס, סטודנט לתואר MBA באוניברסיטת תל-אביב, ויזם ותיק בשוק האפליקציות למכשירי ה-iPhone. בתקופה זו אנו עובדים על גיוס מתכנתים נוספים לצוות ובקרוב מתכננים להתחיל בסבב גיוס משקיעים".

10 טיפים ליזם מתחיל מאת יוסי מולדבסקי

1. עדיף להתחיל צעיר. ראשית, למבוגרים יש יותר מה להפסיד. שנית, למבוגרים יש פחות זמן לבצע טעויות וללמוד מהן.

2. בדוק היטב האם הרעיון שלך מהווה הזדמנות עסקית אמיתית. גם כך יזמות היא משימה קשה. אל תצא לדרך עם הזדמנות עסקית שאינה טובה מספיק. התאזר בסבלנות, הזדמנות עסקית היא כמו אוטובוס, תמיד תגיע אחת נוספת.

3. אל תצא לדרך בלי תמיכה מהסביבה הקרובה. חייך כיזם עומדים להיות סדרה של פגישות מתסכלות, נסיעות תכופות, חופשות מבוטלות ומסיבות מוחמצות. וודא שיש לך "שותף תומך מבית".

4. הסטטיסטיקה נגדך. למרות האופטימיות במועד היציאה לדרך, החיים מלמדים שרוב המיזמים החדשים עתידים להיכשל. צא להרפתקה רק אם אתה מסוגל לשאת את מחיר הכישלון האפשרי.

5. אין תחליף לניסיון רלוונטי. מציאת הזדמנות עסקית בתחום המוכר לך בו צברת ידע וניסיון, תגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

6. מצא איש סוד. חשוב שיהיה לצידך מדריך, יועץ או חבר, שאתה סומך עליו בעיניים עצומות ויכול להרים לו טלפון בכל שעה כשאתה זקוק להתייעצות.

7. כדאי לצאת לדוג היכן שיש הרבה דגים. לכן, מחקר שוק רציני ומבוסס והבנה מעמיקה של צורכי הלקוח, חשובים להצלחה שלך יותר מאשר רעיון טוב.

8. היה שמרן בתחזית הפיננסית. קשה לחזות הוצאות ועוד יותר קשה לחזות הכנסות. בפועל, ההוצאות תמיד יהיו גבוהות יותר וההכנסות תמיד נמוכות יותר.

9. היה אובייקטיבי בניתוח המציאות. כולם יודעים שכשאנחנו מאוהבים, כל הערה על פגם במושא אהבתנו נופל על אוזניים ערלות. הקשב לסובבים, שמור על מבט מפוקח ואל תאבד את יכולת השיפוט לכל אורך הדרך.

10. עמידות היא תכונה חשובה ליזם. עובדים יאכזבו אותך, לקוחות ינטשו אותך, משקיעים יסרבו לך וכל טלפון מפקיד הבנק יעביר בך רעד. היה מוכן למסע ארוך, מתיש ומאתגר.

10+1. הוצאה לפועל היא הכל. הקבוצה היזמית היא שתחרוץ את גורל המיזם לשבט או לחסד. הקף את עצמך באנשים מוכשרים ויצירתיים, שאינם מכירים את הביטוי "זה בלתי אפשרי".

יוסי מולדבסקי הוא הבעלים ומנכ"ל משותף של קבוצת מולדבסקי, המאגדת בתוכה אשכול חברות בינלאומיות.