נעילה שלילית בוול סטריט; הנאסד"ק צנח 1.5% בסיום

הוצאות הבנייה באפריל עלו מעל הצפי; מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לאפריל רשם ירידה מתונה מהצפוי ■ האנליסטים לא מתרגשים ככל הנראה מחודש מאי: צופים כי ה-S&P 500 יטפס ב-2011 בכ-25%

המדדים המובילים בבורסות של וול סטריט ננעלו הלילה (ג') בירידות שערים, אשר החריפו בשעת המסחר האחרונה ללא סיבה נראית לעין. המדדים פתחו את המסחר במגמה שלילית, אשר התחלפה במהרה לחיובית לאחר פרסום נתוני מאקרו מפתיעים לטובה. לאורך רוב רובו של יום המסחר התנהלו המדדים במגמה מעורבת, אשר התחלפה כאמור לקראת סיום למגמה שלילית.

הבורסות באירופה ננעלו הערב במגמה מעורבת, לאחר שהבנק המרכזי של האיחוד האירופי (ECB) הזהיר היום מפני לחצי אשראי באיחוד, עקב מחיקות העומדות בפני הבנקים המסחריים וקשיים שיתגלו להם בבואם להנפיק אג"ח על מנת לגייס הון. נזכיר כי אתמול לא התקיים מסחר, לרגל יום הזכרון בארה"ב.

האנליסטים בוול סטריט לא מתרגשים ככל הנראה מהירידות החדות בבורסות מסביב לעולם בחודש החולף ורואים בהם רק תיקון למגמת העליות ארוכת הטווח. בסקר מקיף שערכה סוכנות בלומברג בקרב 2,000 אנליסטים בארה"ב ההערכה הממוצעת היא שהחברות המובילות ירשמו גידול של 19% ברווחים השנה, העלייה החדה ביותר מאז 1995.

ב-2011 צפוי גידול נוסף של כ-18% ברווחים. על סך התחזיות האלה, ההערכה הממוצעת היא שמדד ה-S&P 500 יטפס ב-2011 בכ-25%, כלומר יעלה לכ-1,350 נקודות לעומת 1,089 נקודות כיום. המדד נסחר כיום במכפיל של 13.4 על הרווחים הצפויים השנה, לעומת ממוצע רב שנתי של 16.5.

נתוני מאקרו טובים מהצפי

בשעה 17:00 שעון ישראל פורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש אפריל. הדו"ח הצביע על עלייה של 2.7% לעומת צפי לעלייה של כלכלנים צופים עלייה של 0.1% ובהמשך לגידול של 0.2% בחודש מארס (תוקן במסגרת הדיווח הנוכחי לעלייה של 0.4%). זוהי העלייה הגדולה ביותר מזה כעשור וההוצאות הכוללות הגיעו בחודש אפריל ל-869 מיליארד דולר.

"היפוך המגמה בתחום הדיור מעודד", ציין מייקל אינגלונד, כלכלן ראשי ב-Action Economics. "ניקינו כמות מספקת של מלאי בתים חדשים שאנחנו במינימום יכולים להוסיף בנייה. עם זאת, הבנייה שלא למגורים נותרה עדיין חלשה יחסית", הוסיף אינגלונד.

במקביל פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אפריל, אשר רשם ירידה ל-59.7 נקודות מ-60.4 נקודות במארס. כלכלנים העריכו טרם פרסום המדד שחל קיטון במדד ל-59.3 נקודות . נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נק' מסמנת התרחבות במגזר.

ירידות חדות במניית BP

מורגן סטנלי הודיע ביום שישי האחרון לאחר סיום המסחר שהעלתה פי יותר משניים את שכר הבסיס השנתי של היו"ר ג'ון מאק, ל-2 מיליון דולר - ההעלאה הראשונה מאז חזר לחברה ב-2005. על פי הודעת החברה, ההעלאה תיכנס לתוקף החל מהיום, ה-1 ביוני. שכר הבסיס של מאק כיו"ר ומנכ"ל עמד על 800 אלף דולר, והוא בחר לוותר על בונוס סוף השנה בשלוש השנים האחרונות.

מניית ענקית הביטוח לשעבר AIG הגיבה לדיווח מהיום שלפיו החברה מסרבת לחתוך את מחיר העסקה של 35.5 מיליארד דולר עבור AIA, החטיבה האסיאתית שלה. פרודנשל מסרה שהיא הציעה לחתוך את המחיר ל-35.4 מיליארד דולר, במסגרת תיקון לתנאי העסקה. הדובר של AIG בניו יורק אמר בתגובה: "החברה תיצמד לתנאים המקוריים של העסקה עם פרודנשל".

מניית ענקית הנפט הבריטית BP בלטה לשלילה במסחר בוול סטריט, ברקע לצניחה של למעלה מ-15% שרושמת היום במסחר בבורסת בלונדון. זאת יומיים לאחר שהודיעה שהטיפול באמצעות שיטת ה'Top Kill' בדליפת הנפט במפרץ מקסיקו נכשל. בתוך כך הודיעה היום החברה כי היא ממשיכה במאמצים לטיפול בדליפה.

מניית חברת התעופה בריטיש איירווייס הגיבה לשביתה הנוספת בת חמישה ימים שפתחו אתמול 12 אלף דיילי אוויר והגבירו בכך את צעדי המחאה שלהם נגד תוכניתו של המנכ"ל לקיצוצי משרות ומשכורות. השביתה היתה מתוכננת להתחיל כבר ב-18 למאי, אולם הנהלת חברת התעופה השיגה צו אשר מנע את תחילתה. ביום חמישי קיבל ביהמ"ש ערעור על צו המניעה שהוצא נגד הדיילים ואפשר להם לפתוח בשביתה.

HP הודיעה היום כי היא תשקיע מיליארד דולר עבור השקה מחדש של סל השירותים הארגוניים שלה, זאת כאשר היא לוקחת בחשבון היבטים שונים של ניהול הנתונים, פלטפורמות ניהול, רשתות, כלים ויישומים. יצרנית המחשבים הגדולה בעולם אמרה שהיא צופה להשיג חיסכון שנתי של כמיליארד דולר עבור חלק של 500 עד 700 מיליון דולר מההשקעה.

טבע הכריזה היום על השקת הגרסה הגנרית לתרופת ה-Yaz של באייר, שמכירותיה בשנה האחרונה הסתכמו בכ-782 מיליון דולר. לטבע תהיה בלעדיות על השיווק ל-180 יום. באייר הודיעה בתגובה כי תתבע את טבע על הפרת פטנט, שכן האישור לשיווק הגרסה הגנרית הוא רק החל מחודש יולי 2011.