BP לא מצליחה לעצור את כתם הנפט; תעמוד לחקירה פלילית

מניית החברה איבדה אמש 15% בבורסת ניו-יורק, אך היום היא מתאוששת ■ מתחילת המשבר, לפני 6 שבועות, נמחק שליש משווייה ■ החברה מנסה מגוון שיטות לעצירת דליפת הנפט למימי מפרץ מקסיקו, עד כה ללא הצלחה

צוללות רובוטיות שמצוידות בכלי חיתוך רבי עוצמה הופעלו אתמול (ג') במימי מפרץ מקסיקו, בניסיון האחרון של חברת BP לעצור את זרימת הנפט מראש הבאר הימית המפוצץ שלה. במקביל הודיע אתמול הממשל האמריקני על פתיחת חקירה פלילית ואזרחית של האסון האקולוגי הקטלני במימי המפרץ, שישה שבועות אחרי התרחשותו.

הצעדים המשפטיים שנקט אתמול ממשל אובמה היוו את שיאו של יום קשה מבחינה פיננסית לחברת האנרגיה הבריטית, שמנייתה קרסה בעקבות הכישלונות לעצור את דליפת הנפט.

אתמול ירדה מניית BP בבורסת ניו יורק ב-15% והשפיעה לשלילה על המדדים העיקריים. היום המניה מתאוששת ועולה ב-1.3%. מתחילת המשבר קרסה המניה ביותר משליש, ומחקה בכך 67 מיליארד דולר משווי השוק של BP, במה שמשקף עתיד קודר לחברה בעיניהם של אנליסטים למניות אנרגיה.

דליפת הנפט כתוצאה מהפיצוץ בדוברת הקידוח של החברה ב-20 באפריל גורמת לאסון אקולוגי וכלכלי לאורך חופי המפרץ של ארה"ב, בייחוד בלואיזיאנה.

BP ויתרה על ניסיונותיה לחסום את הדליפה באמצעות "מכסה עליון", וכעת היא מנסה תוכנית מרובת סיכונים לחתוך את מה שנשאר מהצינור שמעלה את הנפט מהבאר על קרקעית המפרץ, ואחר-כך להוריד כיפת חסימה על המתקן של ראש הבאר.

מנסים לבלום את הדליפה

מקור מקורב לחברה מסר בעילום שם, שהפעולה לניסור הצינור העולה של הנפט החלה אתמול בערב. הוא לא ידע לומר כמה זמן היא תימשך. הניסיון הזה נחשב בקרב מומחים רבים כתקווה האחרונה לצמצום דליפת הנפט עד אוגוסט, החודש בו מצפה החברה לסיים קידוח של שתי בארות הקלה סמוכות, שיוכלו להפסיק לחלוטין את זרימת הנפט החופשית.

כיפת החסימה של הבאר, שמתוכננת עם אטם מיוחד בתחתיתה כדי לאטום את הדליפה ולמנוע כניסת מי ים, מיועדת להשתלט על חלק גדול מהנפט הגועש מן הבאר, ולהעביר אותו באמצעות צינור, אל ספינה שנמצאת על פני המים במרחק 1.6 ק"מ מן הבאר.

הכיפה מצוידת גם בשסתומים שיאפשרו למפעילים שלה להזריק מתנול או מים חמים שימנעו הצטברות של גבישי גז ומים שהפריעו לניסיון השאיבה הקודם של נפט לאותה ספינה.

אבל ניסור קצהו של הצינור האנכי, שממנו זורם הנפט בלי הפרעה יגביר את הזרימה ב-20%, עד שכיפת החסימה תונמך לבאר. אתמול החלו גם עבודות חיתוך של צינורות חיצוניים קטנים יותר על-ידי מסור יהלומים שמופעל על ידי אחת הצוללות הרובוטיות על קרקע המפרץ.

"אנחנו כבר לא מדברים על סגירת הבאר. אנחנו מדברים על בלימה שלה", אמר אתמול האדמירל טאד אלן ממשמר החופים האמריקני. האדמירל אלן אמר שייתכן שיידרשו 72 שעות להצבת כיפת החסימה על הבאר.

19 אלף חביות ביום

19 אלף חביות נפט (3 מיליון ליטר) ביום זורמות למימי המפרץ מול חופי לואיזיאנה מאז ההתפוצצות שבה נהרגו 11 מאנשי הצוות של דוברת הקידוח דיפווטר הורייזן ("אופק מים עמוקים").

האסון הזה מדורג כעת כדליפת הנפט הגרועה ביותר בהיסטוריה האמריקנית, שעוברת את אסון מיכלית הנפט אקסון ואלדז במפרץ פרינס ויליאם סאונד באלסקה ב-1989.

אתמול מסר מינהל האוקיינוסים והאטמוספירה בממשל האמריקני שהרוחות המשנות כיוון עלולות לדחוף את כתם הנפט שצף על מי המפרץ קרוב יותר לחופי אלבמה ומיסיסיפי. עד כה פגע כתם הנפט בעיקר בחופי לואיזיאנה.

האזהרה הזו באה ביחד עם תחילתה הרשמית של עונת ההוריקנים באוקיינוס האטלנטי, ותחזיות שהעונה הנוכחית תהיה הסוערת ביותר מאז שנת 2005, שבה הסופות קתרינה וריטה זרעו הרס לאורך חופי מפרץ מקסיקו.

החקלאות הימית נסגרה

החקלאות הימית נסגרה ברוב שטחו של המפרץ. מדובר על תעשיית פירות ים שמגלגלת 6.5 מיליארד דולר בשנה.

צוותי ניקוי נאבקים בכתם הנפט הצף באמצעות חומרי דילול, פיזור ודליקות מבוקרות, ובמקביל עובדים צוותים נוספים לאורך החופים על עצירת הגעת הנפט לאותם חופים באמצעות מחסומים כמו שקי חול.

המדענים ודייגי האזור חוששים במיוחד מחדירת נפט לשפכי נהרות וביצות שבהם מצויים בכמויות גדולות חסילונים, צדפות, סרטנים אחרים, דגים, ציפורים ועוד מיני בעלי חיים.

BP אינפו
 BP אינפו