פסגת ה-G20: המדינות לא הגיעו להסכמה על מס בנקים גלובלי

(עדכון) - שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים המובילים של מדינות אירופה (G20) הסכימו לשלב ידיים ולעזור למדינות אירופה שנקלעו למשבר חובות, להחזיר צמיחה בהן ע"י עידוד הביקוש המקומי והסחר בין מדינות מתפתחות

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים המובילים של מדינות אירופה הסכימו היום (שבת) במסגרת כנס ה-G20 שנערך בקוריאה הדרומית, כי יש לשלב ידיים בהתמודדות מול הטלטלה האחרונה בשווקים, וכדי לשמור על התאוששות הכלכלה הגלובלית במסלולה.

בהצהרה, שתשמש מאוחר יותר החודש את הבסיס לדיונים בקרב מובילי הכלכלה העולמית, המנהיגים הסכימו כי יש להמשיך ולעזור למדינות אירופה שנקלעו למשבר חובות, להחזיר צמיחה בהן ע"י עידוד הביקוש המקומי והסחר בין מדינות מתפתחות.

עם זאת, עם זאת, המדינות לא הצליחו להגיע להסכמה באשר למס בינלאומי על הבנקים, על מנת שאלה יישאו בעול הכספי של תוכניות החילוץ הממשלתיות שהוענקו בתקופת משבר האשראי. ה-G20 החליט במקום זאת להתוות קווים מנחים כלליים ותו לא. בהצהרת המדינות נכתב כי כל ממשלה צריכה לשאת בתוצאו הפעולות בהן נקטה.

ההחלטה מיטיבה עם מדינות כמו סין וקנדה, שהבנקים שלהם נפגעו פחות בתקופת המשבר, כך שהן לא תצטרכנה להטיל כעת מסים מיוחדים על הבנקים. מצד שני, מדינות באירופה וארה"ב יצטרכו אכן להתמודד לבדן עם תוכניות הסיוע הגרנדיוזיות שהשיקו בתקופת המשבר.

אחד האתגרים העיקריים שעלו בפסגה הוא איך להביא לצמצום הגירעונות הענקיים של מדינות אירופה, מבלי לפגוע בצמיחה, ועל כן נפגשו שרי האוצר לדון.

נגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד טרישה קרא להידוק פיסקלי - ומהר, כצעד הטוב ביותר בהתמודדות עם הגירעונות הענקיים של מדינות אירופה ובסיוע לצמיחה הגלובלית. גם שר האוצר האמריקני גייתנר אמר כי דרוש איזון פיסקלי, וכי אין טעם להמשיך להזרים כספים למערכת הפיננסית, אך לדידו יש להביא לאיזון בטווח הבינוני ולא המיידי, מחשש של חזרה למיתון. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי צמיחה גלובלית בכלכלה לא יכולה לבוא במחיר כבד של גירעונות תופחים במדינות אירופה.

לקצץ בגירעונות

ההסכם מהיום לא כולל פרטים חדשים על יוזמות חדשות לסיוע למדינות אירופה, אבל בא לגשר על הפערים בתפיסות באשר לרפורמות פיננסיות וקורא להגביר את הרגולציה ולקצץ בגירעונות הענק התופחים.

"הטלטלה בשווקים לאחרונה מזכירה לנו כי הכלכלות עדיין עומדות בפני אתגרים לא קלים ואת החשיבות בשיתוף-פעולה בינלאומית לסיוע לשווקים", לשון ההצהרה. "המדינות צריכות לנקוט אמצעים לעידוד הצמיחה במדינות כדי לספק יציבות פיסקלית, כל מדינה בהתאם למצב שלה".

"אנו מקבלים בברכה את היוזמות האקטיביות שננקטו ע"י האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי", נאמר בהצהרה בהתייחס ל"קרן הייצוב" בהיקף טריליון דולר עליה הוכרז באירופה בחודשים האחרונים".

שר האוצר האמריקני טים גייתנר קרא לשרים לחזק את המחוייבות שלהם לסיוע ולשיתוף-פעולה בינלאומי שיסייע לתהליך ההתאוששות. "המדיניות החזקה של שרי ה-G20 שיחקה תפקיד מרכזי בהחזרת היציבות הפיננסית והפיסקלית באירופה, אך חששות לגבי ההמשך מצריכים שינויי מדיניות והתאמות", אמר גייתנר.

כאמור, הפרטים של היוזמות החדשות יידונו בחודש הקרוב. מספר חברים ב-G20 חוששים כי הזרמת הון לשווקים הפיננסיים ולרזרבות הבנקים המרכזיים עלולה לפגוע ביכולת ההחזר של המדינות ולהביא להפסדים נוספים שיקשו על ההתאוששות.