הדור הרביעי בסלולר יוצא לדרך: המכשיר הראשון הושק בארה"ב

הטלפון, המכונה Evo, מיוצר על ידי חברת HTC ומגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ■ המכשיר כבר החל להימכר בארה"ב ומחירו עומד על 199 דולר

ספקית הסלולר האמריקנית ספרינט-נקסטל החלה בשיווק הסלולרי הראשון על גבי רשת דור רביעי, המאפשרת הורדה מהירה יותר של תכנים והצגתם באיכות גבוהה יותר מזו המוכרת כיום. הטלפון, המכונה Evo, מיוצר על ידי חברת HTC ומגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. ביום שישי האחרון המכשיר החל להימכר בארה"ב ומחירו עומד על 199 דולר. הטכנולוגיה עליה עובדת הרשת היא WiMAX אלחוטי, בניגוד לשאר רשתות הדור הרביעי הנמצאות בתכנון העובדות על טכנולוגיה הנקראת LTE.

בספרינט-נקסטל מסרו כי מכשירי סלולר מדור רביעי דוגמת Evo מסוגלים להוריד תכנים במהירות גדולה פי 10 ממכשירים מהדור השלישי. כך למשל, יוכלו משתמשי המכשיר לצפות בשידורים ישירים ממשחקי המונדיאל או בסרטים חדשים שיוצעו להם באופן חלק וחד יותר מהקיים.

"מה שחשוב בטלפונים כאלה הוא לא המכשיר עצמו אלא היישומים שהוא מאפשר", אומר ג'ים מק'רגור מחברת המחקר In-Stat. "הם משנים את האופן בו אנו משתמשים באינטרנט. ככל שיהיו יותר מכשירים מדור רביעי בשוק, כך המתכנתים יפתחו יותר אפליקציות שינצלו את האפשרויות הטמונות בהם".

בין האפליקציות שכבר זמינות עבור ה-Evo ישנן כאלה המוסרות למשתמש מידע אודות הסביבה בו הוא נמצא על בסיס נתונים ויזואליים שנאספים ע"י המצלמה המותקנת בו (מציאות מורחבת) ומשחקי וידיאו דוגמת "הנסיך הפרסי" ו"גיטר הירו" המוצגים ברזולוציה משופרת.

"הביקוש למכשירים סלולריים מדור רביעי גבוהה", אומר סגן נשיא HTC בצפון אמריקה, ג'ייסון מקנזי. "התפתחות של הטלפונים הסלולריים מהדור הרביעי תלויה רבות במפתחי באפליקציות", הוסיף מקנזי כפי שציין קודם מק'רגור. לדברי מרטין פיכטר, סגן נשיא HTC לניהול ותכנון מוצר, "רוחב הפס יציע חוויה משופרת של גיימינג ויאפשר לאנשים לבצע מגוון פעילויות משותפות באמצעות המכשירים". ספקית הסלולר הגדולה בארה"ב, וריזון, מסרה שהיא תחל בפריסת רשת הסלולר מדור רביעי שלה כבר השנה ואילו AT&T תחל לפרוס את הרשת שלה בשנה הבאה.

עם זאת, עדיין לא ברור אם תשתית הדור הרביעי הפרוסה כיום בארה"ב רחבה מספיק כדי לאפשר סוג כזה של פעילויות והבעיה ניכרת כבר ברשתות הדור השלישי שכמעט וקורסות תחת עומס התעבורה באינטרנט. כך, למשל, חברת התקשורת האמריקנית AT&T הודיעה בשבוע שעבר כי תפסיק להציע ללקוחותיה החדשים רוחב פס בלתי מוגבל בחינם, מפני שהיא מתקשה להתמודד עם ניתוב המידע, בעקבות העלייה בביקוש למכשירים מסוג של האייפון והאייפד של אפל, שמספקים חווית גלישה איכותית ולכן צורכים יותר תעבורת מידע על גבי הרשתות הסלולריות. AT&T מתכוונת לשנות את תעריפי הגלישה כדי לווסת את הביקושים. מנכ"ל ספרינט-נקסטל, דן הסה, אמר בעת ההשקה בסוף השבוע כי לחברה שבראשה הוא עומד, שהיא ספקית הסלולר השלישית בגודלה בארה"ב, אין כוונה בשלב זה לשנות את תעריפיה.

חברת אלקטל-לוסנט, שבונה את רשתות הסלולר מדור רביעי עבור AT&T ועבור וריזון, מסייעת לספקיות הסלולר לתכנן שירותים חדשים שהן יציעו ללקוחותיהן, אומר קן ווירת', נשיא חטיבת רשתות הסלולר בחברה. בין השאר מסייעת אלקטל-לוסנט בפיתוח יישומים שיאפשרו, למשל, לרופאים לשדר לעמיתיהם באמצעות הסלולר סרטון אולטרסאונד של עובר, על מנת להחליף חוות דעת מקצועיות. שלטים דיגיטליים של חנויות יוכלו למסור ללקוחות המחפשים אותן הוראות הגעה באמצעות הסלולר.

"הדור הרביעי יהפוך את הסלולריים לרבי עוצמה יותר ורבי ערך יותר ממה שהם כיום", סיכם רוג'ר אנטנר, אנליסט בחברת המחקר נילסן.