הולך לקראת עיני: הפחתת דמי ההבראה במגזר הציבורי תבוטל

כמו כן, משרד האוצר החליט כי עם הביטול הצפוי בהפחתת דמי ההבראה, תבוטל גם ההוראה להפחית רבע יום עבודה מהעובדים במגזר הפרטי

משרד האוצר החל בצעדים בוני אמון מול ההסתדרות הכללית, על רקע המו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי. באוצר ובהסתדרות הודיעו היום (א') כי דמי ההבראה של עובדי המגזר הציבורי לא יופחתו בשנה הקרובה למרות שכך נקבע בעסקת החבילה שנחתמה אשתקד, וכי באופן רשמי ההפחתה תידחה לשנת 2011.

באופן בלתי רשמי, כך על פי גורמים המעורים במו"מ, הוסכם כי הממשלה תפעל לביטולו המלא של הסעיף בעסקת החבילה, כך שההפחתה הנוספת בדמי ההבראה תבוטל כליל. ההסכמות בעניין גובשו על ידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, והממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן. הסכם קיבוצי בנושא יגובש על ידי לוין ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן. על פי הערכות, הוא צפוי להיחתם ביממה הקרובה. עוד הוסכם כי הקרן שאמורה הייתה לקום לטובת מפעלים במצוקה על בסיס מלוא דמי ההבראה לשנים 2009-2010, תוקם על בסיס מחצית מדמי ההבראה שכבר נגבו בשנת 2009 בלבד. כמו כן, עם הביטול הצפוי בהפחתת דמי ההבראה, תבוטל גם ההוראה להפחית רבע יום עבודה מהעובדים במגזר הפרטי.

"בשבועות האחרונים פעלנו לביטול ההפחתה לאחר שהדי המשבר הכלכלי כבר חולפים", מסר יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "העובדים במגזר הציבורי הוכיחו שהם תורמים את חלקם בזמן משבר, אולם כשאין צורך בהפחתה יש להשיב להם את כספם. בנוסף פעלנו להקמת קרן למפעלים במצוקה ולא הזנחנו את הנושא הזה", אמר עיני.

מדובר בהישג משמעותי שמביא עימו עיני לעובדי המגזר הציבורי, במיוחד לאור העובדה כי במדינות רבות בעולם עובדי המגזר הציבורי שילמו מחיר גבוה יותר בזמן המשבר הכלכלי, וכעת גם המחיר הנמוך יחסית שהסכים לשלם עיני בשנה שעברה, מקוצץ משמעותית.

אילו באוצר היו מסתפקים בדחייה בלבד של הפחתת דמי ההבראה, הרי שמדובר היה בצעד הגיוני מאוד שאף מיטיב עם האוצר: הגרעון התקציבי צפוי לעמוד בנשה הנוכחי על כ-4% (כ-35 מיליארד שקלים) וזאת לעומת יעד גרעון אשר עמד על 5.5% (כ-44 מיליארד שקלים). עם זאת, בשנים 2011-2012 יעד הגרעון יורד בקצב מסחרר: בשנת 2011 הוא יעמוד על 26 מיליארד שקלים וב-2012 על 19 מיליארד שקלים. כלומר, בשנים אלה של אי ודאות כלכלית האוצר יזדקק לאותם חצי מיליארד שקל של דמי ההבראה, אולם על פי הסיכומים הבלתי פורמאלים, כאמור, האוצר כבר לא יראה את הכסף הזה.

יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי במשרד האוצר מוכנים לביטול הפחתת דמי ההבראה כסוג של "מקדמה" שתילקח בחשבון בהסכמי השכר עבור עובדי המגזר הציבורי. בהסתדרות אמנם לא יודו בזה, אך ברור ששני הצדדים לוקחים זאת בחשבון.