עודד שריג: "אמינות המידע בגופים המוסדיים חייבת להשתפר"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר: מצפה למהפכה של ממש בתחום טכנולוגיות המידע בגופים המוסדיים ■ עזרא גבאי, שותף בארנסט אנד יאנג ישראל: "דרושה תקופה של מספר שנים ללא הסדרה עד שנגיע אל המנוחה והנחלה"

פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, קבע היום בכנס השנתי ה-7 לביטוח וחיסכון ארוך טווח של "גלובס", ארנסט אנד יאנג והמכללה למנהל, מטרה חדשה לגופים המוסדיים, הדורשת מהם להמשיך ולהשקיע משאבים רבים במהפכה לשיפור מערכות המיכון שלהם.

"אנחנו מצפים שניהול המידע בגופים המוסדיים ישודרג. זה חלק מהליך הקורה בכל העולם ולא רק בישראל, ובדומה למה שקרה במערכת הבנקאית לפני מספר שנים. זה אומר שאמינות המידע ואיכות ניהול טכנולוגיות המידע בגופים המוסדיים חייבים להשתפר. טיוב המידע הוא תנאי הכרחי", אמר שריג שהבהיר כי הוא מצפה למהפכה של ממש בתחום טכנולוגיות המידע בגופים המוסדיים, "כך שלא יהיה מצב, למשל, של כספים אבודים בחברות", אמר. הוא אמר בהקשר זה כי "יש עוד הרבה השקעה שעל המוסדיים להשקיע. אבל ההשקעה הזו תניב פירות גם לגופים המוסדיים עצמם ולא רק ללקוחות ולפיקוח. את הפירות כולנו נקטוף בהמשך הדרך".

הוא הוסיף וציין בהרצאתו היבט מיידי יותר של מהפכת ה-IT לה הוא מצפה, בהקשר של המסלקה הפנסיונית, האמורה לספק פלטפורמה אחידה להעברת מידע וכסף פנסיוניים בקרב כל הגורמים הרלבנטיים במשק. "הבנקים נכנסו לייעוץ פנסיוני והשקיעו בכך מאות מיליוני שקלים, אבל, עד כה הם ייעצו עד כה למספר יחסית מצומצם שלא ממצה את הפוטנציאל בתחום. מבחינתנו הבעיה העיקרית בשוק הפנסיוני, בו אנו רואים מעבר של כספים בגמל אך לא ביתר התחומים, היא שאין יכולת לקבל מידע מלא ולבצע פעולות ביעילות בחיסכון הפנסיוני. ובמקומות שיש סימפטומים שהשוק לא טיפל בהם בעצמו אנו רואים לעצמנו חובה להתערב. ובחמש השנים האחרונות השוק לא עשה זאת", אמר.

לכן, הוא הדגיש שמבחינתו "המסלקה הפנסיונית היא בראש ובראשונה כלי להעברת מידע", שלאחר מכן ישמש בנוסף גם ככלי להעברת כספים. הוא שב והבהיר כי הוא שם דגש מיוחד על הקמת המסלקה וכי ברצונו שתתחיל לפעול מהר ככל הניתן. "המטרה היא שהמסלקה תתחיל לעבוד כבר בתחילת 2011 בפורמט שיאפשר ייעוץ פנסיוני בבנקים. אני יודע שזו מטרה אמביציוזית. אבל, כפי שדברים מסתמנים, נעמוד בזה", אמר.

עזרא גבאי, שותף בארנסט אנד יאנג ישראל, ביקר היום בכנס את הקצב המהיר של ההסדרה שהוביל בשנים האחרונות אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר. "להערכתי הוראות הפיקוח תרמו רבות לשיפור ניכר באורגנים של החברות, ברמת הדיווח, בניהול סיכונים ועוד. אבל, חלק מהחוזרים איבד את המטרות. כלל ברזל הוא יישום הדרגתי תוך יישום שיפור ההתאמה של הכללים הקיימים בחברות, בעיקר בתוכניות המחשוב. דרושה תקופה של מספר שנים ללא הסדרה עד שנגיע אל המנוחה והנחלה", אמר.

בני גבאי, שותף בארנסט אנד יאנג ישראל, התייחס היום לתהליכים שלדבריו יעמדו במרכז הפעילות של ענף הביטוח בשנים הקרובות: "חברות הביטוח ימשיכו להיות תלויות במידה רבה בתוצאות שוק ההון ובגביית דמי ניהול, כשנראה שחברות הביטוח לא יידרשו לתוספות הון משמעותיות בגין דרישות רגולטוריות בעתיד". וכן צפה כי בשנים הבאות תימשך מגמת המיזוגים והרכישות בענף הביטוח.