רועי יקיר: "המוסדיים יכולים להגדיל השקעה במניות ל-30-40%"

יוני טל, מנהל אגף ההשקעות במנורה מבטחים: "אנו מצפים שבכל הסדר חוב בעל השליטה יסייע לחברה ויזרים לה כסף. איפה שבעל השליטה לא הזרים כסף – השליטה עברה למישהו אחר; וגם הוא שרוף בשוק"

מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים הגדולים סבורים כי יש להמשיך להגדיל את רמת הסיכון בתיקים המנוהלים על ידם, אולם יש לתת עדיפות להשקעות בחו"ל על פני ישראל. הדברים נאמרו בפאנל השקעות של גופים מוסדיים בכנס השנתי לביטוח וחיסכון ארוך טווח בשיתוף "גלובס", ארנסט אנד יאנג ומהכללה למינהל.

בפאנל השתתפו אמיר הסל, מנהל חטיבת ההשקעות בהראל; יוני טל, מנהל אגף ההשקעות במנורה מבטחים; רועי יקיר, מנכ"ל כנף, זרוע ההשקעות של כלל ביטוח; ואילן רביב, מנכ"ל מיטב בית השקעות. את הפאנל הנחה דן ללוז, לשעבר יו"ר מגדל שוקי הון.

"אני מאמין שנמשיך להגביר את החשיפה לחו"ל לסוגים שונים - גם נדל"ן, גם נכסי חוב וגם מניות", אמר טל. "זה שינוי הדרגתי והוא יילך ויימשך".

יקיר אמר כי יש להגדיל את רכיב המניות בתיקי המוסדיים, אך עם דגש על שוקי חו"ל. לדבריו, "לא נגיע ל-60-70% במניות; המפתח הוא איזון ולהערכתי האיזון נמצא ב-30-40% במניות (רכיב המניות בתיקים של המוסדיים עומד היום על כ-30% - ע.ב.י). יש מקום לגדול ולדעתי זה יהיה בחו"ל ולא בישראל. רכיב סיכון מנייתי של 30-40% ייתן את הפירות, כשלצידו אג"ח קונצרני בשיעור גבוה יותר מאג"ח ממשלתי".

הסל ציין כי התוכנית להרחיב את השקעות הנדל"ן של הקבוצה תימשך, הן בישראל והן בחו"ל, וזאת בשל החיפוש אחר אלטרנטיבות השקעה שיניבו תשואות גבוהות יותר, בסביבת ריביות נמוכות במשקים בישראל ובעולם המערבי.

"אנחנו בהראל נמצאים בתהליך של הרחבת ההשקעה, בעיקר בנדל"ן מניב אך גם בסוגים שונים של חוב בארץ ובעולם", אמר הסל. "נכון להיום, התשואות הגלומות במכשירי האג"ח בארץ ובעולם מאוד נמוכות וקשה לנו לחיות איתן. נמשיך לקנות נכסים מניבים בארץ ובחו"ל".

ללוז עצמו הזכיר בהקשר זה כי את הטענה לפיה חברת ביטוח מתנהלת כאופציה על שוק ההון, כיוון שהרווחיות של חברות הביטוח קשורה בקשר ישיר לביצועי השווקים.

"למוסדיים יש מה ללמוד מהבנקים"

מלחמות המוניטין של המוסדיים מול הבנקים בתחום ניהול האשראי לא פסחו כמובן על סדר היום בפאנל.

רביב, בנקאי לשעבר, התייחס לטענות כלפי ניהול הכסף המוסדי, אשר נוגעות לרמות הסיכון הגבוהות לכאורה וניהול "חובבני" של המוסדיים בהשוואה לניהול האשראי השמרני בבנקים. הוא הביע עמדה פרו-בנקאית וטען כי למוסדיים יש עוד מה ללמוד מהבנקים בנושא ניהול האשראי.

"אפשר ללמוד מהבנקים כי יש להם עשרות שנים של ניסיון בתחום ניהול האשראי וניהול סיכונים", אמר רביב. "זו עקומת לימוד כמו בכל תחום והמוסדיים מטפסים כרגע בעקומה זו. הבנקים נמצאים עוד ליגה קדימה בנושא של אשראי. המוסדיים עושים את זה מהר וטוב אך יש עוד כברת דרך ללכת".

יקיר החזיק, כהרגלו, בקו ההגנה של המוסדיים. לדבריו, "היו הרבה ביקורות כלפי המוסדיים, בייחוד בשנת 2008, ואני חושב שהן היו גם מופרזות וגם הושמעו על ידי הבנקאים ופרשנים שלא הכירו את החומר כמו שצריך. ניהול האשראי - למרות שיש מה ללמוד מהבנקים - נעשה בצורה יעילה ונכונה. השורה התחתונה - ואנחנו בודקים אותה יום יום - היא תוצאות חברות הביטוח בתחום האשראי. אין לחברות הביטוח מה להתבייש בהשוואה לבנקים ולפעמים התוצאות גם הרבה יותר טובות מהבנקים. ההתעסקות בנושא זה עברה את הגבול. תנו לנו ליישם את מה שהמפקח מבקש מאיתנו, תבדקו אותנו עוד שנה-שנתיים ואני משוכנע שהתוצאות ימשיכו להיות טובות הן ביחס לגופים מוסדיים בעולם והן בהשוואה לבנקים בישראל".

"אם בעל שליטה לא מזרים כסף בהסדר חוב - הוא שרוף"

כאשר עלה לדיון נושא הסדרי החוב, משתתפי הפאנל החלו לנוע בכסאותיהם במעין חוסר נחת. הם הסכימו שסוגיית הסדרי החוב תמשיך ללוות את השוק בחודשים הקרובים, אך ציינו כי ההסדרים מעסיקים אותם היום הרבה פחות מבעבר.

בימים שבהם הסדר החוב המדובר ביותר הוא זה של חברת סקורפיו של בני שטיינמץ, והשאלה העיקרית בהסדר זה היא כמה כסף יזרים שטיינמץ (אם בכלל) לחברה, המוסדיים מציבים באופן מפורש את הקו האדום: הזרמת הון מצד הבעלים תמורת הישארות בשליטה.

"אנו מצפים שבכל הסדר, בעל השליטה יסייע לחברה ויזרים לה כסף", אמר טל. "אפשר למצוא חברות שבעל השליטה הזרים להן כסף עוד לפני הליכה להסדר, למשל דרך הנפקת זכויות (יצחק תשובה ודלק נדל"ן - ע.ב.י). העיקרון הוא שאיפה שבעל השליטה לא הזרים כסף - השליטה עברה למישהו אחר; וגם הוא שרוף בשוק".

"מחירי המניות - סבירים"

סביבת הריבית הנמוכה בעולם המערבי גורמת לכאב ראש לא קטן למוסדיים, כמו גם התנודתיות בשווקים בשבועות האחרונים, שבימים מסוימים מזכירה את שלהי 2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס. בנושאים אלה זה ניכרת תמימות דעים בקרב המוסדיים, אשר מבכים על הריבית הנמוכה וטוענים כי שוקי המניות נמצאים היום ברמה סבירה להשקעה.

"ברור שהריבית הנמוכה היא לא מצב טבעי", אמר רביב. "אני מקווה שהריבית הנמוכה אצלנו לא תישאר לאורך זמן כי היא דוחפת אנשים להשקעה באפיקים מסוכנים יותר. היום אני לא מזהה בועות כאן בארץ, אולי פרט לאג"ח הממשלתיות שהתמחור שם לא נראה לי טבעי. לא צריך לחשוש להישאר מחוץ לשוק ולהיות דפנסיבי. אחת ההשקעות המעניינות בתקופה זו היא הזהב, כי הוא עולה בתקופות של ריבית ריאלית שלילית. בעיקרון, אנו מעדיפים השקעות בחו"ל על פני ישראל".

יקיר ציין, כי בעקבות התיקון בשוקי המניות, חלקם "נכונים להשקעה לטווח ארוך". טל העריך כי התנודתיות בשווקים תימשך בתקופה הקרובה והמליץ להתמקד בהשקעות בנדל"ן בחו"ל.

"אנו מחפשים אלטרנטיבות השקעה כגון נדל"ן ומניות של חברות גדולות עם תשואת דיבידנד גבוהה", אמר הסל. "אגב, בעיקר באירופה ניתן לראות היום חברות אטרקטיביות עקב גל הירידות הנוכחי. אני לא מסכים עם ההשקעה בזהב כי הדרך היחידה שניתן להרוויח ממנו היא דרך עלייה במחירו בבוא היום. זו ספקולציה והמוסדיים לא צריכים להיות שם. אנחנו לא השקענו ולא נשקיע בזהב. באשר לשוקי המניות, לדעתי המחירים היום סבירים והחברות לא נסחרות מעבר לשווי שלהם".