מורגן סטנלי: השקל ימשיך להיחלש; מעלה תחזיות הצמיחה

הכלכלן טוופיק אקזוי: "העלייה האחרונה בסיכונים הגיאו-פוליטיים מוסיפה לתנודתיות ותומכת בהיחלשות השקל"

יממה לאחר שמשרד האוצר הנמיך את תחזית הצמיחה של ישראל עקב משבר החובות באירופה, בנק ההשקעות האמריקני מורגן סטנלי מעלה את תחזיות הצמיחה של ישראל לשנתיים הקרובות, תוך שהוא מציין כי המשך היחלשות השקל תסייע לייצוא ולצמיחה. כך עולה מסקירה שהפיץ מורגן סטנלי ללקוחותיו, אשר הגיעה לידי "גלובס".

טוופיק אקזוי, כלכלן המאקרו של מורגן סטנלי המסקר את המשק הישראלי, מעריך שהמשק יצמח בשיעור של 4% השנה ו-3.8% ב-2011. זאת, לעומת התחזיות הקודמות שלו שדיברו על 3.8% ו-3.3% בהתאמה. התחזיות המעודכנות של אקזוי גבוהות יותר מאלו של האוצר ובנק ישראל. נזכיר, כי בנק ישראל צופה צמיחה של 3.7% השנה ותחזית האוצר עומדת על 3.6%.

מאחורי התחזית האופטימית של מורגן סטנלי עומדת סיבה אחת עיקרית: הצפי להמשך היחלשות השקל. אקזוי מעריך כי החולשה בשווקים הפיננסים תימשך עקב המשבר באירופה, והמשמעות היא המשך התחזקות הדולר בשוק המט"ח העולמי והמקומי. במורגן סטנלי מציינים גם גורם חדש-ישן התומך בהיחלשות השקל: המצב הביטחוני בארץ.

"העלייה האחרונה בסיכונים הגיאו-פוליטיים מוסיפה לתנודתיות ותומכת בהיחלשות השקל", כתב אקזוי, בהתייחסו להשתלטות המשט לעזה והמתיחות עם טורקיה.

במשך יותר משנה מעריכים הבנקים הזרים כי בנק ישראל יפחית בהדרגה את ההתערבות שלו בשוק המט"ח עד שיפסיק לחלוטין את רכישות הדולרים. היום, אקזוי מציין כי בהתבסס על דברים שאמר לאחרונה הנגיד סטנלי פישר, הפסקת ההתערבות בשוק המט"ח לא צפויה בטווח הקרוב, מה שתומך גם כן בהערכתו כי השקל ימשיך להיחלש.

"פישר אמר לאחרונה כי ההתערבות בשוק המט"ח יכולה להימשך ללא הגבלה", כותב אקזוי. הוא מעריך שבסוף השנה תעמוד הריבית במשק על 2.25%, לעומת התחזית הקודמת שלו שדיברה על 2.5%. האינפלציה, להערכתו, צפויה להסתכם השנה ב-2%.