איש עסקים שהותקף בספרד: "השגרירות הפכה אותנו לשעיר לעזאזל"

עמירם קצמן: "בשגרירות אמרו לנו שלא צפויה אלימות והותירו את הביטחון שלנו בידי המקומיים; הרגשתי כאילו נכנסתי לרמאללה" ■ "רבע שעה ישבנו בתוך ניידת משטרה וחטפנו מכות, אבנים וקללות"

"התקשרתי לשגרירות לפני הנסיעה לספרד כדי לוודא שהביטחון שלי בידיים טובות בעקבות פרשת המשט, ומסרו לי שלא צפויה אלימות" - כך מספר היום (ד') ל"גלובס" איש העסקים הישראלי עמירם קצמן, שהותקף שלשום בידי המון זועם בספרד, במהלך כינוס אקדמי המשותף לישראל ולספרד בתחום הקלינטק.

קצמן, המנהל והבעלים של חברת 'פרודן נטוורקס' העוסקת בהשקעות ופיתוח עסקי, לא מבין מדוע אנשי שגרירות ישראל בספרד הקלו ראש במחאה שתוכננה מבעוד מועד מצד ארגונים פרו-פלסטיניים. "השגריר בעצמו אמור היה להשתתף בכינוס, אבל הוא בחר שלא להגיע כדי להנמיך את הלהבות. הרגשתי שאני שעיר לעזאזל, שהותירו את הביטחון שלנו הישראלים בידי המקומיים, שהיו תמימים למדי. לדעתי השגרירות חייבת לתת את הדעת בעניין אבטחת חברות ישראליות שמגיעות לכנסים כאלה, במיוחד בעיתוי כזה".

קצמן (54), שהגיע לכנס יחד עם אנשי עסקים נוספים מישראל, יודע על מה הוא מדבר כשהוא מספר על מחדל אבטחתי. בעבר הוא שירת 17 שנה במערכת הביטחון, בתפקידים רגישים. היום הוא מתאר תמונה קשה מאוד: "במשך רבע שעה ישבנו בתוך ניידת משטרה וחטפנו מכות, אבנים וקללות. אם זה היה ממשיך עוד כמה דקות זה יכול היה להיגמר הרבה יותר גרוע, אבל במזל הצליחו לחלץ אותנו לרכב אחר. לא ייאמן כמה שנאה הייתה שם נגדנו. זה היה אירוע מאוד לא נעים, משפיל ממש, כאילו נכנסתי לרמאללה".

לדברי קצמן, העמיתים שלו מספרד היו המומים מהאלימות, ונראו חסרי אונים. הם אלה שיזמו את הכנס הזה, שאורגן על ידי שתי אוניברסיטאות מקומיות. קצמן עצמו היה אמון על ארגון המשלחת הישראלית, שתפקידה היה לקדם שיתוף פעולה עם חברות ספרדיות בתחום הקלינטק. "אני ממליץ לאנשי עסקים ישראלים להיזהר מאוד כשהם נוסעים כעת לאירופה, במיוחד לכינוסים רשמיים שמזוהים עם ישראל".

קצמן, ששוחח עימנו רגע לפני המראתו בחזרה לארץ, סיכם את דבריו: "אני מניח שאסע שוב לחו"ל בעתיד, אבל קודם כול אני צריך להירגע, ולהבטיח את הביטחון שלי לפני כל נסיעה כזאת".