דדי בורוביץ' מקים כבל תת-ימי לחיבור ישראל, קפריסין והעולם

בורוביץ', בעל השליטה באל על, ישקיע כ-150 מיליון דולר בפרויקט, שמטרתו לשבור המונופול של מד נאוטילוס בחיבור לעולם העבודות מתחילות בחודש הבא

איש העסקים דדי בורוביץ' בדרך לשבור את מונופול התקשורת הבינלאומית מד-נאוטילוס. בורוביץ' מתחיל בימים אלו בהנחה של כבל תת-ימי חדש שיחבר את ישראל לקפריסין, וממנה לרשת כבלים תת-ימיים בינלאומיים שמחברים בין המזרח הרחוק לאירופה וארה"ב. בורוביץ' אמור לקבל בימים הקרובים אישור ממשרד התקשורת להנחת הכבל ולהקמת תחנות הנחיתה בישראל.

מדובר בפרויקט בהיקף של כ-150 מיליון דולר, שמטרתו להתחרות בכבל מד-נאוטילוס שהוקם בסוף שנות ה-90 (אך החל לפעול רק ב-2001) ושנמצא בבעלות מלאה של חברת טלקום איטליה. בורוביץ' מקים את הכבל החדש באמצעות חברת BMG טלקום, שבה הוא מחזיק ב-50%, והיתר מוחזקים על ידי יונתן בס, שמיר שהרבני ואחרים. הכבל ייצא מישראל מתחנת נחיתה אחת הצפויה לקום בחיפה ותחנה נוספת, כנראה במעגן מיכאל, ויגיע לקפריסין. שם הוא יתפצל לשתי נקודות נחיתה כדי להגביר את השרידות שלו. BMG נמצאת בבעלות דדי בורוביץ' והיא שולטת בחברת כנפיים, ששולטת באל על.

תחרות אפקטיבית

כיום כבל מד-נאוטילוס הוא הכבל התת-ימי שבאמצעותו עוברת כמעט כל התקשורת של מדינת ישראל לעולם. בשנים האחרונות היו כמה וכמה ניסיונות ומחשבות של גורמים עסקיים להקים כבל מתחרה, אך לא יצא מכך דבר. כל קבוצות התקשורת בישראל היו מעורבות בצורה כזו או אחרת בבדיקת הפרויקט, וכנראה בורוביץ' הוא הראשון שמרים את הכפפה ומתחיל בעבודה. ספקיות האינטרנט בזק בינלאומי, נטוויז'ן ו-012 סמייל, מגלות עניין במיזם מעין זה משום שהן תלויות לחלוטין במד-נאוטילוס ונמצאות במו"מ מתמיד מולה במטרה להגיע להורדת עלויות החיבור לשדרת האינטרנט הבינלאומית ולמדינות העולם. BMG טלקום מעריכה שתוכל לייצר תחרות אפקטיבית הן במחירים והן בביצועים מול מד-נאוטילוס. הכבל של BMG טלקום יתחבר בקפריסין לחברת הבזק הקפריסאית CYTA ולרשת הכבלים הבינלאומית ההודית Reliance.

לדעת BMG טלקום, הסיבות העיקריות לכניסה למיזם הן: שוק מונופוליסטי הנשלט על ידי ספק יחיד, המכתיב מחירי קיבולות גבוהים ותחזוקה לתקשורת היוצאת מישראל, ומהווה למעשה צוואר בקבוק המגביל את הגידול בקיבולות היוצאות מישראל; וכן חוסר ניתוב אלטרנטיבי לצורך יתירות למערכת המשמשת כיום. בנוסף, ההשקעות שמבצעות בזק, הוט, ובעתיד חברת חשמל, בהגדלת המהירויות ללקוחות יחייבו ביקוש רב לאינטרנט. כמו כן, ביקושים גדולים לשירותים חדשים, כמו IPTV (טלוויזיה על גבי האינטרנט) ו-P2P (שיתוף והעברת קבצים בין מנויים) יחייבו קצבים גבוהים מאוד בסלולר וברשתות הנייחות כאחד. הכבל מד-נאוטילוס סובל מהזדקנות ואורך החיים שלו מוגבל, מכאן שהביצועים שלו יחסית מוגבלים בהשוואה לטכנולוגיות החדשות.

BMG טלקום צופה יתרונות רבים למיזם, וביניהם ניתוב חדש כאלטרנטיבה לכבל מד-נאוטילוס. המיזם החדש יביא לשיפור משמעותי באמינות ובביצועים ממה שקיים היום. המקטע הימי שלו הוא עד מרסיי, שם גם תהיה נקודת הנחיתה שתשמש צומת מרכזית באירופה.

בעתיד ייתכן חיבור ישירות למזרח הרחוק, תוך שיפור משמעותי בביצועים (ללא מעבר דרך אירופה). יתרון בולט נוסף הוא מחיר קישור קצה לקצה ישראל-אירופה תחרותי מול זה הקיים היום בשוק.