בעל השליטה בחברת לנדמארק נמרוד טבי נלקח לחקירה

רשות ני"ע הודיעה בעבר כי תשתתף במימון תביעה ייצוגית בגין פרטים מטעים לכאורה בתשקיף של חברת הנדל"ן

רשות ניירות ערך פשטה הבוקר (ד') על משרדי חברת הנדל"ן לנדמארק ברחוב האחווה 24 בשכונת נווה-צדק בתל-אביב. לאחר שהחרימה מסמכים והעתיקה תוכן ממחשבי החברה, נלקח בעל השליטה בלנדמארק, נמרוד טבי, לחקירה - כך נודע ל"גלובס".

לנדמארק ניצלה את הגאות בשוק הנפקות האג"ח של תחילת 2007 לגיוס של מאות מיליוני שקלים. הכספים הופנו בעיקר לרכישת נכסים במזרח אירופה, זמן קצר לפני ששוק זה נכנס להקפאה.

לנדמארק נקלעה לקשיים, ומנהלת בחודשים האחרונים משא-ומתן להסדר חוב עם נושיה, הבנקים ומחזיקי האג"ח.

הסדר החוב שהוצע למחזיקי האג"ח כולל מחיקת חוב של כ-130 מיליון שקל בתמורה לקבלת 75% ממניות החברה. פירעון יתרת האג"ח בהיקף 90 מיליון שקל יידחה לשנים 2016-2018.

בחודש שעבר, יומיים בלבד לפני אסיפת אג"ח מכרעת שבה היו אמורים מחזיקי האג"ח להחליט האם לאשר את הסדר החוב, הודיעה רשות ניירות ערך כי היא מתנגדת למתווה ההסדר, המקבע את שליטתו של טבי בחברה (באמצעות אופציה לחזור ולהחזיק 51% מהמניות).

גיוס על בסיס מצג מטעה

רשות ניירות ערך כבר הודיעה כי תשתתף במימון תביעה ייצוגית נגד לנדמארק. במאי 2009, שנתיים לאחר הנפקתה של לנדמארק, הוגשה על-ידי הראל פיא קרנות נאמנות ומשקיע פרטי תביעה על סך 194 מיליון שקל נגד החברה והחתמים שליוו את הנפקת האג"ח שלה, בגין פרטים מטעים לכאורה בתשקיף, שכלל מצג לפיו כמחצית מנכס של החברה בקייפ הרבור בוירג'יניה נמכר לחברת בנייה אמריקנית לפי שווי של 25 מיליון דולר. לטענת התובעים, מהתשקיף עלה כי מדובר בעסקה שהושלמה, והכסף יתקבל בקופת החברה.

רק בחלוף כשנתיים, במארס 2009, החברה דיווחה כי העסקה, שהיתה מותנית מלכתחילה בכך שיתקבל מימון לביצועה, לא יצאה אל הפועל, וחברת הבנייה כבר לא קיימת. בתשקיף לא נאמר דבר על הצורך בקבלת מימון.

לטענת התביעה, על בסיס מצגים מטעים אלה גויס מן הציבור סכום של כ-170 מיליון שקל, ולו היו מוצגות העובדות כהווייתן - ניירות הערך היו נרכשים במחירים נמוכים בהרבה.

במארס השנה דיווחה לנדמארק, בעקבות פניית הרשות, כי בסמוך למועד ההנפקה הודיע טבי לדירקטוריון כי הוא מוכן להעניק לחברה התחייבות בלתי חוזרת לשיפוי מלא לנכס שלה בוירג'יניה, עד למלוא שווי הנכס בסך של 25 מיליון דולר. את הנכס, שיועד לבניית דירות, מלון ושטח מסחרי, יצק טבי לחברה במסגרת רכישת השליטה בה.

באופן מפתיע מסרה לנדמארק כי הודעתו של טבי לא אומצה על-ידי הדירקטוריון. החברה הוסיפה כי המעשה מבוסס רק על מידע שמצוי בידיה, מבלי שפרוטוקול הדירקטוריון, בו מוזכרת הצעתו של טבי, קיים.

מאוחר יותר דיווחה לנדמארק כי לאחר שהועברו לחברה פרוטוקולים של הישיבות, התברר כי הצעת השיפוי לכאורה לא הוצעה לדירקטוריון החברה מעולם, וממילא לא נדונה בו.

דובר רשות ניירות ערך ולנדמארק סירבו להגיב.