הבנק העולמי צופה תחתית כפולה בחלק ממדינות אירופה

כלכלן המאקרו הראשי של הבנק העולמי: "אנו מצפים כי הצמיחה ברבעון השני תהיה מאכזבת, וישנה אפשרות סבירה שנראה צמיחה שלילית במספר מדינות אירופיות ותחתית כפולה בחלק מאותן כלכלות"

הבנק העולמי אומר היום (ה') כי תתכן "תחתית כפולה" בכמה ממדינות אירופה. "כמה מהמדינות האירופיות עלולות לחוות מיתון כלכלי נוסף אם האיזור יכשל בניסיונותיו להתמודד עם משברי החוב המאיימים על מדינות ממרכז אסיה ועד לדרום אמריקה", נכתב בהודעת הבנק העולמי שפורסמה בוושינגטון.

"אנו מצפים כי הצמיחה ברבעון השני תהיה מאכזבת, וישנה אפשרות סבירה שנראה צמיחה שלילית במספר מדינות אירופיות ותחתית כפולה בחלק מאותן כלכלות" אמר כלכלן המאקרו של הבנק העולמי, אנדרו ברנס. "הכלכלות המצויות בסיכון הגבוה ביותר לסוג זה של משבר נמצאות במזרח אירופה, מרכז אסיה, אמריקה הלטינית והאיים הקריביים" אמר ברנס.

עם זאת ברנס ציין כי ישנה גם אפשרות כי "התחתית הכפולה תתרחש דווקא בכלכלות בהן ההכנסה גבוהה", ללא שנקב בשמות המדינות אשר יושפעו מהסנריו האפשרי פחות. "אנו מעריכים כי הצמיחה בכלכלות אלו תיפול ב-0.6% ב-2011. הדבר עשוי להשפיע במידה רבה בעיקר על מגינות מזרח אסיה, בעיקר מאחר שזהו איזור הנשען במידה רבה על סחר". לדבריו הצמיחה ביצוא האסיאתיי עשויה להאט בשיעורים משמעותיים יותר, כאשר הביקושים למוצרי יבוא בסין יתקררו והצמיחה באירופה תמשיך לאכזב" נכתב בתחזית הבנק העולמי על הכלכלה הגלובלית.

"כישלון בפיתרון משבר החוב באירופה עלול לפגוע בצמיחה הגלובלית ולהשפיע באופן רציני על מזרח אסיה, שם הייצוא וההשקעות מהווים נתח מרכזי בפעילות הכלכלית" נאמר בתחזית.

"אם השווקים יאבדו את האמון ואת הקרדיט במאמציהם להסדיר את המדיניות על בסיס מתמשך, הצמיחה העולמית עלולה לחוות מיתון משמעותי שלא ניתן יהיה להימנע בו מתחתית כפולה".

"שוק המניות נפל במהלך החודשיים האחרונים על רקע החששות כי ההתאוששות הגלובלית תתעכב על רקע הטלטלה שעוררו משברי החוב. תחזית הסיכון לכלכלה העולמית עלתה באופן משמעותי ולמנהיגים קובעי המדיניות יש מרווח מצומצם לתמיכה בצמיחה" אמר סגן יו"ר קרן המטבע העולמית אתמול.