הציוד במכוני הכושר משתכלל: מהם החידושים בתחום וכמה זה עולה?

מלבד המחיר והמיקום, מרכיב נוסף נכנס לאחרונה למערכת השיקולים של מנויי חדרי הכושר - הציוד ■ "גלובס" בודק איזה מכון מציע הליכון מכני, ואיפה נוכל לבצע 250 תרגילים שונים על מכשיר אחד

ממכונים המצוידים בכמה מכשירים בסיסיים הפכו חדרי הכושר למרכזים מגוונים עם טכנולוגיות מתקדמות, המציעים אימונים בכל מישורי התנועה ולכל מטרה, החל בטיפוס על חבל וכלה בתרגול חבטות טניס או גולף. מכשירי הכושר מבוקרים אלקטרונית ומאפשרים בקרת אימון ממוחשבת (כגון בקרת דופק בזמן מאמץ) וחוויה כללית המזכירה ביקור במלון.

בחודשיים האחרונים ניתן להצביע על שני מהלכים מעניינים: האחד - פתיחתו של מרכז הכושר והפנאי VIM Well Being במתחם G בראשון-לציון. המתחם מצויד במכשור מתקדם שבחלקו לא נראה עדיין בארץ, מאפשר לעשות מנוי מגוון רק לחלק מהחדרים, ואף מכריז כי אינו דורש מהמנויים התחייבות.

המהלך השני הוא פתיחת חדר הכושר גו אקטיב פרו במתחם הוועד האולימפי בהדר-יוסף בתל-אביב, שמציע לספורטאים וחובבים, מלבד ציוד משוכלל, גם תוכניות אימון אישיות ובקבוצות קטנות, ואף שיתוף-פעולה עם קבוצת הסיבולת אנדיור, המפעילה קבוצות ריצה, רכיבה וטריאתלון.

כמה עולה מנוי?

* גו אקטיב: 200-350 שקל לחודש

* גרייט שייפ: 240-300 שקל לחודש

* הולמס פלייס: 200-455 שקל לחודש

* VIM: כ-350 שקל לחודש

קינזיס: אימון מזווית אחרת

הקינזיס הגיע לשוק האימונים כבר לפני כמה שנים, אך עד לאחרונה הוא לא היה נפוץ בחדרי כושר ונמכר יותר לחדרי כושר פרטיים. בחודשים האחרונים הוא מככב במספר חדרי כושר.

הקינזיס מציע אימון באמצעות מערכת כבלים ורצועות הנמתחות ב-360 מעלות ומאפשרות תנועה בלתי מוגבלת. זאת בניגוד לאימון הקונבנציונלי, המבוצע בחדר הכושר על-ידי ציוד סטנדרטי בתנועה קווית שמחזקת את השריר בזווית אחת בלבד.

"הקינזיס מאפשר תנועה חופשית בכל מישור וטווח תנועה, וניתן לבצע באמצעותו למעלה מ-250 תרגילים", מסבירים בחברת אגנטק בריאות וספורט, יבואנית הקינזיס בארץ.

סרגיי יצחקוב, מנהל חדר כושר בהולמס פלייס באר-שבע, מסביר כי לקינזיס יש פטנט ייחודי המאפשר את הגדלת ההתנגדות בזמן ביצוע התרגיל, כך שהיא תהיה שווה בכל מישורי התנועה.

יתרונו הנוסף של המכשיר הוא שהוא איננו תופס שטח למרות הגיוון שהוא מציע. כמו כן ,הוא מעוצב ולא נראה כמו שאר המכשירים הרגילים בחדר הכושר, מה שתורם לקפיצה לא רק בטכנולוגיה אלא גם ב"לוק" החדש שהמכונים חותרים אליו בשנים האחרונות.

איפה קיים?

* הולמס פלייס: סניף הרצליה, רעננה, עזריאלי ובאר-שבע.

* מתחם הבריאות והפנאי VIM, ראשון-לציון (אימון אישי בעלות של 100 שקל, או מנוי רק לקינזיס)

* גרייט שייפ: נאות-אפקה, גרייט שייפ פרו (תל-אביב)

* מלון דן אכדיה, הרצליה-פיתוח

* מלון מצודת-דוד, ירושלים

TRX: אימון לכל שרירי הגוף

המכשיר מאפשר אימון כנגד משקל הגוף באמצעות כבלים מיוחדים. הוא מציע מגוון עצום של תרגילים ותנועות המתאימות לכל ענף ספורט, כגון אימון אגרסיבי, אימון לפיתוח גמישות וטווחי תנועה ואף אימון לשיקום לאחר פציעה. ניתן אף לבצע אימון ספציפי לכל סוגי הספורט - לשחקני גולף, טניס, כדורגלנים וכו'.

בסטודיו B מסבירים: "האימון מאתגר את כל שרירי הגוף תוך שימוש תמידי בשרירי הליבה (CORE), והוא מפתח כוח פונקציונלי, גמישות, שיווי-משקל ויציבות".

האימון מתקיים בקבוצות קטנות של 8-10 אנשים עם מאמנים מוסמכים. כל מתאמן מבצע את האימון על כבל משלו, כשהרעיון הוא מעבר מהיר וקל בין תרגיל לתרגיל וביצוע תרגילים מורכבים תוך עבודה על כל שרירי הגוף.

האימון מתאים למתאמנים בכל הרמות ובכל גיל, כי הוא מאפשר לשנות את ההתנגדות בהתאם לרמת הכושר, כך שמתאמן מתקדם ימקם את עצמו ביחס לכבל באופן שיקנה לו רמת קושי גדולה יותר.

לאחרונה הוכנס המכשיר לשימוש בגו אקטיב פרו, חדר הכושר החדש של רשת גו אקטיב במתחם הוועד האולימפי בהדר-יוסף.

"אימוני ה-TRX מובילים את קונספט האימונים האישיים בקבוצות קטנות, המהווה את הסגמנט בעל אחוז הגידול הגדול ביותר בתחום הכושר", מסביר יורם אילת, מבעלי הרשת.

בסניפי הרשת ניתן גם לרכוש את ה-TRX לשימוש ביתי במחיר של 890 שקל.

איפה קיים?

* סטודיו B (כ-70 שקל לשיעור בודד): הרצליה-פיתוח, תל-אביב

* גו אקטיב: כל סניפי הרשת, כולל חדר אימונים מיוחד בגו אקטיב פרו

מכשירי טיפוס

קיר טיפוס (ורסה קליימבר)

מכשיר המדמה טיפוס כמו על קיר טיפוס. בעקבות כך המתאמן שורף יותר קלוריות מבמכשירים אחרים בחדר כושר. בורנשטיין מסביר: "המתאמן מבצע בו-זמנית שני סטים של תנועות, האחת ברגליים - כמו בסטפר - והשנייה עם הזרועות - תנועת טיפוס. בשילוב של התנועות הללו מפעילים את כל שרירי הגוף בצורה מתואמת. פעילות של כל-כך הרבה שרירים היא זו שגורמת לשריפת הקלוריות המוגברת".

המכשיר מיועד לכל מתאמן, כאשר את רמת הקושי וההתנגדות אפשר לכוון ולהגביל על מנת להקל בעומס.

טיפוס על חבל

מכשיר המדמה טיפוס חבל על בסיס משקל הגוף של המתאמן. מחזק את שרירי הגב וחגורת הכתפיים והזרועות, תוך ביצוע תנועה מהנה, מאתגרת ולא שגרתית.

התרגול מיועד לכל אדם עם יכולת גופנית בסיסית. רמת הקושי העיקרית היא פונקציה של משך זמן הפעילות ברצף שהמתאמן מבצע.

כדי ליהנות משימוש במכשיר אין צורך באימון אישי, רק בהדרכה מוקדמת להתאמת תוכנית האימונים.

איפה קיים?

* מתחם הבריאות והפנאי VIM

STRIVE: שלוש זוויות לכל שריר

STRIVE היא מערכת מכשירי כוח המשלבת פטנט עולמי הנקרא Smart Stregnth Technology ומאפשרת אימון של כל שריר ושריר ב-3 זוויות שונות. באופן הזה נעשה האימון יעיל ואפקטיבי בזמן קצר ביותר: הוא נמשך 20-30 דקות לעומת אימון של שעה ויותר במערכות כוח אחרות.

יתרונו של המכשיר הוא שניתן לשנות את ההתנגדות המופעלת על השריר תוך כדי תנועה מבלי לשנות את המשקל שנבחר. היתרונות של שינויי ההתנגדות תוך כדי תנועה לפי יכולת המתאמן מדמה עבודה יומיומית, לדוגמה הזזת חפץ כבד כמו דחיפת ארון, שבה בתחילת הפעולה ישנה התנגדות גבוהה, ועם התנועה ההתנגדות משתנה.

המערכת מורכבת מ-10 מכשירים שונים לחלקי הגוף השונים, והיא מתאימה למתחילים ולמקדמים.

כדי ליהנות משימוש במכשיר אין צורך באימון אישי, רק בהדרכה מוקדמת להתאמת תוכנית האימונים.

איפה קיים?

* גו אקטיב: נס-ציונה וקיסריה. ייכנס לכל הסניפים במסגרת שדרוג הציוד

* איזי ליין בהולמס פלייס: 9 תחנות לכל קבוצות השרירים

EAZY LINE: מחזק את כל השרירים

קבוצת מכשירי כוח בעלי 9 תחנות, כשבכל תחנה ניתן לעבוד על קבוצות שרירים שונות. החידוש הטכנולוגי הוא שבתנועות הדחיפה והמשיכה פועלים השרירים האגוניסטים והאנטגוניסטים, בשונה ממכשירי חדר הכושר בהם עובד אותו שריר בתנועת הדחיפה והמשיכה.

בנוסף, באמצעות הגברת המהירות בתרגול ניתן להגביר את ההתנגדות ולאתגר את מערכת הלב ריאה. בהאטת מהירות מפחיתים התנגדות.

איפה קיים?

* רשת הולמס פלייס

היט: הליכון מכני

H.E.A.T, ראשי-תיבות של High Energy Aerobic Training, הינו הליכון מכני המופעל ללא חשמל אלא על-ידי כוחו של המתאמן.

הוא מתרומם לזווית של 40 מעלות, וכך מכניס עצימות ושטף להליכה ממש כמו בהליכה בחוץ. הוא למעשה מכניס את האימון בחוץ פנימה לחלל בטוח וממוזג.

השימוש בהליכון מתקיים באימון קבוצתי, אך עצימותו נשלטת על-ידי הרגשה אישית, כך שבעצם כל אחד יכול להשתתף בשיעור ללא קשר למצבו הבריאותי או הגופני.

העבודה מכוונת לדופק נמוך/בינוני, ומטרתה היא שריפת שומנים.

איפה קיים?

* מתחם הבריאות והפנאי VIM

רטט: אימון קצר בעצימות גדולה

מכשירי רטט שונים נכנסים לאחרונה לשימוש במכוני כושר ומחוצה להם. כיצד הם עובדים? המכשיר יוצר ויברציות הגורמות למצב של אי שיווי-משקל בגוף - דבר הגורם לשרירים לפעול באופן בלתי רצוני, בניסיון 'לאזן' את הגוף.

טכנולוגיה זו, שפותחה בנאס"א לשימוש האסטרונאוטים בחלל, גורמת ל"גיוס שריר" גבוה יותר מזה הנעשה באימון רגיל. היא מנצלת את כוחות המשיכה (גרביטציה) והמסה המוגברים הנוצרים בעת שהפלטה עולה ויורדת, וכך גורמת לשריר לעבוד חזק יותר ללא צורך להוסיף משקל חיצוני.

"ככל שכוח המשיכה המופעל על הגוף חזק יותר, כך הגוף נאלץ לעבוד קשה יותר", מסבירה ארבל סולומון, מנהלת חטיבת ויברוג'ים ישראל.

מכשירי הרטט מציעים למתאמנים אימון קצר יותר ובעצימות גדולה, ואולי זו הסיבה שהם הופכים לפופולריים מאוד. האימונים יכולים להשתלב במסגרת אימוני ההתנגדות וכמו כן ניתן לבצע את התרגילים תוך עמידה או הישענות על המתקן ואף להשתמש בהם לשחרור השרירים בסיום אימון.

"המוח, המזהה מצב של חוסר איזון, מפעיל מיידית וללא 'הוראה' מודעת את השרירים הנדרשים לאיזון הגוף. הדבר דומה לתגובה הרפלקסיבית המתרחשת בעת הקשה על הברך העליונה, הגורמת להפעלת שריר באופן בלתי מודע", מסביר סרגיי יצחקוב מרשת הולמס פלייס. "התרגול מסייע לעיצוב וחיטוב השריר, להורדה במשקל, להפחתה בצלוליטיס, להגברת זרימת הדם בגוף, לשיפור הגמישות ולהעלאת צפיפות עצם".

עם זאת, יש למכשירי הרטט רשימה ארוכה של מגבלות בריאותיות ופיזיות, והוא לא מתאים לנשים בהריון, למשתקמים ממחלה או מפציעה ולאנשים בעלי עצמים מברזל (metal pins, plates, IUD's).

איפה קיים?

* טילטינג וייבריישן: גו אקטיב

* Power Plate: רשת הולמס פלייס

* ויברוג'ים: במרכזים ברחבי הארץ, ביניהם "היט" כפר-סבא