התנודתיות שוחקת אתכם? כך תבטיחו רווחים גם בשוק יורד

אחרי שבמאי האחרון רשם השוק האמריקני את הירידה החודשית החדה ביותר שלו מזה שנה, אפשר כבר להסכים שהדובים חוזרים לשוק ■ אילו קרנות ישמשו כבולמי זעזועים בתיק ההשקעות בזמנים קשים?

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שוק יורד היא, כמובן, לשמור על כל סכום כסף שתזדקקו לו בטווח של פחות מחמש שנים מחוץ למניות, ולהחזיק את רובו באג"ח קצרות טווח ובפיקדונות בנקאיים. החלק הקשה ביותר הוא להשאיר את יתר החסכונות שלכם בתוך השוק בזמן שהסופה עושה בו שמות.

בזמנים קשים כאלה, מה שיכול להציל אתכם הן השקעות שמצליחות להתקדם נגד המגמה, או לפחות לא מפסידות במהלכה. אם התרסקות שוק המניות ב-2008 לימדה אותנו משהו, הרי שמדובר בכך שלקרנות נאמנות לא מסורתיות ולקרנות סל שמיועדות לתפקד כבולמות זעזועים כשהמניות יורדות, יש בהחלט מקום בתיק ההשקעות שלנו.

"אנחנו בשוק מתנדנד לטווח ארוך כרגע", אומר סקוט קייס, יועץ השקעות מאטלנטה. בהתאם לכך, לדבריו, מרבית החוקים הישנים של סיכון וסיכוי לא תקפים כעת. המגמה יכולה להיות החברה שלכם, כפי שנהוג לומר בוול סטריט, אבל המגמות היום הן קצרות ומפותלות יותר, והופכות את הפגיעות של המשקיעים בשוק המניות לגדולה מדי.

"משקיעים רבים פיתחו את ההרגלים שלהם בשוק שורי ארוך טווח. בשוק שכזה, אחרי כל ירידה הגיעה פסגה חדשה, אז הם יותר ממוקדים במיקסום ההזדמנויות בשוק עולה", אומר קייס. "בשוק תנודתי לאורך זמן, ניהול סיכונים ושימור הון הופכים להיות חשובים הרבה יותר".

השקעות שעולות ויורדות ללא תלות בשוק המניות הרחב יכולות להיות תוספת בעלת ערך לתיק ההשקעות. אתם לא צריכים להקצות להן חלק גדול מהתיק - 10% מהנכסים או 20% לכל היותר. צריך גם לקחת בחשבון שמוצרי הגידור הללו נחשבים ליקרים יותר מכל קרן נאמנות או קרן סל טיפוסית, אבל אתם משלמים כאן פרמיה עבור ביטוח, ועבור השרות הייחודי שהם מספקים לכם.

אחרי שהפנמתם את כל העקרונות הללו, הנה שלוש קטגוריות השקעה שכדאי לשקול.

1. קרנות שוק דובי

מוצרי שוק דובי מתוכננים להרוויח כששוק המניות יורד. מרבית הקרנות הללו נעזרות במינוף על מנת להגדיל את התשואות, אבל המינוף יכול לעבוד גם נגדכם ועדיף להימנע ממנו. מוטב לרכוש מוצרים פשוטים ולא ממונפים שמשתמשים במכירה בחסר (שורט) כאבן יסוד לאסטרטגיה דובית.

קרנות שוק דובי עשו את העבודה שלהן בתיקון האחרון של השוק. ההשקעות הללו הניבו כמעט 11% בממוצע במהלך ארבעת השבועות שהסתיימו ב-27 במאי, בעוד קרנות שעוקבות אחר מדד ה-S&P 500 ירדו בכ-9%, לפי נתוני חברת מחקר הקרנות, ליפר.

הקרנות הוותיקות ביותר במחנה הזה הן Federated Prudent Bear (סימול: BEARX), שעלתה בכ-5% בחודש שעבר, ו-Grizzly Short (סימול: GRZZX), שעלתה בכ-7% באותה תקופה.

בחירה מעניינת יכולה להיות דווקא זו המגיעה מענקית קרנות האג"ח פימקו, אותה מנהל גורו האג"ח, ביל גרוס: StocksPLUS TR Short Strategy (סימול: PSSAX). הגישה המתוחכמת של הקרן כוללת מכירה בחסר של ה-S&P 500 והשקעה באג"ח קצרות ובינוניות לייצור הכנסות. הקרן הניבה 7% בחודש שעבר, אבל בניגוד למרבית הקרנות בקטגוריה הדובית, היא רשמה תשואה חיובית גם מתחילת השנה.

בזירת קרנות הסל, אפשרויות של מכירה בחסר לא ממונפות כוללות את ProShares Short Dow 30 (סימול: DOG),את ProShares Short QQQ (סימול: PSQ), שעושה שורט על מדד הנאסד"ק 100, ו-ProShares Short S&P500 (סימול: SH).

2. לונג-שורט ונייטראליות שוק

קרנות לונג-שורט במניות, כפי שהשם שלהן רומז, מנסות לשחק בשני הצדדים של המגרש. קבוצה דומה אליה היא קבוצת "ניטראליות השוק", שאינה צפויה לתפקד בדומה לקרנות מנייתיות רגילות בשוק עולה, אבל התנודתיות הנמוכה שלהן מציעה שימור הון טוב יותר בתקופות של ירידות.

קטגורית הלונג-שורט הניבה תשואה שלילית של 5% בארבעת השבועות שהסתיימו ב-27 במאי והפסידה 2.5% עד כה השנה, לפי ליפר. קרנות ניטראליות שוק ירדו ב-1% וב-0.5% בהתאמה.

עלות ההשקעה בקרנות הללו עשויה להיחשב מופרזת, אבל ישנן גם אפשרויות סולידיות עם עלויות נמוכות כמו Gateway Fund (סימול: GATEX), או כמו Hussman Strategic Growth (סימול: HSGFX) ו-JP Morgan Market Neutral (סימול: JMNAX).

הקרנות של גייטווי וחוסמן הן "בחירות אנליסטים" של חברת מחקר הקרנות מורנינגסטאר. האסטרטגיה של גייטווי כוללת כתיבה של אופציות רכש (call) על ה-S&P 500, שמייצרות כסף עבור הקרן, בעוד היא קונה אופציות מכר (put) על המדד, על מנת לקזז ירידות חדות בשווקים. הקרן של חוסמן גם היא משתמשת באופציות רכש ומכר, אבל הקרן הדפנסיבית הזו אינה יכולה לבצע שורט אמיתי.

שווה להסתכל גם על מוצר נוסף של פימקו, Fundamental Advantage Total Return (סימול: PTFAX). זו מציעה את ביל גרוס, שמריץ אסטרטגיה שמשלבת אלמנטים מקרן הדגל שלו Total Return Fund (סימול: PTTAX) ופוזיציות לונג על מניות באמצעות גרסה מתואמת של מדד ה-FTSE Research Affiliates Fundamental ומנגד חשיפת שורט ל-S&P 500.

אין בנמצא קרנות סל רבות שמאפשרות פוזיציות לונג שורט. PowerShares S&P 500 BuyWrite (סימול: PBP) ו-PowerShares Nasdaq-100 BuyWrite (סימול: PQBW) הן שתי קרנות שמשתמשות במדדי אופציות הרכש והמכר.

3. קרנות תשואה אבסולוטית

קרנות תשואה אבסולוטית אמורות להניב תשואות חיוביות, ללא קשר להתנהגות שוק המניות. הן מפגרות אחרי השווקים כשאלו עולים, אך יכולות להרוויח כשהשווקים יורדים. התשואות של הקרנות הללו עשויות לנוע בטווח רחב למדי, אז היזהרו כשאתם בוחרים להשקיע בהן. אחד המבחנים הטובים לבחירת קרן כזאת היא בדיקת ביצועיה בשנים 2008 ו-2009.

מורנינגסטאר מסבה את תשומת הלב ל-Akros Absolute Return Fund (סימול:AARFX), שעל פי האנליסטית נדיה פאפגיניס שווה "בחינה עמוקה", בעיקר בגלל התשואות המצוינות שלה. התיק איבד 3% בלבד בשנת 2008 והרוויח 14% נאים ב-2009. עד כה השנה הקרן עלתה ב-1%.

אחד המוצרים החדשים שהגיעו לשוק הוא Aston/New Century Absolute Return (סימול: ANENX), שמשתמשת בסל של קרנות סל מנייתיות בארה"ב. אבל בעוד האסטרטגיה שלה ייחודית למדי, התשואות שלה אינן כאלו. הקרן מפגרת אחר קרנות אחרות בקטגוריה שלה בשנת 2010, עם ירידה של 1% מתחילת השנה.

קייס מאטלטנה מעדיף את הקרן Absolute Strategies (סימול: ASFIX), שהיא למעשה קרן של קרן גידור שנעטפה במעטפת של קרן נאמנות. היא משלבת גישות שונות כמו לונג-שורט, ניטרליות שוק והחזקה במניות למצד החזקות באג"ח. אבל הקרן נסגרה לאחרונה בפני משקיעים חדשים. וגם כאן להגנה יש גם מחיר. Absolute Strategies, למשל, גובה דמי ניהול של 1.81% מהנכסים, ובכל זאת קייס מתעקש שהיא שווה את המחיר.

"קרנות כאלה", הוא אומר, "הן דרך מצוינת להשיג פיזור אמיתי ולהוסיף הגנה מפני ירידות לתיק ההשקעות, מבלי לסכן חלק ניכר מהתשואה במחזור מלא של השווקים".