שטיינמץ מסתבך ברומניה: אקסום וסקורפיו עלולות לאבד קרקע

בנק רומני פתח בהליכים לפירעון הלוואה של 10.8 מיליון אירו שלא הוחזרה, בגין קרקע מצפון לבוקרשט ■ בעבר העריכו החברות את תמורת הפרויקט ב-247 מיליון אירו

עד שבנק הפועלים ייתן אור ירוק להסדר החוב בחברת סקורפיו שבשליטת בני שטיינמץ, חברת הנדל"ן ממשיכה להתפרק מנכסיה. עכשיו זהו בנק רומני שהחל בהליכים לפירעון הלוואה בסך 10.8 מיליון אירו שלא הוחזרה בזמן. סקורפיו מחזיקה ב-35% ממניות חברת הפרויקט הרומני, ואילו חברת אקסום, שבשליטת משה שוסטר וידין סגל, מחזיקה ב-65% ממניות החברה.

להבטחת ההלוואה נרשמו לטובת הבנק שעבוד על מניות חברת הפרויקט, שעבוד על חשבון הבנק של החברה הנ"ל ומשכנתא על הקרקע. ההלוואה הייתה אמורה להיפרע אתמול, ומאחר שלא הושגה הסכמה בדבר הארכת מועד פירעון ההלוואה, אין לבנק פתרון אחר אלא להתחיל בהליכי פירעונה.

הקרקע לפרויקט בעיירה ספטיקה (Saftica), שנמצאת 25 ק"מ מצפון לבוקרשט, נרכשה בשיעור שווה (50% כל צד) על ידי סקורפיו ואקסום באוקטובר 2007, תמורת 18.5 מיליון אירו. לאקסום נגמרו בהמשך המזומנים, והיא דוללה ל-35% מהפרויקט לאחר שלא העבירה תשלומים לבנק המלווה. שווי הנכס בספרי סקורפיו הוא כ-37 מיליון שקל.

מסתבכת ומפסידה

הקרקע בשטח גדול של 500 דונם, אך מאז רכישתה לא נבנה עליה דבר והקרקע לא ניתנת למימוש. הבנק הזהיר בחודש שעבר את סקורפיו ואקסום שיתחזקו את החוב, כי אחרת הוא יחלט את הנכס. החברות תכננו לבנות 1,500 יחידות דיור, וצפי המכירות היה לפי הודעתן למשקיעים 247 מיליון אירו.

סקורפיו פעילה ברומניה, אוקראינה, רוסיה, צ'כיה וסלובקיה - מדינות שנפגעו קשות בתחום הנדל"ן, ומרבית הפרויקטים שלה בהקפאה. בפרויקטים שהחברה בונה היא מאחרת במסירת דירות, וספגה מספר תביעות להשבת מקדמות. את הרבעון הראשון של 2010 היא סיימה בהפסד של 49.3 מיליון שקל, לאחר הפסד ענק של 313 מיליון שקל ב-2009 כולה.

הגירעון בהון העצמי של החברה התרחב ל-318 מיליון שקל, ובהון החוזר הגירעון מסתכם במיליארד שקל. היקף ההתחייבויות של סקורפיו הוא 2.1 מיליארד שקל, מתוכם 579 מיליון שקל למחזיקי אג"ח בישראל. בנק הפועלים, לו חייבת החברה 356 מיליון שקל, דורש פירעון מיידי של החוב, ורק הוא יכול לאשר את הסדר החוב של החברה עם מחזיקי האג"ח.