ארה"ב: המכירות הקמעונאיות נפלו, מדד אמון הצרכנים עלה

(עדכון) - הנתון מקל על האכזבה שנרשמה מוקדם יותר היום, עם פרסום נפילה של 1.2% במכירות הקמעונאיות ■ הירידה במכירות הקמעונאיות מצביעה על חולשה בצריכה הפרטית בארה"ב

מכירות הרשתות הקמעונאיות ירדו במפתיע בחודש מאי, מה שמעיד על התבצרות הצרכן האמריקני ונטייה לחיסכון על רקע האי ודאות האופפת את ההתאוששות הכלכלית הגלובלית מאז פרוץ משבר החובות באירופה. זוהי הירידה הראשונה במכירות מאז חודש ספטמבר.

מנתונים שפורסמו היום (ו') בארה"ב עולה, כי המכירות הקמעונאיות נפלו ב-1.2% בחודש מאי, לאחר עלייה של 0.6% באפריל. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים, בשוק ציפו לעלייה של 0.2% במכירות במאי, כאשר הערכות הכלכלנים נעו בין ירידה של 0.7% לעלייה של 1%.

התגובה בשווקים לא איחרה לבוא. מייד לאחר פרסום הנתונים נרשמה ירידה חדה בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט, שמחקו את העליות ועברו להיסחר בירידות של עד 0.9%. עם זאת, בהמשך היום פורסם מדד אמון הצרכנים - שהיה טוב מהתחזיות המוקדמות - והמדדים שבו לעליות.

נתוני המכירות הקמעונאיות הינם חשובים למדי כיוון שיש בהם כדי להעיד על הצריכה הפרטית בארה"ב, אשר מהווה כ-70% מסך התמ"ג. הנתונים שפורסמו היום מראים כי הצרכן האמריקני מעדיף לחסוך יותר בתקופה זו, הן בשל המשבר באירופה וההשלכות האפשריות שלו על כלכלת ארה"ב והן בשל שוק העבודה האמריקני, שממשיך להיות חלש. בדיוק לפני שבוע נודע כי בחודש מאי נוצרו רק 41 אלף משרות בסקטור הפרטי בארה"ב המספר הנמוך ביותר מזה 4 חודשים.

מכירות המכוניות בחודש מאי הפתיעו בחולשתן וירדו ב-1.7%. ללא ענף התחבורה, ירדו מכירות הקמעונאיות במאי ב-1.1%, לאחר עלייה של 0.4% באפריל. סך מכירות הדלקים נפלו ב-3.3% במאי בשל הוזלת המחירים, מכירות הביגוד ירדו ב-1.8%, אך המכירות הרשתות הריהוט עלו ב-1% והמכירות בחנויות שאינן רשתות (ובהן המכירות המקוונות) עלו ב-2%.

אך כאמור, לאחר האכזבה מנתוני המכירות הקמעונאיות הגיעה קצת נחת בדמות מדד אמון הצרכנים. בסמוך לשעה 17:00 פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש יוני, אשר עלה ל-75.5 נקודות מ-73.6 נק' בחודש שעבר - שיא של כשנתיים. בשוק ציפו לעלייה מתונה יותר לרמה של 74.5 נק' ביוני.

במקביל פורסם גם נתון המלאים העסקיים לחודש אפריל. הנתון הצביע על עלייה של 0.4% לאחר עלייה דומה במארס, אולם בשוק ציפו לעלייה של 0.5%.