חברי ה-ECB: השווקים פסימיים מדי באשר למשבר באירופה

בכיר בבנק המרכזי האירופי: "השווקים מגיבים ב'אוברשוטינג'. איננו מכחישים את הבעיות בגוש האירו אך הן חמורות פחות ממה שהשווקים מגלמים"

השווקים הפיננסיים מגזימים בתגובתם על משבר החוב האירופי, האירו לא בסכנה והמצב הכלכלי באיחוד האירופי הינו איתן. אלה המסרים שמעבירים היום (ו') חברי הבנק המרכזי של האיחוד האירופי. הדברים, יש לציין, נאמרו לפני פרסום נתון המכירות הקמעונאיות המאכזב בארה"ב, שלוחץ על השווקים מהצהריים.

"השווקים מגיבים ב'אוברשוטינג' (מכירת יתר - ע.ב.י). איננו מכחישים את הבעיות בגוש האירו אך הן חמורות פחות ממה שהשווקים מגלמים", אמר יורגן סטארק, בכיר גרמני בבנק המרכזי האירופי (ECB) לסוכנות הידיעות רויטרס. סטארק תקף גם את סוכנויות דירוג האשראי שהפחיתו את הדירוגים של יוון ופורטוגל ואיימו להפחית גם את הדירוג של ספרד, וטען כי הסוכנויות החריפו את המשבר ואת הפסימיות בשווקים. הוא כינה את התנהגות סוכנויות הדירוג "לא אחראית".

"אנשים חייבים להבין שהאירו כאן כדי להישאר", אמר מריו דראג'י, נגיד הבנק המרכזי באיטליה וחבר ב-ECB. בכיר אחר בבנק המרכזי האירופי אמר כי שתחזית הצמיחה הכלכלית בגוש האירו שפירה, אך "ההתאוששות אינה חזקה דיה".

משבר החוב באירופה, שהתחיל ביוון ודילג לפורטוגל וספרד, מאיים להתפשט למדינות נוספות. בשבוע החולף עלה שמן של הונגריה ובולגריה כמועמדות להידבר גם כן במגיפת משבר החוב, כאשר ברקע ניצב תמיד שמן של אירלנד ואיטליה עמוסות החובות.

ממשלות אירופה השיקו וימשיכו להשיק תוכניות קיצוצים דרמטיות על מנת לקצץ בגירעונות שלהן. בשווקים הפיננסיים חוששים כי קיצוצים אלה יפחיתו את הביקושים הפנימיים באירופה ויביאו להאטה בהתאוששות הכלכלית, ואולי אף למיתון נוסף שם. תרחיש זה עלול לפגוע בהתאוששות הכלכלית העולמית כולה, וראיה אחת לכך התקבלה עם פרסום נתון המכירות הקמעונאיות המאכזב בארה"ב, אשר העיד על ירידה של 1.2% במכירות במאי.

"לדעתי, מה שהשווקים לא לוקחים בחשבון כעת הוא שכלכלת האיחוד האירופי הייתה - לפני המשבר, במהלכו וגם אחריו - בעלת יסודות איתנים", אמר סטארק.