סאגת דליפת הנפט של BP: הממשל האמריקני התערב בנושא

ר"מ בריטניה קמרון שוחח עם הנשיא אובמה והביע צער על הדליפה: "BP צריכה להמשיך במאמצים האינטנסיביים כדי להתמודד עם תוצאות האסון" ■ ובינתיים: סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נמצא בדרום-אפריקה למשחקי הגביע העולמי

משמר החופים של ארה"ב הודיע כי עד מחר (ב') חייבת BP להגדיל את ההיקף של איסוף הנפט הדולף מהבאר שלה במפרץ מקסיקו. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הביע אתמול (שבת) באוזני נשיא ארה"ב,ברק אובמה, "עצב" על הדליפה.

בשבוע שעבר ביוני הכפילו מדענים וחוקרים את האומדנים שלהם לגבי היקף הדליפה. לדברי אדמירל המשנה ג'יימס א. ווטסון, מאמצי BP אינם "מספקים את יכולת האיסוף העולה בקנה אחד עם אומדני הדליפה המתוקנים". ווטסון ציין את הדברים במכתב שנשלח ביום ו' למנכ"ל התפעולי של BP לענייני קידוחים והפקה, דאג סטלס. המכתב שוחרר אתמול (שבת) לפרסום.

לא עומדים בקצב

BP מתכננת להגדיל בקרוב לפי שלושה את יכולת האיסוף של הדליפה מהבאר, ולהגיע ל-50 אלף חביות ליום עד אמצע יולי, אמר משמר המפרץ שלשום.

מדענים מטעם ממשל ארה"ב וחוקרים עצמאיים דיווחו כי לפני ש-BP חתכה והסירה צינור מפותל ב-3 ביוני נפלטו מהבאר 20-40 אלף חביות ביום - פי שניים מהאומדן הקודם. המדענים והחוקרים ממשיכים לבדוק את קצב הדליפה הנוכחי. אתמול (שבת) הצליחה BP ללכוד 7,570 חביות נפט מחצות הלילה ועד הצהריים.

לפי אומדן הממשל, אוניית הקידוח אינה מצליחה ללכוד את כמות הנפט שהעריכה BP מוקדם יותר החודש. בראיון ל-CBS ב-4 ביוני העריכה החברה שהמערכת תהיה מסוגלת ללכוד עד 90% מהדליפה.

האוניות הנוספות שיצטרפו בחודש הבא יעניקו גיבוי ליכולת השאיבה של BP במקרה שלא ניתן יהיה להשתמש באחד מכלי השיט. בבקשתה להפעלת הבאר אמרה BP לממשל כי ביכולתה להתמודד עם דליפה של 250 אלף חביות ביום, ב"תרחיש הגרוע ביותר".

"צעדים הגיוניים וסבירים"

אתמול (שבת) שוחחו קמרון ואובמה, וקמרון הביע "עצב" על "האסון ההומניטרי והסביבתי" שגרמה הדליפה. בהודעה שפרסם משרדו של קמרון נאמר כי "הנשיא וראש הממשלה הסכימו ש-BP צריכה להמשיך - כפי שהבטיחה - במאמצים האינטנסיביים להבטיח שכל הצעדים ההגיוניים והסבירים יינקטו במהירות האפשרית כדי להתמודד עם תוצאות האסון".

בהתפתחות נפרדת הודיעה BP אתמול שמועצת המנהלים שלה תתכנס ב-14 ביוני לדון בקיצוץ או בדחייה של הדיבידנד לרבעון השני בעקבות הדליפה. ייתכן שהפגישה לא תניב החלטות לגבי הדיבידנד, אמר דובר BP, רוברט וויין, בראיון טלפוני. "כל האופציות נשקלות. עדיין לא התקבלה כל החלטה".

ביידן: "מצטער, ברק. אני במונדיאל"

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לא היסס לומר שלשום (ו') לבוס שלו, הנשיא ברק אובמה, שהוא מצטער שהשאיר אותו לבד עם דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, כי הוא נהנה הרבה יותר ממשחקי הגביע העולמי בדרום-אפריקה. "יש לי הכבוד לייצג כאן את ארה"ב. הנשיא כועס", אמר ביידן לקבוצה של מכובדים בקונסוליה האמריקנית בסנדטון הסמוכה ליוהנסבורג.

ביידן, שהגיע לדרום-אפריקה עם כמה מבני משפחתו, יום לפני בעיטת הפתיחה של הטורניר, אמר למכובדים שלא כדאי להם לזלזל ביכולותיה של הנבחרת האמריקנית למונדיאל, ובדיעבד התברר כי צדק בהחלט.

ארה"ב פתחה אמש את הופעותיה בגביע העולמי בתיקו מכובד נגד אנגליה בבית ג'. ביידן, אירי במוצאו, נכח במגרש ואפילו התנדב לערוך שיחת מוטיבציה לשחקניו של המאמן בוב ברדלי לפני בעיטת הפתיחה. "ברוח היותי אירי אמיתי, אני יודע שנכה את אנגליה", אמר ביידן המשועשע לשחקנים.

דליפת הנפט מהבאר של חברת בריטיש פטרוליום במפרץ מקסיקו הכניסה את ממשל אובמה לאחת הצרות הרציניות ביותר של כהונתו. ביידן הציע גם ניחומים לנשיא דרום-אפריקה לשעבר, נלסון מנדלה, שנינתו נהרגה ביום ה' שעבר בתאונת דרכים.