רונית קן אישרה את הליך מדידת הרייטינג באינטרנט

הממונה על ההגבלים העסקיים אישרה היום את תהליך המדידה ■ יגאל בר-און, מנכ"ל איגוד חברות הפרסום, מסר ל"גלובס" כי "נתוני אמת ראשונים על תעשיית האינטרנט הישראלית יהיו כבר בחודשיים הקרובים"

מדידת הרייטינג באינטרנט יוצאת לדרך? הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אישרה היום (א') את תהליך המדידה של הרייטינג באינטרנט, בכך שהעניקה אישור רשמי לכך שמדידת התעבורה באינטרנט על-ידי גוף אחד לא נחשבת להסדר כובל. האישור הוא לתקופה של 3 שנים, והוא מהווה אור ירוק לוועדת המדרוג האחראית על המדידה.

בימים הקרובים יכנסו מנכ"ל ועדת המדרוג, שגיא סטוניס, ואיגוד חברות הפרסום את כל הגורמים המעורבים, במטרה לאשרר מחדש את ההסכמים והתחלת תהליך המדידה.

יגאל בר-און, מנכ"ל איגוד חברות הפרסום, מסר ל"גלובס" כי "נתוני אמת ראשונים על תעשיית האינטרנט הישראלית יהיו כבר בחודשיים הקרובים".

בר-און הוסיף כי "אחרי 3 שנים של עבודה קדחתנית, עליות וירידות, מפחי-נפש ורגעי שמחה, הצלחנו בשעה טובה לחצות את המשוכה האחרונה בדרך להקמת ועדת מדרוג לאינטרנט, שתעלה את הפרסום באינטרנט מדרגה אחת גדולה למעלה ותעמיד אותו כאחד המדיומים המדויקים והמקצועיים לפרסום".

החלטה זו מגיעה כשנתיים וחצי מהיום שבו זכתה גמיוז במכרז למדידת הרייטינג באתרים בישראל. גמיוז מיוצגת בישראל על-ידי ארז בהט, בשיתוף עם חברת Market Watch בבעלות של אבינעם ברוג. גמיוז ניצחה את נילסן, מולה היא התמודדה בשלב הסופי של המכרז, בעיקר הודות למחיר נמוך יותר.

במקביל הוקמה עמותה שמרכזת את כל פעילות המדרוג, בה חברים כל אתרי האינטרנט וגופי הפרסום, ופועלת שלא למטרות רווח. בעקבות הערות רשות ההגבלים העסקיים, ומתוך התייחסות לחששות תחרותיים שהתעוררו סביב הנוסחים המוקדמים של תקנון הוועדה, נקבעו בתקנון העמותה הוראות המאפשרות גם למפרסמים להיות חברים בוועדה, והוראות שתכליתן למנוע ניצול הוועדה כפלטפורמה להעברת מידע או תיאומים אסורים בין חברי הוועדה.

עוד נקבעה בתקנון נוסחה לחישוב מחיר הנתונים שיופקו על-ידי הוועדה, אשר תאפשר רכישת נתונים על-ידי צדדים שלישיים שאינם משרדי פרסום או אתרי אינטרנט.

על-פי תקנון המדידה, עלות מערכת המדידה מתחלקת בין כ-30 אתרים שישלמו 70% מהעלות, ואילו 30% הנותרים ישולמו על-ידי כ-15 משרדי אינטראקטיב, כאשר העלות לכל גורם תיקבע על-פי גודלו היחסי. כך, אתרים ייבחנו על-פי כמות דפים נצפים, ואילו משרדי האינטראקטיב ייבחנו על-פי היקפים כספיים.

המערכת אמורה להתבסס על שני אלמנטים עיקריים: "יוזר סנטריק" - פאנל גולשים (4,500 בתי-אב), שמהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה שבמחשביהם תותקן אפליקציה שתספק נתונים מדויקים על הרגלי הגלישה שלהם; ו"סייט סנטריק" - מערכת שתושתל בשרתי האתרים עצמם ותספק נתונים מדויקים מתוכם.

וואלה ו-ynet, כזכור, לא ייקחו חלק בתהליך המדידה, אולם ניתן יהיה לקבל נתונים לגבי שני האתרים הללו באמצעות מערכת ה"יוזר סנטריק".