גם בחברת רוש מגלים עניין גובר בפיתוחי תרופות בישראל

דן זברובסקי, ראש פעילות האיתור: "יש כאן ריכוז לא רגיל של אנשים משכילים, תשתית לגדילת חברות צעירות ואווירה תומכת מצד הממשלה"

אחת התופעות הבולטות בשנים האחרונות בתעשיית מדעי החיים בישראל, היא ההתעניינות הגוברת מצד חברות התרופות הגדולות בנעשה בארץ. החברות הגדולות, שעומדות בפני פקיעת פטנטים של תרופות רבות מכר ומעוניינות להרחיב את הצנרת שלהן בתרופות חדשות, מחפשות את הפיתוחים הבאים גם בסטארט-אפים ובאקדמיה אצלנו. כך יוצא שלא מעט חברות בחנו ובוחנות השקעות בחברות ישראליות או הסכמי מסחור איתן.

חברת התרופות השוויצרית רוש (Roche) הלכה צעד אחד קדימה, כאשר חתמה בשנה שעברה על הסכם השקעה עם קרן ההון סיכון המקומית פונטיפקס כדי להשקיע יחד בפיתוחים חדשים. את שיתוף הפעולה מבצעת רוש באמצעות הפעילות שלה, Roche Partnering, שמטרתה למצוא פיתוחים רפואיים מעניינים ברחבי העולם. את הפעילות מנהל ד"ר דן זברובסקי, שמבקר בימים אלה בישראל לרגל כנס ILSI-ביומד שייפתח מחר (ב').

"אנחנו רואים פוטנציאל רב בתעשיית הביוטק הישראלית", אומר זברובסקי בראיון ל"גלובס". "לביוטק הישראלי יש שלושה מאפיינים שנדרשים לטפח את החדשנות: הראשון הוא ריכוז גבוה בצורה לא רגילה של אנשים משכילים במיוחד ומוסדות אקדמיים מובילים שהוציאו מתוכם זוכי פרס נובל. השני הוא התשתית הקיימת שמאפשרת לחברות צעירות להתבסס ולגדול, והשלישי הוא תמיכה - לא רק פיננסית - מצד ממשלת ישראל, שמספקת אווירה תומכת לחדשנות, בעיקר בתחום מדעי החיים".

משקיעים עם הורביץ

ואם זה התיאור של התעשייה המקומית כפי שרוש רואה אותה, אין פלא שהיא מתעניינת ומעורבת בה. לפני כשנה הבעת האמון בשוק המקומי באה לידי ביטוי בחתימה על הסכם עם קרן פונטיפקס, שהקים אלי הורביץ, ולהשקעה משותפת בחברות ישראליות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים לאורך כחמש שנים. שלוש חברות כבר נהנו מההסכם: Biovent, שמפתחת מוצר בתחום השפעת; Quiet Therapeutics, מתחום הולכת התרופות; ו-cCAM, שמפתחת נוגדן שיפעל נגד גידולים.

"ההסכם עם פונטיפקס ייחודי למדי, והוא מתקדם היטב", מבהיר זברובסקי. "מטרת ההסכם היא לזהות ולפתח חדשנות בישראל. רוש ופונטיפקס מזהות ובוחרות חברות בשלב ה-seed, וההשקעה של השתיים משלימה את המימון הממשלתי בהן. לחברות בתחילת דרכן זה עובד היטב: פונטיפקס מספקת שירותי ניהול ואנחנו מסייעים בגישה למשאבים גלובליים ומומחיות בפיתוח תרופות".

במסגרת רוש Partnering, החברה מחפשת רעיונות מדעיים בתחום הרפואה ומתפעלת רשת של שיתופי פעולה עם מדענים בכל רחבי העולם.

מה רוש Partnering מחפשת בחברות?

"זברובסקי: יש לנו צוות גלובלי של 80 איש שמחפשים את החדשנות שתסייע לפציינטים, ולרוש יש היסטוריה מוצלחת בשיתופי פעולה בתעשיית הביוטק ובאקדמיה. אנחנו מתכננים להרחיב את הקשרים הללו, ומחפשים שותפויות עם אקדמיות וחברות מכל הסוגים והגדלים, שעובדות על טכנולוגיות או מרכיבים שיהיו השלב הבא בטיפול במחלות. המיקוד שלנו הוא רק על ההבדל הקליני - אנחנו מחפשים את הטיפול שיש לו פוטנציאל לעשות שינוי אמיתי בחיי החולים".

מה דרישות הסף של רוש מחברה קטנה שרוצה להפוך אתכם לשותף אסטרטגי?

"אנחנו רוצים לעבוד עם חברות שלהוטות לשתף פעולה, ומעל הכל, אנחנו מדברים עם חברות שיש להן התמקדות בחולה. בסופו של דבר, אנחנו חותרים לענות על צרכים רפואיים שאין להם פתרון כרגע. בפרט, אנחנו מחפשים מוצרים שיש להם פוטנציאל לשנות את הטיפול הסטנדרטי בחולה ואנחנו בודקים תמיד אם לטכנולוגיה יש קניין רוחני חזק.

"רוש גם מתמקדת ברפואה מותאמת אישית. חשוב לנו גם שתהיה 'חבילה' פרה-קלינית חזקה, עם מידע על דרך הפעילות, יכולת ניבוי של פעילות התרופה בתוך הגוף (pharmacokinetics) וכדומה".

הסכם עם האונ' העברית

רוש לא מסתכלת רק על חברות שהספיקו להתקדם בניסויים הקליניים, ומחפשת גם חברות בשלב הפרה-קליני. "אנחנו יודעים שמרכיבים מבטיחים בשלב מתקדם הם נדירים בימים אלה, אז אנחנו מחפשים שיתופי פעולה גם בשלבים מוקדמים", אומר זברובסקי.

כדוגמה לשיתוף הפעולה עם האקדמיה, הוא מציין את חברת יישום, זרוע המסחור של האוניברסיטה העברית בירושלים.

סכסוך משפטי בין השתיים הסתיים באוקטובר האחרון בהסכם אסטרטגי, כפי שחשף "גלובס". זברובסקי מציין שזהו הסכם ארוך טווח למחקר ורישוי משותפים, ועד כה נבחרו מספר "פרויקטים מבטיחים", כהגדרתו, בתחום תאי הגזע, ביו-מרקרים ומולקולות לטיפול במחלות שקשורות לחילוף החומרים. אם המוצרים יצליחו, רוש תקבל את זכויות המסחור שלהם בתמורה לתמלוגים.

המטרה היחידה היא הסכמי מסחור?

"המיקוד היחיד של רוש הוא לגרום לשינוי בחיי החולים. אם זה מגיע דרך הסכמי מסחור או שיתופי פעולה אחרים, המטרה נשארת בעינה".

רוש בישראל: 10 מ' ד' במחקרים קליניים

רוש היא חברת תרופות ותיקה, והיא פועלת מבזל שבשוויץ מאז שהוקמה כעסק משפחתי בשנת 1896. היום, היא חברה גלובלית שנסחרת בשווי של 136 מיליארד פרנק שוויצרי (כ-118 מיליארד דולר) ומעסיקה מעל 80 אלף עובדים ברחבי העולם, לאחר שרכשה את ג'ננטק ב-2009.

גם בישראל רוש פעילה כבר עשרות שנים, ומ-1999 יש לה נציגות עצמאית בארץ והיא מעסיקה פה כ-100 עובדי מחקר ושיווק, בניהולו של אבי דנציגר. ממש לאחרונה, רוש התרחבה כשרכשה מאלרון את מדינגו שמפתחת משאבת אינסולין חד-פעמית, בעסקה של עד 200 מיליון דולר.

"רכישת מדינגו תחזק את רוש בתחום הטיפול בסוכרת ובפרט, בסגמנט הצומח במהירות של מערכות הובלת אינסולין", אומר זברובסקי. לדבריו, זוהי דוגמה טובה לגישת החדשנות האינטגרטיבית של רוש. "אנחנו בונים על ידע טכנולוגי חדשני, הן פנימי והן חיצוני", הוא אומר.

על פעילות רוש בישראל, אומר זברובסקי כי "זוהי אחת מחברות הפארמה הגדולות והמובילות בישראל, עם פעילויות שיווק, רגולציה וניסויים קליניים במגוון תחומים, מאונקולוגיה ועד נפרולוגיה". לדבריו, רוש ישראל השקיעה עד היום 10 מיליון דולר במחקרים קליניים שכוללים 10 מולקולות.