הבית הלבן: "מותר לישראל לקיים חקירת אירועי ביטחון לאומי"

"אנו מצפים שהחקירה תבוצע בהקדם" ■ בראש הוועדה יעמוד יעקב טירקל, שופט בית-המשפט העליון בדימוס; חבריה: אלוף (מיל.) עמוס חורב, ושבתאי רוזן, חתן פרס ישראל למדעי המשפט ■ גם שני משקיפים זרים, מאירלנד ומקנדה

הבית הלבן בירך אמש על החלטת הממשלה להקים ועדת חקירה לבדיקת האירועים שחוללו את תקרית המשט לעזה ב-31 במאי. הממשל קורא להשלמת החקירה בהקדם.

"ממשלת ישראל עשתה צעד חשוב קדימה בהחלטתה להקים ועדת עצמאית ופומבית לחקירת הנסיבות של האירועים הטרגיים על סיפון (אחת מאוניות) המשט שהיו בדרכן לעזה", נאמר בהודעה שפרסם משרד דובר הבית הלבן, זמן קצר לאחר פרסום הודעת ממשלת ישראל על הקמת הוועדה.

היום (ב') צפויה הממשלה לאשר את הקמת הוועדה, שבראשה יעמוד יעקב טירקל, שופט בית-המשפט העליון בדימוס. חברי הוועדה יהיו אלוף (מיל.) עמוס חורב, לשעבר נשיא הטכניון, ושבתאי רוזן, חתן פרס ישראל למדעי המשפט.

בישיבות הוועדה יישתתפו גם שני משקיפים זרים: הלורד וויליאם דייוויד טרימבל, מאירלנד, חתן פרס נובל לשלום, וקן וטקין, שהיה הפרקליט הראשי של צבא קנדה. למשקיפים הזרים לא תהיה זכות הצבעה. גם אין ודאות שהם ייחשפו לכל החומרים שיוצגו לפני הוועדה, אם יהיו בהם תכנים שחשיפתם עלולה לפגוע בביטחון ההמדינה.

"אנו מאמינים שלישראל, כמו לכל מדינה אחרת, מותר לקיים חקירה באירועים שקשורים בביטחונה הלאומי", נאמר עוד בהודעת דובר הבית הלבן. "לישראל יש מערכת משפט צבאי שעומדת בתקנים בינלאומיים ושמסוגלת לנהל חקירה רצינית ואמינה. המבנה והפרמטרים של הוועדה הציבורית והעצמאית יכולים לעמוד בתקני חקירה מהירה, אמינה, שקופה וולא פניות".

"מכל מקום, איננו רוצים לשפוט מראש את התהליך או את תוצאותיו, ואנו נמתין לממצאי החקרה לפני שנסיק מסקנות נוספות", מציינת הודעת הממשל.

"בעוד שלישראל צריך להינתן מספיק זמן להשלמת התהליך, אנו מצפים שוועדת החקירה, והחקירה הצבאית, יושלמו במהירות", נאמר בהודעת הדובר. "אנו אף מצפים, שעם סיום החקירה יינתן לממצאים פומבי והם יוצגו לפני הקהילייה הבינלאומית".

בראיון ברשת פוקס, לפני ההחלטה להקים את הוועדה, נשאלה שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזאן רייס, האם ארה"ב היתה סוכמת ידה על השתתפות בינלאומית בוועדת חקירה של אירוע שבו מעורבים חיילים אמריקניים. תשובת רייס: "זו שאלה היפותטית".