"לא מוכרים גרעין שליטה": האוצר מבקש למכור את מניות לאומי

המדינה תמכור 10.5% ממניות לאומי ששוויםהיום בשוק כ-2.3 מיליארד שקל ■ האוצר: לא נמכור גרעין שליטה בבנק אלא נפיץ את המניות למשקיעים זרים ומקומיים ■ הערכות: המניות יימכרו בשתי חבילות

השלמת הפרטת בנק לאומי יוצאת לדרך: שר האוצר יובל שטייניץ פנה היום (ב') לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לאפשר למדינה למכור את החזקותיה בבנק לאומי . המדינה מחזיקה ב-11.46% ממניות לאומי, מתוכם 10.5% מיועדים למכירה.

הבקשה מגיעה לאחר ששלמה אליהו, המשקיע הפרטי הגדול בבנק, מנהל מתחילת השנה מאבק מול המדינה על צביונו של יו"ר הדירקטוריון הבא של הבנק והפציר במדינה למכור את כל מניותיה לאלתר. כמו כן, בתחילת החודש נבחרו 5 דירקטורים חדשים בבנק.

הליך מכירת מניות לאומי יהיה דומה למכירת מניות דיסקונט לפני מספר חודשים: מכירת המניות בהליך תחרותי (Block Trade) לגופים פיננסים לצורך שיווקם בארץ ובחו"ל. האוצר הבהיר כי לא יימכר גרעין שליטה, כפי שאמר החשב הכללי שוקי אורן בוועידת שוק ההון של "גלובס" בחודש שעבר.

האוצר יציע לבתי ההשקעות חבילת מניות לצורך שיווקם למשקיעים בארץ ובחו"ל. טרם ידוע איזה נתח יציע האוצר בכל מכירה, אולם לפי ניסיון העבר ייתכן שהאוצר ימכור את המניות בנתחים של 5%. באוצר, כמובן, שומרים על עמימות ואומרים כי "גודל חבילת המניות שתימכר בכל פעם יקבע על ידי החשב הכללי בהתאם לתנאי השוק". גורמים בשוק עימם שוחחנו מעריכים, כי הממשלה תמכור את המניות בשתי חבילות עד סוף השנה, אך טוענים כי ישנה סבירות נמוכה יותר למכירת המניות בחבילה אחת.

2.3 מיליארד שקל בדרך לקופת המדינה

כזכור, בחודש ינואר מכר האוצר 5% ממניות דיסקונט בשוק והציע גם לגוף שזכה במכרז (דויטשה בנק) אופציה להפיץ 3.33% נוספים ממניות דיסקונט, אופציה שלא נוצלה עקב כישלון ההפצה באותו יום. האוצר עדיין מחזיק בכ-20% ממניות דיסקונט ומתכוון להפיצן במהלך השנה.

גם במכירת מניות לאומי יקיים האוצר מכרז מהיר בקרב בתי ההשקעות בתום יום המסחר ויקבל מהם הצעות עד הבוקר למחרת.

אם כן, הפרטת בנק לאומי מגיעה לישורת האחרונה לאחר שנים רבות של ניסיונות מצד המדינה למכור את החזקותיה. ב-2007 לא ניצלו קרנות סרברוס-גבריאלי את האופציה לרכישת 10% ממניות הבנק ובהמשך הן אף חיסלו את החזקותיהן בלאומי. באוצר הבינו שהסיכוי למציאת משקיע אסטרטגי שיקנה את המניות ויגבש גרעין שליטה הינו "נמוך מאוד", ואף מציינים כי הם "נתקלו בחוסר נכונות מצד מתמודדים פוטנציאלים, ובהם בעיקר בנקים זרים, לרכוש את השליטה בבנק".

ההערכה היא כי מכירה אסטרטגית של גרעין שליטה עלולה לארוך זמן רב וסיכויי הצלחתה נמוכים, מה שהניע את האוצר לבחור בדרך מהירה יותר של הפצת המניות בשוק.

מניית לאומי רחוקה כ-15% מהשיא האחרון שלה והיא נסחרת לפי שווי של כ-22 מיליארד שקל, כך שבלוק המניות שהמדינה מתכננת למכור שווה היום בשוק 2.3 מיליארד שקל.