עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה • כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה • מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu
נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

המלחמה בישראל והמתיחות הגיאופוליטית ברחבי העולם הופכת את מניות התעשיות הביטחוניות למוקד משיכה למשקיעים. ביום ראשון הודיעה חברת הציוד הביטחוני הקטנה אימקו על חוזה גדול שמכפיל את צבר ההזמנות שלה מול משרד הביטחון. מדובר בהזמנה רב שנתית חדשה לאספקת מערכות חשמל לרכבי קרב משוריינים (רק"מ) של הצבא בהיקף של 377 מיליון שקל, שתסופק בהדרגה על פני מספר שנים עד לסוף העשור.

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות
לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב
גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

מנייתה של אימקו זינקה במסחר בבורסה בכ־21% לאחר פרסום ההודעה, אך לא כל המשקיעים המתינו לדיווח הנוכחי כדי להצטייד בסחורה. עוד קודם לכן, טסה מניית החברה בכ־200% בשנה האחרונה. כעת עומד שווייה של אימקו על 165 מיליון שקלים - כמחצית משווי העסקה האחרונה.

הזינוק במניית אימקו מעמיד אותה בשורה אחת עם "כוכבות" אחרות המשתייכות למגזר הבטחוני, שסיפקו למשקיעים תשואה תלת ספרתית בשנה האחרונה, ובראשן יצרנית המצלמות לכטב"מים ורחפנים, חברת נקסט ויז'ן, שמנייתה עלתה השנה ב־318% ושווי השוק שלה כבר עומד על 4 מיליארד שקל. עלייה מטאורית רשמו גם מניית יצרנית המרעומים ארית תעשיות שזינקה בשנה האחרונה ב־146% ומניית אירודרום, שעוסקת בפיתוח, ייצור ואספקת כטב"מים ופתרונות איסוף מודיעיניים, שזינקה ב־161% השנה.

אימקו שבשליטת משפחת יקיר (המחזקיה 67% מהמניות) פועלת בעיקר בפיתוח, תכנון, ייצור ושיווק של מוצרים בתחומי האלקטרוניקה ומכניקה ליישומים ביטחוניים. החברה הינה ספקית מובילה של משרד הביטחון ושל חברות ביטחוניות גדולות והייתה החברה מעורבת בפיתוח של כמה מרכבי הלחימה המתקדמים ביותר, כולל טנק המרכבה ונגמ"שי נמר ואיתן, ולה ידע רב והיכרות מעמיקה עם השוק שלו היא מספקת פתרונות תצפית, הגנה, תפעול הכלי, ניהול הספק, ייצור ואחזקה. משרדי החברה יושבים בקיסריה.

תשדרג את הטנקים והנגמ"שים של צה"ל

אימקו דיווחה כאמור בתחילת השבוע על הזמנת רכש רב שנתית של מערכות חשמל למשרד הביטחון בהיקף של 377 מיליון שקל, בחלוקה של 271 מיליון שקל תשלום מכספי המדינה והיתרה - 28 מיליון דולר - באמצעות כספי הסיוע הביטחוני מממשלת ארה"ב. אימקו תייצר מערכות הכוללות בין היתר מערכות ניהול וידאו מתקדמות ומערכות ניהול מתח ורתמות שישולבו בטנקי המרכבה ובנגמ"שי נמ"ר ואיתן. בעקבות ההזמנה החדשה כמעט והוכפל צבר ההזמנות של החברה לכ־725 מיליון שקל.

מדוחות אימקו לשנת 2023 עולה כי המלחמה משפיעה לחיוב על עסקיה. בחברה ציינו כי החל מיומה הראשון של מלחמת "חרבות ברזל", החברה וחברות הבנות "פועלות בעצימות גבוהה כדי לספק מענה לצרכי משרד הביטחון וצה"ל... הואץ ותוגבר קצב הצריכה והייצור של חלקי החילוף ושירותי התיקונים במסגרת פרויקט שירותי אחזקה לפריטי חשמל". החברה פעלה להגדיל משמרות ולתגבר את קווי הייצור והיא נערכת לתרחיש שבו היא עלולה לסגור את המפעל שלה בנהריה ככל והמצב הביטחוני בצפון יסלים. להערכתה לא תהיה פגיעה מהותית בתפוקה שלה במקרה של העברת פעילותו לאתרים חלופיים.

רק לפני שנתיים הכל נראה אחרת

המלחמה והעליה בהזמנות ובצבר, משכיחות מאימקו צרות שאליהן נקלעה לפני פחות משנתיים. באוגוסט 2022 התפטר יו"ר החברה - האלוף במיל' אודי אדם, בעברו מנכ"ל משרד הביטחון - פחות משבועיים אחרי מינויו. זאת, על רקע "פערים תפיסתיים שאינם ניתנים לגישור בינו לבין בעלי השליטה, הנוגעים לאופן ניהול הדירקטוריון".

קודם להתפטרותו של אדם, התפטר גם המנכ"ל הקודם, איתן זית, תוך שהוא מציין כי חש בחוסר גיבוי מצד הדירקטוריון. בד בבד דיווחה אימקו למשקיעים ביולי 2022 על מסגרת אשראי של 16 מיליון שקל שקיבלה מתאגיד בנקאי, לאחר שהתייקרות חומרי הגלם ועיכובים באספקת רכיבים ודחיות מועדי אספקה, גרמו לה ל"גירעון מהותי בתזרים המזומנים, באופן שנדרשת הגדלת האשראי שלה לצורך המשך פעילותה".

אימקו נוסדה לאחר מלחמת יום כיפור על ידי יוסף יקיר ז"ל, שהעביר לחברה פעילויות בתחום הבטחוני שהקים עוד בשנת 1965. החברה מייצרת מרכיבים שונים לרק"מ (של הצבא, וכן פלטפורמות מתקדמות לתצפית, הגנה ותפעול הכלים. אימקו מנוהלת כיום על ידי אריאל קנדל ובראשות הדירקטוריון שלה עומדת נילי יקיר (62), בתו הצעירה של המייסד (שני אחיה רון ודן מכהנים כדיקטורים בחברה). לצד משפחת בעלי השליטה מחזיקים במניות אימקו גם קרן הגידור אלפא של מיכאל וייס וגבי דישי (כ־10%) ויהודית גרימברג (5.3%).

החיסרון: תלות גדולה בהזמנות משרד הביטחון

את שנת 2023 סיימה החברה עם הכנסות של 266 מיליון שקל, זינוק של 17.6% ביחס לשנה הקודמת. עיקר הגידול נובע מיצור ומכירת מוצרים בתחום החשמל והאלקטרומכניקה ליישומים צבאיים בישראל, סקטור אשר הציג צמיחה של כ־25% במכירות, וממגזר ביטחוני ארה"ב אשר הציג צמיחה של כ־62% במכירות.

הרווח התפעולי קפץ אשתקד ל־19.6 מיליון שקל (לעומת איזון בשנה הקודמת) הודות לשיפור ברווחיות הגולמית וקיטון בהוצאות השיווק של החברה. בשורה התחתונה סיכמה אימקו את שנת 2023 ברווח נקי של 6.2 מיליון שקל מול הפסד של 1.4 מיליון שקל ב־2022, וזאת למרות שהחברה ביצעה אשתקד הפחתת בגין הפסקת פעילות בתחום מטוסים ללא טייס בסכום כספי של 7.6 מיליון שקל.

אימקו החזיקה בחברה בשם בלייז אירוסיסטמס (שמוגדרת כיום כחברה ללא פעילות) שפיתחה וייצרה בעבר מוצרים בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות הנשלטות מרחוק. באוגוסט 2022 קיבלה הנהלת אימקו החלטה אסטרטגית להתמקד בפעילויות אחרות ובחנה את אפשרות למכירת בלייז, אך למרות ניהול מו"מ היא דיווחה החברה באוקטובר האחרון כי המהלך כשל.

באימקו מציינים כי "מכירות הקבוצה תלויות, בין היתר, בהתקשרות שלה עם ממשלת ישראל באמצעות משרד הביטחון, שהינו לקוח מהותי של הקבוצה". בשנה שעברה מכירות אלה היוו 61% מהכנסות אימקו בתחום הביטחוני. וזאת בדומה לשנת 2022 (61%) ועליה ביחס לשנת 2021 (58%). שאר הכנסות החברה נבעו בעיקר ממכירות לחברות הביטחוניות בישראל ובארה"ב.