מגמת השורט לא הסתיימה

אני לא חסיד הניתוח טכני אך אם יש מספיק אנשים המאמינים בדבר, אז הוא ראוי להתייחסות

למרות שאיני מאמין בניתוח טכני, העובדה שציבור משקיעים הולך וגדל משתמש בשיטה זו לזיהוי איתותי כניסה ויציאה מהשוק, מחייבת אותי להתייחס אליו. על פי השיטות הבסיסיות, העליות בימים האחרונים הן רק תיקון בשוק יורד ויש להמתין לחציה מוכחת של קווי ההתנגדות על מנת לראות שינוי אמיתי.

כמשקיע פונדמנטליסטי המאמין בניתוחי מאקרו ומיקרו קשה לי להשתכנע בדפוסי התנהגות הנובעים מצורתו של הגרף. לא נראה לי הגיוני שהמדד "מתנהג" על פי סדרת פיבונצ'י (או שהוא "יודע" מהי בכלל סדרת פיבונצ'י).

קשה לי לייחס למניות התנהגות לפיהן הן "יודעות" מתי הן נושקות לרצועת בולינגר או שמדד "יודע" האם הוא חצה או לא חצה התנגדות זו או אחרת. עם זאת, כמי שגדל בירושלים אני יודע שגם אם אני לא דתי העובדה שיש מספיק מאמינים בדת תביא לכך שביום שישי לקראת שעה מסוימת החנויות יהיו סגורות. זה לא משנה אם אני מאמין או לא, העובדה שיש אוכלוסיה גדולה של שחקנים שמאמינה במשהו ופעולת לפיו מחייבת אותי להתייחס לאותה האמונה.

הגישה הזו הביאה אותי לתת לניתוח טכני יחס "כבדהו וחשדהו". איני בוחן שיטות ניתוח טכני שאינן נבחנות על ידי מספר גדול של משקיעים מכיוון שאלו ידועות למעטים ולראייתי לא יצליחו להזיז את השוק.

לכן אני מתמקד ב"רבי המכר": אותם שיטות ניתוח טכני בסיסיות שנבחנות הן על ידי מנתחים טכניים והן על ידי משקיעים פונדמנטליסטים. מדובר בעיקר בממוצע נע 200 יום, קווי תמיכה והתנגדות, ושילוב של ממוצע נע בינוני וקצר. גם במקרה זה אני בעיקר מסתכל על המדדים בארה"ב המושפעים יותר מניתוח טכני עקב השכיחות הגבוהה יותר של משקיעים טכניים זרים.

התיקון לירידות של הימים האחרונים נתפס אצל משקיעים מסוימים כ"תיקון חלש" וזאת עקב העובדה ששני מדדי ניתוח טכני מרכזיים טרם הראו על היפוך מגמה:

חיים נתן מדד אסנפי
 חיים נתן מדד אסנפי

ממוצע 200 נע

ממוצע 200 נע המחושב על פי מחירי סגירה של 200 ימי המסחר האחרונים. הממוצע נתפש כמדד מרכזי למגמת שורט או לונג. כל עוד המדד נמצא מעל הממוצע הרי שהממוצע משמש כקו תמיכה, לאחר שהמדד חצה את הממוצע, הופך הממוצע להיות קו התנגדות. בגרף המצ"ב ניתן לראות שמדד ה-500 S&P נמצא (נכון לסוף המסחר בשבוע שעבר) בשער של 1091 נקודות, ואילו הממוצע 200 נע נמצא בשער של 1107 נקודות.

איני טוען שלא ייתכנו עליות בימים הקרובים, אך כל עוד S&P500 לא חצה את קו הממוצע 200 יום, ימשיכו המנתחים הטכניים להתייחס לעליות האחרונות כתיקון בלבד בשוק יורד. לראיה, בפעמיים הקודמות שהמדד לא "פרץ" את קו ההתנגדות ראינו ירידות חזרה לאחור.

שילוב של ממוצע נע 30 יום ו-10 ימים

טכנאים נוהגים לבחון שילוב זה לזיהוי מגמות. כאשר הממוצע הקצר (10) חוצה את הארוך (30) כלפי מטה הדבר מראה על מגמת שורט. כמובן שכשה הקצר "מושך" את הארוך כלפי מעלה נהוג לראות זאת כמגמת לונג. גם בחינה של המדד הזה ממשיכה להציג שמגמת השורט טרם הסתיימה.

על פי השיטות הבסיסיות האלו, אותם "רבי מכר", יש להמתין לחציה אמיתי של ה-1107 ב-S&P500 על מנת לעבור לתקליט של שוק עולה. אחת מהגישות טוענת שעדיף לרכוש מניה יותר יקרה בשוק עולה מאשר מניה קצת יותר זולה בשוק יורד. בכל מקרה, אין תחליף לרכישת ני"ע על בסיס ערכו הכלכלי והתמחור שלו על פני הצורה שנוצרת משרטוט מחירי הסגירה שלו.

הכותב הינו ראש צוות השקעות חול במנורה מבטחים פיננסים

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד