מחלוקת בין האזרח למינהל מקרקעי ישראל תעבור לשמאי מכריע

ביהמ"ש: מינוי שמאי הוא דרך המחוקק בסוגיית היטל ההשבחה, ומן הראוי כי דין זהה יחול גם במקרה זה

הליך הפנייה לשמאי מכריע, שנוצר כדי לפסוק במחלוקות בין הוועדה המקומית לנישום בסוגיות של היטל השבחה, עשוי בהוראת בית המשפט להתרחב גם למחלוקות בין האזרח למינהל מקרקעי ישראל.

בפסק דין חדשני של בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים, קבעה השופטת ברכה בר-זיו כי המחלוקת השמאית שהובאה בפניה תובא להכרעת שמאי מכריע.

מדובר בעתירת החברה הקבלנית צ.מ.ח המרמן נגד מינהל מקרקעי ישראל. המינהל ביטל מכרז לחכירת קרקע ל-78 יחידות דיור בטירת הכרמל, שבו צ.מ.ח המרמן היתה המציעה היחידה, בטענה כי הצעתה (1.56 מיליון שקל לפני פיתוח) נמוכה ביותר מ-25% מהערכת שמאי שהעריך את שווי הקרקע (5.8 מיליון שקל לפני פיתוח).

צ.מ.ח המרמן בתגובה הביאה שמאית מטעמה, שהפיקה שומה שלפיה ערך הקרקע נמוך מגובה ההצעה שהוצעה במכרז. כן ציינה החברה שורת נימוקים שלפיהם לדעתה נפלו פגמים בשומת המינהל ובהתנהלותו. בעתירתה ביקשה החברה למנות שמאי מכריע, כ"דרך הצודקת והראויה היחידה לפתרון הסכסוך".

בית המשפט התלבט באשר לצורך להתערב בהחלטת ועדת המכרזים, שלפי טענת המינהל לא נפל בה כל פגם. כך נימקה השופטת בר-זיו את החלטתה להתערב בהחלטה: "אין בקשת העותרת כי בית המשפט ישים עצמו מומחה להכריע לגופה של מחלוקת מקצועית, והוא אינו נדרש להכריע בין חוות-הדעת, אלא מהות העתירה היא בעצם מינוי מומחה מכריע, ולאור המבוי הסתום, מן הדין אכן יש להורות על מינוי שמאי מכריע שכזה".

השופטת מוסיפה: "מינוי שמאי מכריע הוא דרך שאימץ המחוקק עצמו בסוגיית היטל ההשבחה, ומן הראוי כי דין זהה יחול במקרים של חילוקי דעות מן המין המתעורר במכרז נשוא העתירה שבפניי".

מכרז חדש

בית המשפט הורה לבטל את המכרז ולמנות את מר יצחק סיוון לשמאי מכריע שישום את שווי המקרקעין נשוא המכרז. לאחר קבלת השומה יפרסם המינהל מכרז חדש, כאשר שומת השמאי המכריע תהיה שומת המכרז - ותישאר חסויה בפני צ.מ.ח המרמן עד לסגירת המכרז החדש.

הצדדים הגישו בקשה מוסכמת לעיכוב ביצוע פסק הדין עד להגשת ערעור המינהל לבית המשפט העליון. (עת"מ 12159-09-09).