BP תממן קרן פיצויים ב-20 מיליארד דולר; תשהה חלוקת דיבידנד

(עדכון) - הסכימה לממן קרן ייעודית לניקוי מפרץ מקסיקו מדליפת הנפט הענקית מהבאר שלה ולפיצויים על הנזק האדיר שנגרם מהדליפה ■ יו"ר החברה קרל הנריק סוונברג והמנכ"ל טוני הייוורד נפגשו בבית הלבן עם אובמה

חברת בריטיש פטרוליום הסכימה לממן קרן ייעודית בהיקף 20 מיליארד דולר, לניקוי מפרץ מקסיקו מדליפת הנפט הענקית מן הבאר שלה, ולפיצויים על הנזק האדיר שנגרם מהדליפה. יו"ר החברה קרל הנריק סוונברג והמנכ"ל טוני הייוורד קיימו בבית הלבן מפגש עם אובמה יום אחרי שהממשל דרש מהם להעמיד את הסכום לפיצויים.

ההסכמה של BP לקרן הייעודית מהווה מעין הוכחה לכוונות טובות היא צעד חשוב ראשון להבטיח שהחברה לא תעכב או תתחמק מאחריותה לנזקים שגרמה דליפת הנפט לרבבות בעלי עסקים ועובדים, בעיקר בענפי התירות והנפט, שמקור פרנסתם נגדע בעקבות אסון הזיהום.

לאחר הפגישה עם נשיא ארה"ב אובמה, סוונברג הודיע כי תאגיד האנרגיה ישהה תשלום דיבידנדים לבעלי המניות, כחלק ממחויבות התאגיד לפצות את קרבנות זיהום הנפט במפרץ מקסיקו.

גם הסכמת BP להשעיית הדיבידנדים נחשבת ניצחון גדול לבית הלבן, אך היא תתקבל בזעם רב בבריטניה, שם מושקעות קרנות פנסיה רבות ב-BP, שנחשבה תמיד יעד השקעות בטוח, עם סיכונים מעטים. גם קרנות לא מעטות בארה"ב מושקעות ב-BP.

בראש קרן הפיצויים הייעודית יעמוד קנת פיינברג, שהיה אחראי לקביעת שכר הבכירים בחברות פיננסיות שקיבלו סיוע מהממשל, בחודשים הראשונים של ממשל אובמה. קודם לכן הוא היה אחראי על חלוקת הפיצויים למשפחות הקרבנות של פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001.

"מדובר בנשיאה באחריות" הכריז אובמה לאחר הפגישה. "בסופו של דבר, זה מה שכל אזרח אמריקני רוצה ומצפה לו".

אובמה הדגיש, כי הקמת הקרן אינה פוטרת את בריטיש פטרוליום מתביעות משפטית פוטנציאליות של אזרחים או של מדינות בארה"ב. זכותם של נפגעים להגיש תביעות כאלה שרירה וקיימת למרות הקמת הקרן. הוא ציין, ש-BP תוסיף להיות אחראית לאסון הסביבתי שגרמה.

התאגיד אף הסכים להקצות 100 מיליון דולר למימון קרן נפרדת לשיפוי עובדי אסדות הקידוח הימיות, שעבודתם הפוסקה בעקבות החלטת הממשל להשעות פעילות כל האסדות האלה, לרבות אסדות של חברות אחרות. בריטיש פטרוליום התנגדה תחילה בתוקף להקמת קרן כזו בטענה שממשל אובמה הוא שיזם את השעיית קידוחי הנפט הימיים.

"ההתחייבויות של BP בעקבות הזיהום הן משמעותיות, והחברה עצה מודה בכך", אמר נשיא ארה"ב. "אנו מוסיפים להטיל על BP ועל כל החברות האחרות שקשורות באסון את האחריות המלאה לזיהום. אני משוכנע מעל לכל ספק ש-BP תוכל לעמוד בהתחייבויותיה למדינות לאורך מפרץ מקסיקו ולעם בארה"ב. בריטיש פטרוליום היא חברה חזקה ובת קיימא וכל האינטרסים שלנו מכתיבים שהיא תישאר כזו".