אלי ישי הש"סניק, שותק

באמת אין לו מה לומר על ילדות ספרדיות מושפלות, פגועות ומורחקות מבית הספר בעמנואל?

הלו, אלי? איפה אלי? ישי? אלי ישי? סגן ראש הממשלה, שר הפנים, ראש "תנועת הספרדים שומרי תורה", ש"ס? איכה נאלם שטף דברו הידוע של מנהיג המפלגה שקמה "כתשובה לאפליה תרבותית, דתית וחברתית מצד החרדים האשכנזים"?

אין לו מה לומר על האירועים? על ילדות ספרדיות מושפלות, פגועות ומורחקות מבית הספר האשכנזי בעמנואל?

אין לו דעה על היום שבו עשרות אבות ואמהות על תינוקותיהם אמורים להיכנס לכלא? על קרבות חרדים בשופטים? על חרדים שתוקפים שוטר ביפו ואומרים לו "חתיכת אתיופי שחור, לא שמים עליך"? לא מילה אחת הנוגעת לאיומים על חייו של שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי, כן, כן, זה היושב, באופן רשמי (איזו מדינה), על כיסא עליון כפול, גם דתי גם ספרדי?

אלי ישי / איור גיל ג`יבלי
 אלי ישי / איור גיל ג`יבלי

שלוש שנים חלפו מאז נחשפו האפליה הגזעית ו"ההפרדה הקדושה" - אותם קירות אטומים בחצר ובפרוזדור בית הספר, שנועדו להפריד בין בנות שחרחרות ללבנבנות.

רק ש"ס לא קמה. אלי ישי לא זועק. אפילו לא לוחש. והרב עובדיה יוסף לא קורא לצאן מרעיתו, ולא אומר לו: הרימו ראש בגאווה, עזבו את מי שלא רוצה אתכם, בואו כולכם לרשת הלימוד המפוארת שלנו, מעיין החינוך התורני, אל המעיין, שהקמנו בגאווה ב-1984 (וכי מה יאמרו, שרשת גני הילדים, בתי הספר ותלמודי התורה לא "ממריאה"? לא משתבחת? עסוקה בשימור עוני וטיפוח קיפוח?).

הדבר שמשתיק ומכניע את ש"ס הוא שיקולי בחירות, בוחרים, מנדטים. במפלגה מעריכים שהבוחרים הספרדים בין כה מצויים בכיסם, אך הם מפחדים להפסיד קולות, 2-3 מנדטים, של חרדים אשכנזים. ומעורבים בכך גם, אולי בעיקר, לא מעט רגשי נחיתות.

ההתבטלות הספרדית בפני מוסדות החינוך האשכנזיים לא עוברת. ספרדי ש"סניק "שווה" הוא ספרדי ש"סניק שלמד במוסדות אשכנזיים וגם מדבר יידיש. רצוי במבטא ליטאי. בתי הספר, בנים ובנות, של התנועות, הזרמים ותתי-הזרמים החרדיים האשכנזיים מקפידים על "מכסות" של ספרדים, עד שליש מהתלמידים. ל"קווטה" הזאת הם בוחרים להכניס את הילדים של אלה שיש להם אינטרס בהם - בני אמידים, ילדי רבנים ספרדים ופוליטיקאים מזרחים, וגם מאכערים ומקורבי שלטון רמי מעלה וכהי עור. אלה, מתברר, מוכנים - למען בוחריהם או ילדיהם - לשתוק ולא לזעוק מרה.

המשימה של ארה"ב

אלי ישי, מתברר עסוק עכשיו, ממש עכשיו, בהישרדות. אישית. מפלגתית. הנה מה שסיפר השבוע, ביום רביעי, "המבשר - העיתון של היהדות הנאמנה" (עיתון יומי חרדי, המזוהה עם סיעת שלומי אמוני ישראל בתוך אגודת ישראל). ארצות הברית החליטה לנצל את הטעות הפטאלית והמאוד לא חכמה של אישור טכני לבניית 1,600 יחידות דיור חדשות בשכונת רמת שלמה בעת ביקורו של סגן הנשיא האמריקני ג'וזף ביידן ל"פריש מיש" בקואליציה בישראל. הממשל האמריקני היה רוצה שנתניהו יסיק מסקנות.

המשימה היא לשכנע אותו להצטרף למהלך שנועד לפנות מקום בקואליציה שלו ל"קדימה". איך עושים את זה? באמצעות בקשת ראשו, כלומר כיסאו, של אלי ישי, שר הפנים, שהיה שותף למהלך המוטעה. "לא ניתן להפוך את השר אלי ישי ל'קורבן הפסח' של הפרשה", אומרים בש"ס, ויותר ממבהירים לארה"ב כי הניסיון להציג את יו"ר מפלגתם כאשם במשבר הוא בגדר "עלילת דם" של ערב פסח. נתניהו, כך ניתן להבין מתגובת ש"ס, היה בסוד העניינים.

האיש הנעלם של השבוע, אלי ישי, היה עסוק שלשום ואתמול, והוא עסוק גם היום בדבר נוסף: הקונגרס הציוני העולמי המתכנס בירושלים. פעם ראשונה בהשתתפות ש"ס, שהצטרפה לפני כמה חודשים להסתדרות הציונית וכבר רוצה, דורשת, לשנות את פניו.

לחזק את כוחם של נציגי ישראל על חשבון יהודי ארצות הברית, ואפילו לשנות את חוקת ההסתדרות הציונית העולמית. למשל, במקום הכתוב היום "כיבוד הדדי של הרבגוניות בעם היהודי", רוצה ש"ס שיהיה כתוב "אהבת ישראל"; במקום "חברת מופת על פי חזון הנביאים", רוצה ישי שיהיה כתוב "על פי תורת ישראל", ועוד מיני פנינים כאלה.

כה כתב החכם מכל אדם, שלמה המלך, על תורת ישראל: "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" (משלי ג', פסוק י"ז).

stella-k@globes.co.il