הבור של לניר: שרף 196 מ' ש' בהשקעות כושלות באטלס נכסים

ליוורמור שבשליטת לניר תמכור לרוני יצחקי את החזקותיה באטלס (21.7%) תמורת 9.2 מיליון ליש"ט (13 מיליון דולר בקירוב) ותסייע ליצחקי למחוק את מניות אטלס מהמסחר בבורסה המשנית של אנגליה לאחר שיגיע להחזקה של 85.8% בחברה

מי שעקב אתמול אחר ההודעות של חברת הנדל"ן אטלס נכסים, הנסחרת בשוק ההון הבריטי, היה יכול לחוש את שהתרחש בין בעל השליטה הטרי בחברה - רוני יצחקי - לבין נועם לניר, מי שהפך באחרונה מבעל המניות הגדול למחזיק מניות מיעוט, וזאת בעקבות הצעת הרכש שפרסם יצחקי.

בשעות הבוקר שיגרה אטלס הודעה, שבה הזכירה ליתר בעלי המניות בחברה כי הצעת הרכש של יצחקי תקפה עד יום שני הקרוב (בשלוש אחר הצהריים, אם התעניינתם), וכי מי שייענה להצעה לאחר מכן, זה יהיה מאוחר מדי. במבט ראשון מדובר בהודעה לגיטימית, אך במבט שני, ולאחר שנזכרים כי לניר הוא בעל העניין היחיד שעדיין לא נענה להצעה, הופכת ההודעה לסוג של Wake Up Call עבור לניר.

ואכן, מספר שעות אחר כך - בשעות הערב ולאחר סגירת המסחר - שיגרה ליוורמור השקעות שבשליטת לניר הודעה קצרצרה, ובה עדכנה את ציבור המשקיעים כי היא נענית להצעה ומסיימת את הפרק העגום בחייה הנקרא "אטלס נכסים". לניר, לפי הערכות, כבר קיבל לפני מספר שבועות את ההחלטה על מכירת ההחזקה, אך משום מה התעכבה ההודעה.

וכך, ליוורמור תמכור ליצחקי את החזקותיה באטלס (21.7%) תמורת 9.2 מיליון ליש"ט (13 מיליון דולר בקירוב), ותסייע ליצחקי למחוק את מניות אטלס מהמסחר בבורסה המשנית של אנגליה לאחר שיגיע להחזקה של 85.8% בחברה. הצעת הרכש, נזכיר, בוצעה לפי מחיר של 90 פני למניה, לאחר שמניית אטלס מחקה 74% משווייה מרגע הפיכתה לציבורית.

1. לא על האטלס לבדו

אין ספק שלניר יעדיף למחוק את השקעתו באטלס מהרפרטואר העסקי שלו. איש העסקים הצעיר, שעשה את הונו מעסקי ההימורים המקוונים, נפל גם הוא ב"רשת הפיתוי" של חברות הנדל"ן במזרח אירופה, ולפני כשנתיים וחצי השקיע 32 מיליון ליש"ט (181 מיליון שקל) ברכישת מניות של אטלס (חלקן החזקות של אלרן נדל"ן). משבר האשראי, ופורטפוליו הנכסים הבעייתי של החברה, עשו למנייתה רק רע, ולניר - שהשקיע בחברה כשזו נסחרה לפי מחירי שיא - ראה כיצד רוב השקעתו יורדת לטמיון.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בשקלול התמורה ממכירת המניות הפסיד לניר סכום עתק של 129 מיליון שקל, וכך הפכה השקעתו בחברה לגרועה ביותר מאז יצא מעסקי ההימורים המקוונים.

אם לא די בכך, לניר נכווה קשות גם בחברת הלוויין הרומנית DTH - שגם בה השקיע בעקבות מערכת היחסים שבנה עם בני הדודים גדי ודורי דנקנר, בעלי השליטה באלרן השקעות.DTH , נזכיר, נקלעה לאחרונה לקשיי נזילות חמורים, ולפני כחודש ימים פנתה לביהמ"ש הרומני בבקשה שיכיר בה כחדלת פירעון.

ליוורמור רכשה 15% מהון החברה תמורת 6.7 מיליון ליש"ט (38 מיליון שקל) סמוך להשקעתה באטלס נכסים. בליוורמור לא חיכו להחלטת ביהמ"ש, ועוד בטרם נכנסה DTH לתהליך של צ'פטר 11, הכירו במחיקת מלוא שווי השקעתה בחברה - 17.5 מיליון דולר או 67 מיליון שקל.

במילים אחרות: על שתי השקעות כושלות אלו שרף לניר 196 מיליון שקל - סכום עתק עבור איש עסקים בסדר הגודל שלו.

2. רווח פוטנציאלי ליצחקי

מטבע הדברים, הגיש רוני יצחקי את הצעת הרכש למניות אטלס מתוך אמונה כי חברת הנדל"ן שווה הרבה יותר מערכה הנוכחי - 63 מיליון דולר, וסביר להניח שהוא מחזיק בהערכות שווי למיניהן שתומכות באמונתו. נכון לתום הרבעון הראשון, שווי נכסי החברה (לפי מודל NAV) עומד על 2.75 אירו למניה (2.3 ליש"ט) - שזה פי שניים וחצי מהמחיר בהצעת הרכש.

עם זאת, פוסט משבר האשראי, הערכות שווי למיניהן, כולל מודל NAV, איבדו מיוקרתן ולעיתים אינן שוות את הנייר עליו נכתבו. ימים יגידו אם יצחקי צדק בהערכותיו או לא.

כך או אחרת, המינוף הפיננסי של אטלס ימשיך להעיק עליה. נכון לתום הרבעון הראשון, יש לחברה הלוואות בנקאיות בגובה של 260.4 מיליון אירו ומזומנים בשווי של 14.9 מיליון אירו בלבד. החברה סיימה את הרבעון עם הכנסות של 38.1 מיליון אירו ורווח נקי לאחר מס של 7.1 מיליון אירו.