אפקט החקירה בפסגות נמשך: תעניק הנחות נוספות בדמי הניהול

בית ההשקעות ייאלץ לתת ליתר קופות הגמל של ההסתדרות, שהיקפן קרוב ל-10 מיליארד שקל, הנחה דומה לזו שנתן לקופות הגמל של עובדי המדינה ■ אובדן ההכנסות נאמד במיליוני שקלים בשנה

רק לפני מספר ימים פורסם ב"גלובס", כי פסגות העניק לקופת גמל עמ"י (עובדי מדינת ישראל) הנחה משמעותית בדמי הניהול שהוא גובה, עד כדי מחירי הפסד. זאת על רקע חקירת רשות ני"ע שמתנהלת כנגד בכירי בית ההשקעות. כעת מסתבר כי אקט זה צפוי לגרור אחריו גל של הנחות נוספות, שעשוי להסתכם באובדן הכנסות של כמה מיליוני שקלים בשנה.

לפי הערכות, דמי הניהול שמשלמת עמ"י עומדים כעת על 0.03%, לעומת כ-0.06% ששילמה לפני הפרשה. כלומר, מדובר בהנחה של כ-50%, והיא כוללת הטבות נוספות כגון השתתפות במאמצי שיווק ומימון מערכות בקרת סיכונים.

מלבד קופ"ג עמ"י, מנוהלות בפסגות עוד מספר קופות וקרנות ששייכות להסתדרות, בהיקף של כמה מיליארדי שקלים. הסכם ההתקשרות של פסגות עם גופים אלה כולל סעיף "הסכם עדיף" - כלומר, במקרה שפסגות מעניק הנחה או תנאים עדיפים לאחד מהגופים האלה, הוא מחויב לתת אותם גם ליתר הגופים, שאם לא כן - ההטבה תינתן אוטומטית לאחר 30 ימים.

בפניית "גלובס" לכמה מגופים אלה, נמסר כי "אנחנו מודעים היטב למקרה עם עמ"י ואנחנו שוקלים את צעדינו". נציין כי הקופות ההסתדרותיות מנהלות את כספיהן גם בגופים נוספים כגון דש, אי.בי.אי, מנורה מבטחים ואינפיניטי, אולם רובם המכריע של הכספים נמצאים בפסגות.

בין הגופים שמנוהלים בפסגות ניתן למצוא את קרן ההשתלמות "רום" של עובדי הרשויות המקומיות, בה כ-2 מיליארד שקל; קופת הגמל של האחיות המנהלת כ-1.3 מיליארד שקל; קרן ההשתלמות "למחר" של האקדמאים, המנהלת למעלה מ-2.5 מיליארד שקל, ועוד. בפסגות מעדיפים לתת הנחות אלה ללקוחות מאשר לאבדם לגמרי, עקב התחרות הקשה בשוק בין בתי ההשקעות.

ההנחות בדמי הניהול אליהן נדרש פסגות ניתנות על רקע חקירת רשות ני"ע המתנהלת בימים אלה נגד רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות, ושי ירון, מנכ"ל החברה הבת פסגות ני"ע, בפרשת הרצת ני"ע בחשבון הנוסטרו של החברה. החשש הוא שבעקבות החקירה ייפגע המוניטין של פסגות, ואם לקוחות יתחילו לצאת מבית ההשקעות, הדבר יצור אפקט של כדור שלג שיביא לבריחת לקוחות מאסיבית יותר. לכן בבית ההשקעות משתמשים בכל האמצעים על מנת למנוע נטישה של לקוחות, כולל מתן הנחה משמעותית בדמי הניהול.

נזכיר כי מעבר לעניין הפגיעה במוניטין עקב חקירת רשות ני"ע, פסגות בניהולו של רועי ורמוס נמצא במצב רגיש גם על רקע העסקה למכירתו לקרן אייפקס, כשירידה בהיקף הנכסים או בהכנסות, עלולה להשפיע על המחיר בעסקה.

מעבר לפגיעה בפסגות ובמהלכיו, ניהול השקעות במחירי הפסד גורם גם נזק לתעשייה כולה. אפילו במקרה הספציפי של הקופות ההסתדרותיות, ייתכן כי גם שאר הגופים המנהלים יצטרכו ליישר קו עם ההטבות שפסגות הוביל. החשש הוא כי בסופו של תהליך, במחירי הפסד קשה יהיה לספק שירותים איכותיים לאורך זמן.