שקיפות אירופית: "מבחני הלחץ" לבנקים ביבשת יפורסמו לציבור

המטרה: להציג למשקיעי העולם את העובדה כי המערכת הפיננסית באירופה יכולה לעמוד בזעזועים כלכליים ■ קנצלרית גרמניה מרקל: "אם יש לנו משהו להסתיר, זה ימצא את דרכו החוצה לשווקים בטווח הבינוני-ארוך ממילא"

מנהיגי האיחוד האירופי, המתכנסים היום (ה') בבריסל שבבלגיה, הסכימו לפרסם את "מבחני הלחץ" (Stress Tests) שייערכו לבנקים באירופה על מנת להציג למשקיעי העולם את העובדה כי המערכת הפיננסית באירופה יכולה לעמוד בזעזועים כלכליים. בהחליטם כך, דחו מנהיגי אירופה את הדאגות שהועלו על ידי כלכלנים אירופיים, לפיהן פרסום התוצאות יכול להחליט את ביטחון המשקיעים בבנקים.

"אנחנו נבצע 'מבחני לחץ' בכל מוסד בנקאי ונפרסם את התוצאות למרות שאינני יודע את עומק המידע שנפרסם לציבור, לדוגמה האם יפורסמו כל השאלות שנשאלו המוסדות", ציין היום נשיא צרפת, ניקולה סרקוזי.

ההחלטה של מנהיגי האיחוד, לפיה תפורסמנה התוצאות בחודש יולי הקרוב, באה יום לאחר שהבנק המרכזי בספרד הודיע כי יפרסם את ממצאיו בנוגע לבדיקות שערך לבנקים במדינה.

"מה שחשוב כעת הוא שיש לנו שקיפות מקסימאלית" אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אם יש לנו משהו להסתיר, זה ימצא את דרכו החוצה לשווקים בטווח הבינוני-ארוך ממילא", הוסיפה מרקל.

המהלך הנוכחי באירופה בא כשנה לאחר שהממשל האמריקני פרסם את תוצאות "מבחני הלחץ", שנערכו ל-19 בנקים ומוסדות פיננסיים בארה"ב, על מנת לבחון האם יש להם מספיק הון על מנת לשרוד את משבר משכנתאות הסאב-פריים הקשה.