בכיר באיחוד האירופי: מבחני הלחץ שלנו לבנקים יהיו קשים

המבחנים יערכו תחת ההנחה שהאיחוד עומד להכנס למיתון נוסף וכי ממשלות מסויימות יתקשו להחזיר את חובותיהן ■ "מה שאמריקנים עשו לא היו מבחני לחץ אמיתיים, אלא סוג של בדיקה לצורך העברת כספים"

מקור בכיר באיחוד האירופי אמר היום (ו') כי מבחני הלחץ (Stress Tests) שייערכו לבנקים באירופה בחודש הקרוב יהיו קשים בהרבה לעומת אלה שנערכו בארה"ב לפני כשנה.

המבחנים יערכו תחת ההנחה שהאיחוד עומד להכנס למיתון נוסף וכי ממשלות מסויימות יתקשו להחזיר את חובותיהן.

"מה שאמריקנים עשו לא היו מבחני לחץ אמיתיים, אלא סוג של בדיקה לצורך העברת כספים למערכת", אמר המקור ל-CNBC. המבחנים יערכו תחת פיקוח של מומחים בינלאומיים ותחת ועדה מיוחדת של מומחים באירופה (CEBS). השלב הראשון במבחנים יכלול כ-25 בנקים והשלב השני יכלול הרבה יותר, ככל הנראה כ-60 בנקים.

אתמול הסכימו מנהיגי האיחוד האירופי, שהתכנסו בבריסל, לפרסם את תוצאות "מבחני הלחץ" שייערכו לבנקים באירופה על מנת להציג למשקיעי העולם את העובדה כי המערכת הפיננסית באירופה יכולה לעמוד בזעזועים כלכליים. בהחליטם כך, דחו מנהיגי אירופה את הדאגות שהועלו על ידי כלכלנים אירופיים, לפיהן פרסום התוצאות יכול להחליט את ביטחון המשקיעים בבנקים.

"אנחנו נבצע 'מבחני לחץ' בכל מוסד בנקאי ונפרסם את התוצאות למרות שאינני יודע את עומק המידע שנפרסם לציבור, לדוגמה האם יפורסמו כל השאלות שנשאלו המוסדות", ציין נשיא צרפת, ניקולה סרקוזי. ההחלטה של מנהיגי האיחוד, לפיה תפורסמנה התוצאות בחודש יולי הקרוב, באה יום לאחר שהבנק המרכזי בספרד הודיע כי יפרסם את ממצאיו בנוגע לבדיקות שערך לבנקים במדינה. "מה שחשוב כעת הוא שיש לנו שקיפות מקסימאלית" אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אם יש לנו משהו להסתיר, זה ימצא את דרכו החוצה לשווקים בטווח הבינוני-ארוך ממילא", הוסיפה מרקל.