הצעת חוק החזר כספי: התחרות בין חברי הכנסת מועילה לצרכן

מצד אחד, יו"ר ועדת הכלכלה מקדם חוק החזר כספי שעבר בקריאה טרומית ■ מצד שני, תקנות חוק דומה שהתקבל בעבר הועברו היום ע"י שר התמ"ת לוועדת הכלכלה ■ חברי הכנסת מתווכחים על הקרדיט - והצרכן יכול רק להרוויח

בשורה צרכנית חדשה-ישנה יצאה השבוע מפרוזדורי הכנסת: הצעת חוק הגנת הצרכן העוסקת בהחזר כספי בשל ביטול עסקה עברה בקריאה טרומית.

מצלצל מוכר? לא במקרה: כבר לפני 5 שנים עבר תיקון דומה לחוק, שמעולם לא יושם בשטח בשל הדרישה משרד התמ"ת לתקן תקנות שיגדירו היטב את גבולות החוק.

דווקא בקדנציה הנוכחית נמצא מי שירים את הכפפה במשרד התמ"ת, נוסחה טיוטה מפורטת, ולאחר שצלחה כמה שלבים ביורוקרטיים יישומה נראה קרוב מאי-פעם - והיום (א') מודיעים רשמית במשרד כי היא עברה סוף-סוף את אישור משרד המשפטים ונמצאת בדרכה לוועדת הכלכלה.

מיותר לציין כי ההצעה האחרונה שהוגשה בנושא אינה אלא יריית פתיחה במירוץ אחר הקרדיט: מי יהיה חתום בסופו של דבר על המהפכה הצרכנית הבאה?

וכמו בכל תחרות על לבו של הצרכן, גם אם מדובר למעשה בתחרות שעניינה כבוד - נראה כי הצרכן יכול רק להרוויח: הצעת החוק החדשה-ישנה מאיימת "לעקוף בסיבוב", ונדמה פתאום כי דברים מתחילים לזוז קצת יותר מהר.

על-פי הצעת החוק הנוכחית, שהגישו חברי הכנסת דליה איציק ואופיר אקוניס, יחויבו בעלי עסקים במתן החזר כספי מלא לצרכנים שייבקשו לבטל את העסקה תוך 30 יום.

ההצעה קובעת כי לקוחות שביצעו רכישה בכסף מזומן יהיו זכאים לקבל את כספם בחזרה במזומן ולא בצורת זיכוי, ובמקרה של רכישה בכרטיס אשראי - ההחזר יתבצע באותו אופן.

ההצעה אינה מתייחסת לשירותים מתמשכים, אלא רק למוצרים ממש, ובניגוד למה שנקבע בתיקון הקודם לחוק - רשאי שר התמ"ת לקבוע תקנות שיחריגו מוצרים מן החוק במקרה שימצא לנכון (ולא לקבוע מה כן ייכלל בהגדרה).

הטענה (המוצדקת, יש להודות) העומדת בבסיס היוזמה הנוכחית, היא העובדה שפרק זמן ארוך מדי חלף מאז נקבע החוק - ודבר לא יושם בשטח מבחינתו של הצרכן. עם זאת, דווקא לאחרונה, כאמור, עסקו צוותי התמ"ת, בהובלת הממונה על הצרכנות, סגנית השר אורית נוקד, בניסוח התקנות הנדרשות ואישורן בהליכים המקובלים.

במשרד התמ"ת מבינים את כוחו של מגיש ההצעה אקוניס, שעומד כיום בראש ועדת הכלכלה, בקביעת סדר היום שלה - ולכן הודיעו על תמיכה בהצעת החוק שהגיש, ובתנאי שלא יתוקנו התקנות ב-3 החודשים הקרובים.

כעת, עם אישור הצוות המשפטי, נדרש למעשה רק גיבויה של ועדת הכלכלה - ובמשרד בתמ"ת מקווים להחזיר את הכדור למגרש שלהם. "אני בטוחה שיו"ר הוועדה ח"כ אופיר אקוניס, המציג עצמו כ'לוביסט של הצרכנים', ידאג לאישור התקנות במהרה בוועדה", אומרת היום נוקד.

על-פי התקנות, זכות ההחזרה תחול על מוצרים מסוימים כגון ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים, ביגוד והנעלה (כשמדובר במוצרים ארוזים שאריזתם לא נפתחה), וכן על שירותי תיירות, קוסמטיקה ואסתטיקה, שירותי התקשורת למיניהם, מנויים שונים, הגרלות והימורים ועוד.

פרק הזמן לביטול העסקה יהיה לרוב שבועיים, ובמקרים חריגים - יממה אחת בלבד.