ועדת טירקל: בשני העולמות

הממשלה רשמה לפניה בסיפוק שהצליחה להסיט את האש מהמצור הימי על עזה למלחמת ציביליזציות

מחלקת תשושים בבית האבות "עד כלות הנשימה" חוגגת כבר שבועיים. שלושה מחבריה הצעירים, יעקב טירקל (75), עמוס חורב (86) ושבתאי רוזן (93), התמנו לוועדה הממשלתית לבדיקת המשט לעזה. "אין מילים (ושיניים) בפינו להודות לחברי השבישייה על האמון והתמיכה הסיעודית בחברינו עולי הימים", לחש דובר המוסד למיקרופון. "החלטתו האמיצה של פרזידנט פרץ חודרת את מסך הדמנציה של כולנו. חברי הוועדה יוכיחו שגיל מתקדם עושה רק טוב למדינה".

תוך שהיא מתחשבת במצבם הביו-כרונו/כרוני-לוגי של חברי הוועדה, החליטה הממשלה שדיוניה יתקיימו באגף הסיעודי של "כלות הנשימה". האגף יפונה ממונשמיו הסופניים ובמרכזו יוצבו שלוש מיטות מוגבהות ועליהן כרים וכסתות בסיווג ביטחוני גבוה. מסכות חמצן, זונדות לעירוי דם ומכשירי ניטור להתקפי לב יהיו בהישג יד. קוד הלבוש לחברי הוועדה יוגבל לפיג'מות ולחלוקי בית. הפסקות למדידות לחץ דם ומתן שתן יתקיימו כל חצי שעה. במקרה של אזעקת אמת יופסקו דיוני הוועדה עד לחידושן.

כתב המינוי לוועדה חשף רגישות מיוחדת. הוחלט פה אחד, זה של השר בגין, שפטירת חבר ועדה לא תיחשב לאירוע מהותי או חריג. אם חבר ועדה ילך לעולמו, הוועדה תקיים את דיוניה בו-זמנית בשני העולמות, הנוכחי והבא. אם שני חברי ועדה ייאספו אל אבותיהם, יידחו דיוני הוועדה עד להצטרפות החבר השלישי לשני הנפטרים.

במקרה כזה יתקיימו דיוניי הוועדה בעולם הבא והדו"ח המסכם יועבר לעולם הזה ע"י השליח מיטשל. הממשל האמריקני, שהביע בתחילה תמיהה והסתייגות ממתכונת שני העולמות, התרצה לבסוף בחריקת שיניים. "אם זה מה שהישראלים יכולים להסכים עליו", התנשף דובר הסטייט דיפרטמנט, "אז זה גם מקובל עלינו. העיקר שיקימו כבר את הוועדה הארורה הזאת".

ועדת שני העולמות זכתה לקבלת פנים סוערת בקהילה הבינלאומית. "אין לכך תקדים במשפט הבינלאומי ובמגילת האו"ם", גמגם המזכ"ל באן קי-מון. "הכס הקדוש רואה בחיוב בדיקה סכולסטית של ועדה משותפת לשני העולמות, בתנאי שרוב חבריה ייבחרו ממאגר קדושי הכנסייה" הצהיר דובר הותיקן. "גן העדן שייך רק לשאהידים", פסק חאמייני. "אם יש מקום לוועדת שני העולמות, טהרת פסיקותיה מחייבת רוב שאהידי מוחלט". הסכסוך הבינלאומי סביב הקמת ועדת שני העולמות התגלגל במהירות לקרע תיאולוגי מחודש בין מזרח למערב, והידרדר למה שפרופ' הנטינגטון קרא 'מלחמת הציביליזציות".

בישראל, הממשלה רשמה לפניה בסיפוק שהקמת 'ועדת טירקל' הצליחה להסיט את האש מהמצור הימי על עזה למלחמת הציביליזציות. בדיון השביעייה התגלע ויכוח אלים בשאלה למי מגיע הקרדיט על המהלך המדיני המבריק. לאחר דחיית ההצעה להקים ועדה נוספת, כמובן משני העולמות, הוחלט למסור את ההכרעה לוועדת פרסי האוסקר שבפניה יציגו השותפים הקואליציוניים את מועמדיהם.

בטקס חלוקת האוסקר הכריז בוב הופ, נציג העולם הבא, שהאוסקר הולך ל...רב עובדיה יוסף. הוועדה נימקה את בחירתה בציטוט הרב: "מי שהולך לערכאות חילוניות אין לו חלק בעולם הבא".

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל