רשות המים תבחן זיכוי רטרואקטיבי לצרכנים ששילמו ביתר

מדובר בזיכוי על חשבונות מים מופרזים שנגבו מצרכנים שלא עדכנו את הרשות לגבי מספר הנפשות בבית ■ למועצה לצרכנות הגיעו תלונות רבות מצרכנים המלינים על חשבונות מים גבוהים במיוחד שנשלחו אליהם לאחרונה

סמנכ"ל רשות המים, תמי שור, אמרה היום (ב') בדיון בוועדת הכספים בכנסת כי הרשות תבחן זיכוי רטרואקטיבי לחשבונות המים שקיבלו לאחרונה הצרכנים בישראל. זאת לאחר שרבים לא הבינו כי עליהם לעדכן את הרשות לגבי מספר הנפשות בביתם בהתאם לנהלי הקצאת המכסות החדשים.

"בנושא ההסברה לציבור נצא בקרוב בפרסום על פני התקשורת", אמרה שור. "חשוב להבין כי המצוקה של המים נגרמה בידי אדם, והיום אנו עושים חשבון מתמטי של העלויות הקיימות".

למועצה לצרכנות הגיעו תלונות רבות מצרכנים המלינים על חשבונות מים גבוהים במיוחד שנשלחו אליהם בעת האחרונה ועל בעיות חוזרות ונשנות של כפל בתשלומים.

מבדיקת המועצה עלו בעיות שונות ביישום מדיניות הגבייה המוצהרת, כשלטענתה רשות המים לא דאגה לספק מידע בסיסי ומובן לציבור לפני כניסת הרפורמה לתוקף - דבר שגרם בפועל נזק כלכלי לצרכנים. כתוצאה מכך לא דווח באופן מלא מספר הנפשות המתגוררות בכל בית, נתון המשפיע מהותית על היקף הגבייה.

המועצה, כאמור, דרשה במהלך הדיון למזער נזקים באמצעות תיקון רטרואקטיבי בחשבונות המים גם בנסיבות של דיווח מאוחר של הצרכנים על מספר הנפשות למועד שיקבע, זאת לאחר שמסע הסברה מתאים יעלה לאוויר.

עוד דרשה המועצה להפסיק מיידית לגבות תשלומים מעבר לקבוע בכללי המים, וכן להגדיל את כמות המים הבסיסית בתעריף מוזל לכלל הצרכנים, או לכל הפחות לצרכנים המתגוררים ביחד כמשפחות קטנות (עד 4 נפשות).

נושא נוסף שנדון וזכה לתמיכה הוא הרחבת מכסות המים לציבור הנכים בישראל.

המועצה אף תומכת בהצעת חוק בעניין ביטול גביית מע"מ בגין מכירת מים לצרכנים ביתיים, צעד שיביא להוזלה של כ-14% במחיר המים, אך על כך לא הורחב הדיון במהלך הישיבה הנוכחית.

בסיכום הדיון הסוער אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, כי מחירי המים וכל הבירוקרטיה הכרוכה בנושא המים אגרסיבית ודרקונית.