נסיגה בצמיחת היצוא התעשייתי: ירידה של כ-3% באפריל-מאי

גידול מחודש נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, הודות לגידול דרמטי ביצוא ענף התרופות. למעשה, בניכוי ענף התרופות, רשמו יתר ענפי התעשייה נסיגה חדה בהרבה, הנאמדת בכ-9%

נסיגה בקצב צמיחת הייצוא התעשייתי. בחודשים אפריל-מאי 2010 חלה ירידה ריאלית של כ-3% ביצוא התעשייתי בהשוואה לרבע הראשון של 2009. ענפי הטכנולוגיות המעורבות רשמו ירידה חדה של 8%-9% ביצוא, וענפי האלקטרוניקה רשמו ירידה של כ-9% ביצוא. כך עולה מניתוח חודשי על מצב היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

עם זאת, חשוב לזכור כי הירידה חלה לאחר שלושה רבעונים רצופים של גידול מהיר ביצוא התעשייתי, בשיעור ממוצע של כ- 7.5% לרבעון.

הנסיגה ביצוא התעשייתי בתקופה הנסקרת נגזרה מנסיגה מחודשת ביצוא מרבית קבוצות ענפי התעשייה, ובעיקר ענפי הטכנולוגיות המעורבות כאמור. מנגד, גידול מחודש נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, הודות לגידול דרמטי ביצוא ענף התרופות. למעשה, בניכוי ענף התרופות, רשמו יתר ענפי התעשייה נסיגה חדה בהרבה, הנאמדת בכ-9%.

גידול ריאלי מחודש, של כ-3%, נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, לאחר דשדוש ביצוא הקבוצה מאז הרבע האחרון של 2009. גידול זה, נגזר כולו מענף התרופות, אשר רשם זינוק חד, של 36% ביצוא, בעוד יתר ענפי הקבוצה רשמו נסיגה ריאלית של 11%.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים: "אורות אדומים מתחילים להידלק שוב ואל לנו להתעלם מהם. המשך הירידה ביצוא הינו אות אזהרה בולט למשק הישראלי."

הירידה ביצוא התעשייתי מצטרפת למדד מנהלי הרכש לחודש מאי 2010 שרשם ירידה ולהאטה בקצב צמיחת התעשייה במרץ - אפריל 2010. זאת, לצד אי הודאות העולמית הגדלה לנוכח המשבר בגוש האירו והשפעתו על הביקושים ליצוא הישראלי כמו גם על שער החליפין.

שרגא ברוש: "השולחן העגול הוא הפלטפורמה היעילה ביותר להכנת המשק לתרחישים השונים. יש לבנות "ארגז כלים משקי" שמטרתו העיקרית שיפור כושר התחרות של המשק הישראלי. זאת, באמצעות עידוד ההשקעות בפריפריה, חיזוק ההשקעות במו"פ, המשך הפחתות המסים וחיתוך חד בבירוקרטיה".

ברוש קורא להעמיד את תקציב מרכז השקעות על 1.2 מיליארד שקל לשנה למסלולי השקעות הון, התייעלות אנרגטית ותעסוקה. להעמיד את תקציב המדען הראשי באופן קבוע על 2.5 מיליארד שקל, להגדיל את תקציב של מכון היצוא לעידוד היצוא הישראלי, להגדיל באופן ניכר את תקציבי התמיכה בעסקים קטנים ונקיטה בשורה של צעדים לחיזוק מעמד העצמאים בישראל ולתגבר את תקציב השיווק בתיירות וההשקעה במלונות.

"אלו מנועי הצמיחה המרכזיים של המשק, גם בעת צמיחה ובוודאי בעת משבר", אומר ברוש, "נקיטת פעולות אלו יובילו לתוספת צמיחה ממוצעת של אחוז מדי שנה בשנים הקרובות וקליטת עשרות אלפי מועסקים".