כבר מותר להגיד "כלבה" בטלוויזיה הבריטית; איזו מילה נשארה אסורה?

אחרי מרתון של אופרות סבון, ריאליטי ותוכניות בכיכובו של השף בעל הפה המלוכלך גורדון רמזי, נבחנה רמת הזעזוע של הצופים מהקללות ששצפו מהמסך ■ המסקנות הובילו לרפורמה בטלוויזיה הבריטית

כמו הציבור הבריטי עצמו, נחשב הגוף המפקח על הטלוויזיה שלו, אופקום, לאחד הקפדניים בעולם. אלא שלאחרונה החליטו בארגון הרגולטורי ליישר קו עם הציבור ולבחון ריענון של קוד הדיבור.

אל חדרי הקרנה במספר ערים מרכזיות בבריטניה הובלו קבוצות אנשים ואולצו לצפות בתוכניות שנחשבו לבוטות במיוחד. אחרי מרתון של אופרות סבון, ריאליטי ותוכניות בכיכובו של השף בעל הפה המלוכלך גורדון רמזי, נבחנה רמת הזעזוע מהקללות ששצפו מהמסך. המסקנות הובילו לרפורמה בטלוויזיה הבריטית.

הבריטים, מתברר, מרגישים בסדר גמור עם הרבה ביטויים שעד היום נחשבו לאסורים לשידור וגררו קנסות שהוטלו על מגישים. כך הביטוי "jesus christ", שלראשונה בהיסטוריה יותר לאמירה בשידורים בכל שעות היום (להבדיל משעות הלילה בלבד).

ארגוני זכויות ההומואים והלסביות, לעומת זאת, אינם מרוצים מהשינוי, שכן מתברר שכינויי גנאי כמו "poof" או "queer" כבר לא גורמים לאיש להתכווץ בכיסאו. תה אחר-הצהריים, דרך אגב, מחליק היטב בגרון גם כשבטלוויזיה אומרים "כלבה", "מאונן" או "חרא" - מילים שהיו עד כה אסורות לחלוטין.

ובכל זאת, יש גם מילים אסורות - "fuck", אולי אחת המילים הנפוצות בשפה האנגלית, בראשן. למרבה הפלא, גם המילה שנהגתה בחן כה רב על-ידי גברת סלוקום בסדרה "מישהו מטפל בך", המילה "pussy" (המתייחסת לאיבר המין הנשי), אסורה - וכמוה גם המילה הבוטה יותר, "cunt". מילים אלה נאסרו לשידור בטלוויזיה וברדיו לפני השעה תשע בערב.

בישראל, אגב, גידופים בטלוויזיה אינם מטרידים איש. רק מיעוט מהתלונות המגיעות לרגולטורים מתייחס לשפה בוטה בשידורים. הוציאה את עצמה מהכלל התוכנית "הכול דבש", שבעונתה השנייה גררה מאות תלונות על בוטות וניבולי פה בשידור - מה שהוכיח כנראה שגם לנו יש סף עידון.