הצעת חוק: להבליט בפרסומות את המחיר המלא של המוצר

ח"כ דני דנון מציע לחייב את המפרסמים לציין באופן בולט בפרסומת את המחיר המלא של המוצר או השירות ולכתוב בגודל אות קטן יותר את תנאי המכר ■ במקרה שמדובר בתקופת התקשרות - יוצג המחיר המלא של כל התקופה

אין מי שלא התבלבל ולו פעם אחת כאשר נתקל במחיר אטרקטיבי במיוחד במודעת פרסומת למוצר כלשהו - ואז גילה כי מחיר זה אינו המחיר המלא.

הצעת חוק שהגיש ח"כ דני דנון (ליכוד) מציעה לחייב את המפרסמים לציין באופן בולט בפרסומת את המחיר המלא של המוצר או השירות ולכתוב בגודל אות קטן יותר את תנאי המכר. במקרה שמדובר בתקופת התקשרות - על-פי ההצעה יוצג המחיר המלא של כל תקופת ההתקשרות. אם מדובר על מנוי - המחיר המלא שיודגש יהיה של מנוי שנתי.

בדברי ההסבר נכתב: "חברות הפרסום ורשתות השיווק מנצלות את הפרצה הקיימת בחוק הגנת הצרכן, שלא נדרש לציין בפרסומת באופן ברור את מחיר המוצר או השירות. המפרסמים בוחרים להדגיש בפרסומת דווקא את המחיר אותו הלקוח יידרש לשלם בכל חודש תמורת המוצר או השירות, ולידו מצוין בקטן מספר חודשי התשלום. במקרים בודדים מצוין בגודל כתב קטן המחיר המלא של המוצר. ייתכן מאד כי מהלך שיווקי זה מגדיל את הרכישות - אך יש כאן הטעיה פסולה של הצרכן".

"מטרת הצעת חוק", מוסיף ומפרט ההסבר, "היא להבהיר לצרכן את העלות הכוללת של העסקה. החוק יחייב את המפרסמים לציין בבירור את המחיר המלא, וברצונם יוכלו לכתוב את תנאי המכר המיוחדים (מחיר חודשי וסך התשלומים האפשריים) בצורה מודגשת פחות ובכתב קטן יותר".

"המפרסמים מנצלים את רגישותו של הצרכן למחירים נמוכים בעסקאות", אומר ח"כ דנון, "ואלה מהווים פיתוי לעסקה ענקית שיכולה להגיע עד אלפי שקלים. אולי כרטיסי האשראי יפסידו מהמהלך, ואולי גם הרשתות הגדולות יפסידו - אבל הצרכן יבין כבר בעת החשיפה לפרסומת לאיזו עסקה הוא עלול להיכנס".

ההצעה אמורה לעלות לסדר היום עד תום מושב הכנסת בעוד כחודש.