יומו של הטאלנט

אם גם אתה נוטה בצילו של הטאלנט הארגוני התורן ועושה בשבילו את העבודה, אתה לא לבד

ה"טאלנטים" ידועים כאוצר מקצועי ששמור בכספת כל ארגון. ניצודים בקפידה, מעלים את הרמה המקצועית בחברה, ועל פניו - כולם מרוויחים מנוכחותם. האומנם?

העובדים ה"רגילים"

העובדים ה"רגילים" יכולים להיות טאלנטים חבויים, עם תפקיד, השכלה וותק דומים לאלה של הטאלנט שיושב לידם. אבל הם לא טאלנטים.

בניגוד לטאלנטים, אצלם הכל "רגיל". הם לא ניצודו בעורמה אלא גויסו בצורה המשעממת והרגילה. הם לא נשלחים ללא הפסק להכשרות שנתפרות במיוחד למידותיהם, אלא לקורסים חד-שנתיים שמיועדים לכל אנשי הצוות שבדרג שלהם. הם גם בדרך כלל לא מקבלים אחריות על פרויקטים שאינם תחת הגדרת תפקידם, לא מתפקדים כמקבלי החלטות בישיבות, ולא מתוגמלים כמו שכנם הידוע לטוב, הטאלנט.

אם אתם הם העובדים הרגילים, אתם ודאי מבחינים בכך שבזמן שאתם מבצעים את תפקידכם במסירות ובדקדקנות מרשימה, שכנכם הטאלנט עסוק בפרויקטים חשובים אחרים. כל כך חשובים, עד שמשימות מתפקידו המקורי נזנחות כליל, ומי אם לא אתם נדרשים לחפות עליו ולבצען, ולגבות את כשלי ההזנחה.

אם אתם הם העובדים הרגילים האלה, ואתם עדיין מחכים לתגמול חיובי על כל זה, אולי כדאי שתקטינו את רף ציפיותיכם. בדיוק כפי שהנהלת הארגון שבו אתם עובדים הקטינה את ציפיותיה מכם, עוד לפני שממש הכירה ביכולותיכם.

מנהלי הטאלנטים

אתם, מנהלי טאלנט, ודאי לא בחרתם בכך מיוזמתכם, ואפשר להבין אתכם. זה אולי כבוד גדול לנהל טאלנט, אבל בעוד שהארגון כולו מתגייס כדי להעניק לטאלנט שלכם יחס כה אישי ונדיב, עליכם נופל הלחץ האמיתי להובילו למצוינות המתבקשת, ולהוכיח את צִדקת תיוגו כטאלנט. אם לא תצלח דרכו - מי אם לא אתם האשמים בכך?

בינתיים, בזמן שבכם מנקרת קנאה אבסורדית בכפוף שלכם, הוא הולך ומתקדם בצעדי ענק ומאיים להחליפכם או להתעלות עליכם בביצועיו, בתפקידו, ורחמנא ליצלן - בשכרו.

אולם חוץ מלשמור על הטאלנט במצב מצוין, כשהעולם בחוץ (הלינקדאין הפתוח לכל) רווי ציידים נכלוליים וחסרי בושה, אתם גם אלה שאחראים לשמור עליו שלא יברח. אז כדי למנוע גניבה אתם מעניקים לטאלנט היקר שלכם עוד ועוד פרסים.

הבעיה היא שבמקום שהפרסים הבלתי פוסקים ירימו את רף הביצועים של הטאלנט לתועלת הארגון, הם מרימים אל על בעיקר את אפו. הוא מתרגל לתגמולים חומריים, נמלא מוטיבציה חיצונית לעבודה, ואז קורה הנורא מכל: בשל ריבוי טאלנטים בארגון, ההנהלה מווסתת את הברז, והפרסים נכנסים לתור המתנה. הטאלנט המפונק שלכם מתחיל לפזול הצידה, וידיכם כבולות.

טאלנטים נכבדים, ראו הוזהרתם

אתם, הטאלנטים, נראה שאתם חיים את החיים הטובים. מרוצים מכם, מכבדים אתכם, מפנקים אתכם - עוד לפני שמכירים אתכם. כרגע זה אולי מחמיא, אבל ברצוני להזהיר אתכם.

למדתם בהצטיינות מקצוע נחשק במוסד נחשב, ונשאבתם בלי מֵשִׂים לארגון שהניח לכם כתר על הראש מיומכם הראשון בו. לא ירחק היום שבו תתחילו להרגיש לחץ עצום לעמוד בציפיות הגבוהות, להצליח במשימות מתחומים אחרים שלא מוכרים לכם היטב, ולדאוג שתפקידכם המקורי ימשיך להתבצע גם כשאינכם פנויים אליו, לנסות להתמודד עם קנאת הסובבים אתכם - קולגות ומנהלים כאחד.

הלחץ הזה לא יתפוגג. לא יעזבו אתכם לנפשכם. לא יתנו לכם להתרכז במשימה אחת עד תום, לבצע את התפקיד שלשמו הגעתם, לבלות בערב עם בני משפחתכם בלי ייסורי מצפון. עליכם להיות תמיד מוכנים ונכונים לעוד לימודים, עוד עבודה, עוד ישיבה, עוד שאלות שממתינות לתשובה הנכונה.

עם הזמן תתחילו להרגיש קהי חושים בכל הנוגע לכסף. הצעות מפתות מחברות אחרות יזרמו, ועל אף שלא יחסר לכם מאום, תמצאו את עצמכם נענים. עוד כמה שנים יעברו, ואתם כבר לא תהיו יותר מסוגלים להיות שמחים בחלקכם. תמיד תרצו עוד.

  1. עצה לעובדים הרגילים: שוחחו עם מנהלכם, אמרו לו שאתם חשים זנוחים, הזכירו לו שאתם חלק מהצוות ושאתם זקוקים לדחיפה. במקביל נסו לאתר תחומים שבהם הטאלנטים סביבכם לא מצטיינים בהם, והשקיעו בהם במטרה להפוך להיות הטאלנטים הבאים (אם אתם רוצים בכך).
  2. עצה למנהלי טאלנטים: כדי להיחשב למנהלים טובים עליהם להצליח בהנעת הצוות כולו, ולא רק מצטייניו הבודדים. לכן, השקיעו גם בעובדים שאינם טאלנטים. אין סיכוי שהם לא נפגעים מהיחס המועדף כלפי הטאלנט, וחבל להישאר עם טאלנט מוצלח ביד ולצידו צוות עובדים כושל.
  3. עצה לטאלנטים: נצלו את מעמדכם בארגון כדי לווסת כרצונכם את כמות העבודה המוטלת עליכם. למשל, אם אינכם מעוניינים לצאת להכשרה בנושא כלשהו משום שהוא לא מעניין אתכם, שתפו את מנהליכם. אם אתם רוצים להמשיך לחוש סיפוק מעבודתכם, קודם בחרו להתרכז במה שבאמת מעניין ומהנה אתכם בעבודה, ורק אחר כך התחשבו בשיקולים הכלכליים.

1. האם זכאי הטאלנט ליחס מועדף, ואם כן- כיצד?

2. מתי נכון לפטר טאלנט?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית.

  1. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com
  2. במשך השבוע ניתן להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך טור הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית ודרך קישור זה

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.