קלות תפעול ה-iPad עשויה להשפיע על אופי המדיה הדיגיטלית

מיליוני ילדים בני פחות מ-10 מוקפים במוצרים טכנולוגיים, כמו VOD או DVD, שהשליטה בהם מסובכת מדי עבורם, אך מסך המגע של מחשב הלוח מבית אפל בהחלט מצליח לדבר אליהם

מי שלא היה עד לכך, עשוי לחשוב שמדובר בהמצאה פרועה, אבל עובדה היא שילדים שלא מסוגלים עדיין להפעיל מחשב או מכשיר טלוויזיה ואפילו לא לקרוא, משתלטים בקלות על מחשב הלוח של אפל, iPad.

מדובר ביותר ממקור בלתי נדלה לסרטונים משעשעים שאפשר להעלות ל-YouTube. קלות התפעול של המכשיר על-ידי ילדים עשויה להשפיע לא מעט על אופייה העתידי של המדיה הדיגיטלית. נכון אמנם שרבים מהילדים שנחשפים ל-iPad כבר רגילים למסכי מגע, מפני שלהוריהם כבר יש טלפונים או נגני מוזיקה עם טכנולוגיה דומה, אבל גם ילדים שמעולם לא נחשפו למכשיר המופעל באמצעות מסך מגע חשים בנוח עם ה-iPad.

על-פי ההערכות, ב-50% מבתי-האב בארצות הברית קיים חיבור לשירות VOD או מכשיר DVD מקליט, ולאחוז גבוה אף יותר מבתי-האב יש אינטרנט מהיר. וכך, מיליוני ילדים בני פחות מ-10 מוצאים את עצמם מוקפים במכשירים טכנולוגיים שהשליטה בהם מסובכת מדי בעבורם, ומידת המעורבות שלהם בתפעולם מסתכמת בלא יותר מלחיצה על כפתור Play.

בעבור ילדים אלה, ה-iPad פותח אופקים חדשים של אינטראקטיביות בשימוש באביזרים טכנולוגיים. "אפשרויות התכנות והפרסום בתחום מחשבי הלוח מרחיקות לכת הרבה יותר מהמוכנות הטכנולוגית והמחשבתית של התעשייה כיום", כתב בבלוג שלו מייק הנרי, מנהל מחלקת המדיה בסוכנות הפרסום Outrigger, לאחר שראה את בנו, בן 18 חודשים, משתעשע ב-iPad ומנסה לאחר מכן לתפעל באמצעות מגע ידיו מסך מחשב סטנדרטי.

ה-iPod Touch דורש יותר קואורדינציה

עדיין לא נערך מחקר רשמי כלשהו על אופי השימוש של ילדים במכשירי iPad או מחשבי לוח אחרים (בעיקר מפני שעדיין אין רבים כאלה). באחרונה עשתה רשת הטלוויזיה PBS ניסוי והשאילה 90 מכשירי iPod Touch לילדים בני 3-7. הרשת גילתה שבאמצעות שימוש באחת האפליקציות הלימודיות במכשיר, הגדילו הילדים את אוצר המילים שלהם ב-31% בממוצע.

על אף שהילדים הבינו איך להשתמש במכשירים במהירות, רבים מהם היו מתוסכלים בשל הצג הקטן שלו, הדורש קואורדינציה ברמה גבוהה יחסית לגילם. כשניתנו לאותם הילדים מכשירי iPad, התגלה כי הניידות של המכשיר משחקת תפקיד פחות משמעותי בעבורם בשל מידותיו הגדולות יחסית. עם זאת, הילדים הצליחו להשלים משימות, דוגמת מעקב עם האצבע אחר צורות האותיות, בקלות הודות לגודל הצג.

"ההרגשה היא שבאמת מדובר במכשיר שעונה על הצרכים של הילדים הרבה יותר מאשר מכשיר שהם צריכים להתאים את עצמם אליו", אומר בן גרימלי, מנהל פיתוח תוכן מקוון ב-PBS. "דור שלם יגדל עם ציפייה לחוויה הזו".

מחקר שנערך באחרונה בבית-הספר לתקשורת באוניברסיטת פנסילבניה גילה שילדים אינם מבדילים בין מסכים שונים המוצגים להם. הילדים, שלהם חילקו אנשי PBS מכשירי iPod Touch ו-iPad, אכן ניסו לעצור תוכניות שהוצגו על מסך הטלוויזיה באמצעות מגע בחלקו התחתון.

יקר מדי לילדים

למרות שאפל הצליחה למכור 3 מיליון יחידות מה-iPad בפרק זמן של פחות מ-3 חודשים, השימוש של הילדים במכשיר נחשב עדיין פלח אזוטרי יחסית. מספר האפליקציות המיועדות לילדים שנוצרו במיוחד בשביל ה-iPad, ולא הועתקו ממכשירים אחרים של אפל, נמוך. עם זאת, מספר הכותרים המיועדים לילדים בחנות הספרים האלקטרוניים של אפל הולך וגדל.

עובדה מעודדת נוספת היא ש-82% מהאפליקציות הקיימות בעבור ה-iPod Touch וה-iPhone הן אפליקציות גיימינג, מה שעשוי להצביע על מגמה דומה שתצוץ עם הגידול בתפוצת ה-iPad. ואולם יש לזכור שמחירו של ה-iPad די יקר בעבור צעצוע לילדים - 500 דולר.

הפריצה של ה-iPad לשוק מאפשרת לחברות כמו דיסני להרחיב את מעגל המוצרים הנלווים לתחום שהטכנולוגיה הנדרשת בעבורו כבר קיימת לא מעט זמן, אך היא סבלה מהיעדר פלטפורמה מתאימה שתביא אותה אל קהל הצרכנים.

"ההזדמנות הקורצת ביותר נמצאת בסקטור הילדים בגילי טרום בית-ספר יסודי", אומר אלברט צ'נג, סגן נשיא לענייני טכנולוגיה ברשת הטלוויזיה ABC, שכבר יצרה אפליקציה שזכתה להצלחה בעבור ה-iPad.

"עד עכשיו דיסני יכולה הייתה ליצור בידור בעבור הגיל הרך, אבל לא יכלה לתקשר עמם באופן בלתי-אמצעי", אומר צ'נג. "ה-iPad נותן להם הזדמנות לעשות זאת. תמיד היה איזשהו גורם מתווך בין צרכן המדיה למכשיר - בין אם זה עכבר המחשב או השלט הרחוק של הטלוויזיה. עכשיו הכל נמצא בקצות האצבעות".

באופן לא מפתיע, בתי הוצאה לאור מיהרו לפתח אפליקציות ומהדורות אלקטרוניות לספרי ילדים בעבור ה-iPad. "אנחנו רואים התעניינות רבה מצדם של המוציאים לאור", אומר שרייר חאן, מנכ"ל חברת פיתוח האפליקציות אוברמינד. "שם המשחק הוא דיגיטציה של ספרי ילדים שכבר קיימים".

קץ הטלוויזיה?

את ההשראה לעבודתו חאן מוצא בצפייה בתגובות של בנו, בן שנתיים, ל-iPad. "שניות אחרי ששמתי את המכשיר בידיו הוא כבר הבין איך משתמשים בו, למד להפוך דפים בעזרת אצבעותיו וכבר יש לו אפליקציות מועדפות שאותן הוא יודע לפתוח ולהפעיל בעצמו. אני לא לימדתי אותו כלום", מספר חאן.

הטלוויזיה נמנית עם המכשירים שה-iPad עשוי לרשת. זו אפשרות הרת-אסון בעבור המודל העסקי של חברות הטלוויזיה בכבלים - לפחות כמו האפשרות לצפות בתוכניות טלוויזיה ברשת באמצעות סטרימינג.

עובדה זו עשויה לעכב את מהפכת ה-iPad במדיה לילדים בגלל בסיס הלקוחות המצומצם יחסית, מה שעשוי לדחוף דווקא את המשך הפיתוח של אפליקציות ילדים ל-iPod Touch ול-iPhone, ולא את פיתוח אפליקציות הילדים המיועדות לנצל את גודלו של מסך ה-iPad.

עד עכשיו פיתח ערוץ הילדים "ניקולודיאון" אפליקציה אחת בלבד בעבור ה-iPad, "דורה החוקרת", ואפליקציה בכיכובו של "בוב ספוג" כבר נמצאת בשלבי פיתוח. "אנחנו מתכננים לפתח אפליקציות רבות שינצלו את גודל המסך של ה-iPad", אומר סטיב יאנגווד, סגן נשיא למדיה דיגיטלית בערוץ ניקולודיאון. "אפילו הילד שלי שמח לראות תוכניות טלוויזיה באמצעות ה-iPad באותה מידה שהוא שמח לראותן על מסך הטלוויזיה".