משכנתאות זולות: הריבית ל-30 שנה בארה"ב בשפל של 40 שנה

הריבית הממוצעת על משכנתא ל-30 שנה צנחה ל-4.69%, הרמה הנמוכה מאז 1971 ■ הביקושים לאג"ח הממשלתיות הובילו לירידת התשואות עליהן אשר מהן נגזרות הריביות על המשכנתאות בארה"ב

הריבית על המשכנתאות בארה"ב נפלה השבוע לרמתה הנמוכה ביותר מאז שנת 1971 אז החל פרדי מאק לעקוב אחר נתון זה, מה שנותן ללוקחי המשכנתאות בארה"ב תמריצים למחזר את חובם ולקבע את הריבית ואת התשלומים על בתיהם במחירים נמוכים במיוחד.

הריבית הממוצעת על משכנתא ל-30 שנה צנחה ל-4.69% לעומת רמה של 4.75% בשבוע שעבר, כך עולה מהפירסומים השבועיים של חברת מימון המשכנתאות הממשלתית פרדי מאק. השפל האחרון נקבע בחודש דצמבר אז ירדו הריביות ל-4.71%.

גם הריביות על המשכנתאות ל-15 שנה ול-5 שנים פגשו השבוע את רמות השפל של 4.13% ו-3.84% בהתאמה.

במהלך החודשיים האחרונים נפלו הריביות על המשכנתאות בארה"ב על רקע עצבנות המשקיעים אשר ניידו את כספם משוק המניות לשוק האג"ח הממשלתיות הנחשב לבטוח יותר. הביקושים לאג"ח הממשלתיות הובילו לירידת התשואות עליהן, והריביות על המשכנתאות הנוטות לעקוב אחר התשואות של האג"ח הממשלתיות הארוכות הושפעו בהתאם.

ולמרות הפיתוי הטמון ברמות הריבית האטרקטיבית עדיין נמנעים הקונים מלהתנפל על שוק הדיור בארה"ב, נהפוך הוא. מכירות הבתים החדשים במאי עליהם דווח אתמול צללו בכ-33% לאחר שתמה תוכנית הסובסידיות הממשלתית לרוכשי הבתים בפעם הראשונה.

בנוסף נותרה הכלכלה האמריקנית תחת לחץ בשל רמת האבטלה הגבוהה, בנוסף רבים בארה"ב לא עומדים בדרישות הבנקים לקבלת הלוואות לאחר שהבנקים הקשיחו מאז המשבר את התנאים. כל זאת, כאשר 15 מיליון בעלי בתים בארה"ב נמצאים כיום "מתחת למים" או במילים אחרות, חייבים על בתיהם לבנקים יותר ממה ששווה הבית בשוק, לאחר שמחירי הבתים צנחו בחלק מהאזורים בארה"ב ב-50% ויותר.