גייתנר ב-G20: "המשך ההתאוששות היא הפוקוס העיקרי"

ברק אובמה הזהיר את עמיתיו המשתתפים בפסגה שלא ללחוץ יתר על המידה באמצעים על מנת שלא להמריץ יתר על המידה על כלכלותיהן של המדינות ■ גייתנר: "עברה רק שנה מאז שכלכלת העולם הפסיקה להתרסק וייקח עוד זמן להירפא"

"מנהיגי העולם חייבים לעבוד יחדיו על מנת לוודא כי ההתאוששות הכלכלית נשארת על מסלולה", אמר אמש (שבת) שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר בפורום מדינות ה-G20, הנערך בקנדה.

דבריו של גייתנר נאמרו לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה הזהיר את עמיתיו המשתתפים בפסגה שלא ללחוץ יתר על המידה באמצעים על מנת שלא להמריץ יתר על המידה על כלכלותיהן של המדינות. עובדה זו, לדעת ארה"ב, יכולה לסכן את התאוששות הגלובאלית.

כשנשאל גייתנר אם לדעתו הכלכלה הגלובאלית עלולה להחליק ל"מיתון כפול" ענה כי התשובה תלויה במעשיהם של מנהיגי העולם. "אחת מהטעויות הגדולות של שנות ה-30' של המאה הקודמת הייתה שהמדינות נסוגו מוקדם מדי ממאמצי ההתאוששות שלהן, עובדה שהובילה ל'שפל הגדול'", הוסיף גייתנר.

נציין כי כמה מדינות באירופה העבירו את הפוקוס של מאמציהן על חיתוך הגירעונות שלהן, במיוחד לאור משבר החובות ביוון, אשר טלטל את שוקי העולם.

"עברה רק שנה מאז שכלכלת העולם הפסיקה להתרסק וייקח עוד זמן להירפא", ציין גייתנר. "האתגרים נשארו והצלקות עוד איתנו. אם הכלכלה העולמית תתרחב לפוטנציאל שלה ואם הצמיחה תהיה יציבה בטווח הקצר-בינוני, אז אנחנו צריכים להוסיף לפעול ביחד על מנת לחזק את ההתאוששות ולסיים את המשימה של תיקון הנזק הגדול של המשבר האחרון", הוסיף גייתנר.

גייתנר ציין, כי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם צריכות לשמור על מגמת הצמיחה, בכדי להימנע ממיתון נוסף, או תרחיש W. לדבריו, הממשלות באירופה ויפן צריכות להגדיל את הביקושים הפנימיים במקום לקצץ בהוצאותיהן. מנהיגים אירופיים, שנבהלו מההיחלשות של האירו לנוכח משבר החובות, אמרו כי צמצום הגירעונות הממשלתיים הוא רכיב מרכזי בהעלאת הצמיחה הכלכלית למסלול הנכון לטווח ארוך, אך מנגד, ברזיל הזהירה שקיצוצים חדים בתקציבים יפגעו בכלכלות מתפתחות.

גייתנר אמר כי הכלכלה הגלובלית עדיין יוצאת מהמשבר ו"הצלקות מהמשבר עדיין איתנו". הוא הזהיר שאין לסגת מוקדם מדי מסיוע החירום שמנהיגי ה-G20 הסכימו עליו בוועידות קודמות. "נימנע מטעות זו אם נכיר בכך שרק לפני שנה הפסיקה הכלכלה להתמוטט".

מנהיגי מדינות החברות בפורום ה-G20 מנסים לקדם רפורמה מקיפה במערכת הפיננסית, אשר תגביר את הרגולציה על הבנקים ותמנע בתקווה משבר פיננסי גדול נוסף כמו זה שאירע ב-2008, אשר הצריך התערבות מאסיבית של ממשלות ברחבי העולם והצלת מוסדות פיננסיים על חשבון כספי משלם המסים.

אחת מנקודות המחלוקת בקרב המדינות נוגעת לשיעור הרצוי של יחס הלימות ההון, המהווה "כרית ביטחון" עבור הבנקים בתקופות של משברים והפסדי הון. מטרת ה-G20 היא לדרוש מהבנקים להעלות את יחס הלימות ההון שלהם, אך המחלוקת הייתה עד כה שיעור היחס המועדף.