סוף לפרשת עמנואל: בג"ץ שיחרר את הורי התלמידות מהמאסר

זאת לאחר שנמצאה פשרה בין ההורים האשכנזים והספרדים של הילדות בביה"ס "בית יעקב" בעמנואל, לפיה בימים שנותרו בשנת הלימודים הנוכחית יתקיימו 3 ימי עיון משותפים לכל בנות ביה"ס כדי "לקרב את הלבבות"

סוף לפרשת עמנואל: בג"ץ הורה היום (א') לשחרר ממאסר את האבות החרדים מהיישוב עמנואל שנאסרו לפני 10 ימים במסגרת הליכי ביזיון בית המשפט, וזאת לאחר שבסוף השבוע נמצאה פשרה בין ההורים האשכנזים להורים הספרדים של הילדות בבית-הספר "בית יעקב" בעמנואל.

על-פי הפשרה, בימים שנותרו בשנת הלימודים הנוכחית יקיימו בבית-הספר 3 ימי עיון משותפים לכל בנות בית-הספר, לרבות "המגמה החסידית" ו"המגמה הכללית", ובהשתתפות גדולי הרבנים והמרצים מכל העדות, כדי "לקרב את הלבבות".

הסכמה הושגה אמש (מוצ"ש) במפגש בין הצדדים בביתו של שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן. על ההסכמה חתומים הרב עובדיה יוסף וכן האדמו"ר מסלונים.

בהודעה שהגיש הבוקר לבית המשפט עו"ד מרדכי גרין, נציג ההורים שהואשמו בביזיון בית המשפט בעקבות סירובם לקיים את פסק הדין, נמסר כי ההסכמה גובשה מתוך כוונה "להביא לאחדות ואהבת ישראל בין כל תושבי עמנואל".

במקביל, נמסרה לבית המשפט התחייבות של המורות בבית הספר לקיים את פסק הדין.

בדיון שקיימו הבוקר שופטי בג"ץ אדמונד לוי, עדנה ארבל וחנן מלצר בנוגע למאסרם של ההורים, קיבלה נציגת הפרקליטות את הודעת ההורים ופרנסי בית-הספר בדבר קיום ימי העיון, והודיעה כי היא רואה בהצהרה המשותפת קיום של פסק הדין. לדבריה, אמצעי האכיפה שננקטו השיגו את מטרתם.

גם השופטים הודיעו כי הם "מברכים על יוזמתם של גדולי הדור לנסות להשכין שלום, אחווה ורעות בין כל המחנות הנצים. אנו מניחים כי במאמצים ראויים ובשיתוף עם הגורמים הממלכתיים והמקומיים הנוגעים בדבר, ובראש ובראשונה משרד החינוך, ניתן למצוא פתרון לסוגיה שעלתה במלוא חריפותה בעתירה הנוכחית".

לאור זאת הורו השופטים לשחרר את האבות המצויים במאסר מזה 10 ימים, וביטלו גם את עונשי המאסר שטרם בוצעו, של האמהות ושל יתר ההורים שלא התייצבו לבית-הסוהר.

עוד ביקשו השופטים לקבל דיווח לקראת סוף חודש אוגוסט בשאלה אם "מאמצי הפיוס נשאו פרי".

מגיש העתירה יואב ללום, ראש תנועת "נוער כהלכה" מסר כי ההסכמה מבשרת על "קץ האפליה בעמנואל".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "עמדתו הברורה של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לאורך כל הפרשה היא שצווי בית משפט יש לכבד ויהי מה. נוכח עמדה זו התנגד היועץ לכל הצעות פשרה או גישור שמטרתן היתה לעקוף את פסק הדין ולא לקיימו כלשונו וכרוחו. נציגת המדינה הודיעה היום בהנחיית היועץ כי המדינה מקדמת בברכה כל הסכם שמוביל לכיבוד פסק הדין, וכי היא רואה בהודעת ההורים מהיום קיום של פסק הדין".