"לבנק ישראל נוצרו תשתית ועיתוי נוחים להעלאת ריבית"

אריה טל, מנהל מחקר באלומות ספרינט: "מומלץ על סלקטיביות רבה הן ברמת המגזר והן ברמת המניה תוך התמקדות במניות ערך ומניות דיבידנד של חברות בעלות תזרים מזומנים יציב"

קובעי המדיניות המוניטארית יעמדו מחר (ב') בפני התלבטות קשה לפני קבלת ההחלטה לגבי ריבית חודש יולי, לאור הגורמים המנוגדים העומדים בפניהם. כך אומר אריה טל, מנהל מחקר באלומות ספרינט, בסקירה שפרסם היום.

מחד, נמשכת ההתמתנות בקצב הצמיחה במשק המקומי, שיעור האינפלציה צפוי לרדת בחודשים הקרובים לכיוון מרכז יעד המחירים, ואי הוודאות לגבי השלכותיו של משבר החוב האירופי תומכים בהותרת הריבית על כנה.

מאידך, ציפיות האינפלציה נמצאות בגבול העליון של יעד המחירים, מחירי הנדל"ן ממשיכים לעלות, החשש מפני המשך תיסוף השקל קטן על רקע המגמות בעולם ובנק ישראל מצהיר מדי חודש כי הריבית תמשיך לעלות במסגרת התהליך ההדרגתי להחזרת הריבית הריאלית לרמה נורמאלית\חיובית כאשר כיום עומדת היא ברמה שלילית של 1.3%-.

להערכת טל, לבנק ישראל נוצרו תשתית ועיתוי נוחים בכדי להעלות את הריבית ברבע אחוז לרמה של 1.75% לאחר שבשתי הפעמים הקודמות הריבית נותרה ללא שינוי. בראיה של שנה קדימה תוואי הריבית צפוי להיוותר מתון וארוך, דבר המפחית את הסיכון בהשקעה בשוק האג"ח הממשלתי, ומקנה עדיפות להשקעה בחלק הבינוני-ארוך של העקום לאור התשואה השוטפת הגבוהה יחסית.

מחירי יבוא הסחורות (ללא יהלומים, אניות, מטוסים ומוצרי אנרגיה) ירדו ברבעון הראשון של 2010 ב-0.3% לאחר עלייה של 1.6% ברבעון 4 ב-2009. כמו כן, גם מחירי מרבית הסחורות ממשיכים לסבול מסנטימנט תנודתי עם נטייה שלילית. למרות גורמים אלה המצטרפים לשורה של נתוני מאקרו התומכים בהתמתנות מחירים, ציפיות האינפלציה נותרו בסמוך לגבול העליון של יעד המחירים: 2.9% לשנה, 2.8% במח"מ בינוני ו-2.75% במח"מ הארוך.

להערכת טל, רמת הציפיות בשוק עדיין מתומחרת ביתר לאורך כל העקום ובעיקר בחלק הבינוני והארוך של העקום, ועל כן אנו ממשיכים לתת העדפה להשקעה במח"מ הבינוני והארוך דרך האפיק השקלי. בנוסף, לאור רמת התשואות לפדיון הנמוכות (שלא לומר מגוחכות) בעקום הצמוד במח"מ הקצר-בינוני, "אנו ממליצים על גידור הפוזיציה הממשלתית הצמודה למדד ע"י השקעה בשורט בחלק זה של העקום".

בנוגע לשוק המט"ח אומר טל כי מגמת שנאת הסיכון בעולם תתמוך בהמשך התחזקותו של הדולר במהלך השנה לעומת השקל. באשר לאירו-שקל, "אנו מעריכים כי ברמות אלה פוטנציאל ההתחזקות של השקל מוגבל. דינאמיקת הסחר וההתפתחויות של משבר החוב יקבעו את המגמה העתידית בין 2 המטבעות".

לגבי שוקי המניות מעריך טל כי המגמה התנודתית בשוקי העולם צפויה להמשך תוך היתכנות בינונית להמשך מימושים בטווח הקצר על רקע חוסר הוודאות לגבי ההתפתחויות בגוש היורו. "אנו ממליצים על סלקטיביות רבה הן ברמת המגזר והן ברמת המניה תוך התמקדות במניות ערך ומניות דיבידנד של חברות בעלות תזרים מזומנים יציב".

סקטורים מומלצים: צריכה בסיסית, בריאות, טכנולוגיות מידע, בנקים וחברות תעשייתיות מוטות יצוא לארה"ב. בנוסף, מומלץ לגדר את תיק ההשקעות מפני עלייה ברמת התנודתיות ע"י "קניית" סטיות תקן או רכישת תעודת סל העוקבת אחר מדד ה-VIX.