מנהיגי ה-G20 התחייבו: לקצץ את הגרעונות בחצי עד שנת 2013

"בכנות, זה יותר ממה שציפיתי לו, מכיוון שמדובר כאן בהצהרה עם מספרים ספציפיים ולא משהו מעורפל", אמרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל ■ גייתנר: "לא לחזור על טעויות ולסגת מוקדם מדי ממאמצי ההתאוששות"

מנהיגי מדינות ה-G20, שהתכנסו בסוף השבוע בטורונטו, התחייבו להפחית בחצי את הגירעון התקציבי של מדינותיהן עד 2013, ולייצב את יחס החובות-תמ"ג עד 2016. במקביל, הוסכם (לפי טיוטה ששוחררה לאמצעי התקשורת) כי המדינות המתועשות יוכלו לשמור על גמישות בביצוע אסטרטגיות יציאה מחבילות התמריצים שלהן.

"בכנות, זה יותר ממה שציפיתי לו, מכיוון שמדובר כאן בהצהרה עם מספרים ספציפיים ולא משהו מעורפל", אמרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל.

"זה דרקוני, קצת קשה וקצת מוגזם. ברור שיהיו מדינות שיתקשו לעמוד בכך", אמר שר האוצר של ברזיל, גואידו מנטגה. "ברור שצריך לקצץ בהוצאות, אבל באיזו מהירות? אסור שזה יהיה מהר מידי", אמר מנטגה, שהתייחס בעיקר ליפן ואיטליה.

מנהיגי ארצות הברית התעקשו כי יש לשמור על תוכניות התמריצים כדי לתמוך בהמשך ההתאוששות. מדינות אחרות, בעיקר מיבשת אירופה החוששות ממשבר דומה לזה שפרץ ביוון, מעדיפות לפעול להפחתת ההוצאות הממשלתיות ולהעלות מסים כדי לקצץ את הגירעונות התופחים. ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, שאירח את הכינוס, אמר כי "חשוב במיוחד לעשות סדר בבית הפיסקלי שלנו".

"מנהיגי העולם חייבים לעבוד יחדיו על מנת לוודא כי ההתאוששות הכלכלית נשארת על מסלולה", אמר אמש (שבת) שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר בפורום מדינות ה-G20 . דבריו של גייתנר נאמרו לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה הזהיר את עמיתיו המשתתפים בפסגה שלא ללחוץ יתר על המידה באמצעים על מנת שלא להמריץ יתר על המידה על כלכלותיהן של המדינות.

עובדה זו, לדעת ארה"ב, יכולה לסכן את התאוששות הגלובאלית. כשנשאל גייתנר אם לדעתו הכלכלה הגלובאלית עלולה להחליק ל"מיתון כפול" ענה כי התשובה תלויה במעשיהם של מנהיגי העולם. "אחת מהטעויות הגדולות של שנות ה-30' של המאה הקודמת הייתה שהמדינות נסוגו מוקדם מדי ממאמצי ההתאוששות שלהן, עובדה שהובילה ל'שפל הגדול'", הוסיף גייתנר.