הנשיא אובמה ממשיך ללחוץ: "מצפה שהיואן יעלה משמעותית"

בתום פסגת ה-G20 אמר אובמה: "אנחנו בהחלט מצפים לכך שכאשר כוחות השוק ילכו וישפיעו, ובהתחשב בעודפים האדירים שסין צוברת, היואן יעלה, ויעלה משמעותית... נעקוב אחר הנעשה"

הנשיא אובמה אמר אתמול שהוא מצפה לראות את התחזקות שער המטבע הסיני, ואילו סין הזהירה שהייצוא שלה עלול להיפגע כתוצאה מהשינויים בשער החליפין של היואן. הרושם המתקבל הוא שמתיחות הסחר בין שתי המעצמות עלולה להחריף השנה.

"אנחנו בהחלט מצפים לכך שכאשר כוחות השוק ילכו וישפיעו, ובהתחשב בעודפים האדירים שסין צוברת, היואן יעלה, ויעלה משמעותית", אמר אובמה בטורונטו בתום פסגת ה-G20. אובמה הוסיף ש"נעקוב אחר הנעשה בחודשים הקרובים, כדי לקבוע אם אכן זה יהיה המצב".

"ההודעה הסינית על הגמשת שער החליפין קנתה להם קצת זמן, אבל לא הרבה זמן", אמר וונג טאו, כלכלן ב-UBS בבייג'ין. "כאשר יש לך כלכלות גדולות שסובלות משיעורי אבטלה גבוהים, המתיחות צפויה לעלות". חוזים עתידיים לא סחירים על היואן מאותתים כי היואן עשוי להתחזק בכ-1.8% מול הדולר בשנה הקרובה. ההודעה הסינית מהשבוע שעבר גרמה ליואן להתחזק בכ-0.5%, העלייה התלולה ביותר מאז 2008. היואן הוחזק בשער של 6.83 לדולר מאז יולי 2008. בשלוש השנים עד אז הוא התחזק ב-21%.

נשיא סין, הו ג'ינטאו, קרא למנהיגי המדינות האחרות לנהוג בזהירות כאשר הם יוצאים מתוכניות התמריצים הכלכליים למשקים שלהם. בכך הוא שיקף את החשש של בייג'ין מכך שמשבר החובות האירופי יפגע בצמיחה ובצריכה בעולם המערבי.

יו גיאנהוא, מנכ"ל משרד המסחר והתעשייה הסיני, אמר לכתבים בטורונטו ביום ו' שעבר שהמעבר ליואן גמיש יותר יאט את הייצוא הסיני השנה, ויוסיף בכך לקשיים העולמיים של משבר החובות האירופי ולגידול בעלויות הטיפול בפנסיונרים. "אינני אופטימי לגבי הייצוא שלנו השנה", אמר יו. "הייצואנים שלנו יהיו חייבים לצמצם עלויות כדי לשמור על נתח השוק העולמי שלהם". הוא הוסיף שעודפי הסחר הסינים צפויים לרדת השנה "בשיעור ניכר", וצמצום העודף השוטף במאזן התשלומים צובר תאוצה.

עם זאת, הייצוא הסיני לא נפגע עד כה מהמשבר האירופי. הוא עלה במאי ב-48.5% בהשוואה למאי 2009. עודף הסחר של סין במאי, 19.53 מיליארד דולר, היה הגדול ביותר זה שבעה חודשים. גירעון הסחר האמריקני עם סין הגיע בינואר-אפריל ל-71 מיליארד דולר, גידול של 5.7%.